Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4369 ggr
Wtn3
0

Rött kött är inte farligt

Har ni stört er på de som hänvisat till diverse studier som sägs bevisa att rött kött är farligt, när det "röda köttet" de studierna behandlat har varit charkvaror såsom bacon och korv med massor av tillsatser? Här kommer äntligen en studie som visar att "rött kött" i sin naturliga form inte alls är farligt, men däremot rött kött i sin processade form är mer tveksamt. http://circ.ahajournals.org/cgi/content/abstract/CIRCULATIONAHA.109.924977v1?maxtoshow=&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=red+meat&searchid=1&FIRSTINDEX=0&resourcetype=HWCIT

starhawk
0

Inte så konstigt precis, om rött kött skulla vara farligt hur kan då rovdjuren överleva?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wtn3
0

Nej, precis, men logiska argument verkar inte alltid bita på folk då det finns -vetenskapliga studier- som visar att rött kött är farligt. Observationer i naturen och personliga erfarenheter är tydligen inget värt.

Camilla77
0

Kanske är jag för vetenskaplig men bara för att man inte vet någon som råkat illa ut betyder ju inte att det inte är farligt.

Om jag skulle dra en parallell med lungcancer, jag känner ingen som har eller haft lungcancer. Ändå tror jag det ligger något i statistik och forskning som säger att rökare oftare får lungcancer.

Människor har lite annan fysiologi än andra arter. Därför vi delas in i olika arter. Därför kan man inte generalisera helt mellan djur och människor. MEN man borde absolut få inspiration eftersom djur lever mer i harmoni med sin kropp.

Kanske är det så att det finns fler bakterier i rött kött som statistiskt sett kan göra dig sjuk. Men om din mage klarar av det eller du har valt kött som har mindre bakterier så går det säkert bra. Eller hur? Undersökningen gissar jag inte tog hänsyn till Vilket rött kött det rörde sig om etc.

Wtn3
0

Jag accepterar din teori, dock tror jag inte riktigt på den, eftersom "rött kött är farligt"-teorierna i princip alltid baseras på charkvaror och att vi alltid ätit rött kött. Om du sett studier som pekar på att naturligt, oprocessat rött kött också varit en faktor i sjukdomar som diabetes och cancer får du gärna presentera dem för mig här, så kan jag absolut ändra uppfattning.

Studien i fråga är ju tvärtom snarare den enda studien som faktiskt tagit i fråga -vilket- rött kött du valt, om du valt bacon, kryddkorv eller nyslaktad fläskkotlett…

Camilla77
0

Förlåt, jag var otydlig :-)

Jag har inte läst studien. Jag motsatte mig mot

"Observationer i naturen och personliga erfarenheter är tydligen inget värt."

Jag tror mer på en statistisk studie än på "ingen jag känner har blivit sjuk" MEN, jag tror också på sunt förnuft. Om studien visar att 5% blir sjuka av rött kött, så visar den ju också att 95% inte har några problem. Det är rätt stor sannolikhet att jag är en av de 95%, eller hur.

Jag testar LCHF för att jag läst på om det och tagit ett beslut att ta chansen att jag är en av de 95% (?) som mår bättre av det. Det visade sig vara så också.

Så, jag testar gärna rött kött. Men, köper inte argument i stil med "alla/ingen jag känner".

Tilläggas bör att de flesta studier, TYVÄRR, bara bekräftar forskarnas fördomar. De tolkar resultaten så att de kan visa det de redan "vet". Så tolkningarna av statistiken ska man vara lite försiktig med. Sen ska man ifrågasätta hur testen gick till också. Om man orkar.