Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 10022 ggr
Kale02
0

Kolesterolet har stigit

Hej.

Jag har tagit nya prover och efter 1 månads strikt LCHF, så har kolesterolet stigit, jag har gått upp i vikt…

Det systoliska blodtrycket, har blivit lägre, men det diastoliska håller sig på ungefär samma nivå, som vid första besöket, upp emot 100…

Jag har hjärt- kärlsjuka i släkten; min mor var endast 42 år gammal när hon fick en massiv hjärtinfarkt och dog 10 år senare…

Den läkare jag går hos vill att jag ska äta statiner, trots en hemsk  muskelvärk - som avtog då jag slutade med tabletterna…

Tillägas ska göra, att jag har Fibromyalgi…

Hon har skrivit ut en blodtrycksmedicin, som jag får fruktansvärd huvudvärk av, men jag har fått den igen, dock en variant, som även ska driva ut vätska…

Man klänner sig förvirrad, helt enkelt…

Mvh Kin@

nyborjare08
0

Det är inte ovanligt att kolesterolet går upp i början. Det brukar visst sjunka på sikt. Läs gärna på kostdoktorns snabbkurs om kolesterol så tror jag nog att du kan känna dig lugnare.

Vad gäller att du har gått upp i vikt så behöver du tala om hur mycket och vad du har ätit om du vill ha tips och råd. Och om du äter mediciner i övrigt. Är du överviktig redan eller är du normalviktig?

Kale02
0

Jag är överviktig, vägde 77 vid första läkarbesöket, för ca 2 månader sedan och nu hade jag gått upp 2 kilo…

Jag stampar mellan 75 och 79 - kommer inte därifrån…

Är 163 cm lång…

Men måttmässigt har jag minskat 2 cm över mage och midja…

Tack för tipset om snabbkursen, ska ta å läsa den…

Är inte så pigg på att äta statinet, då jag vet vad det kan göra med kroppen…

Jag fick en fruktansvärd muskelvärk sv den tabletten…

/Kin@

Zepp
0

Vi varierar med 1-2 kilo var o varannan dag, helt normalt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
0

En sak till, gissar att din nuvarande blodtrycksmedicin kan vara exempelvis Cozaar, som är ett kombinerat preparat.

Väldigt många upplever biverkningar som kan bli svåra problem med många av blodtrycksmedicinerna. Den typ av medicin som ofta fungerar bäst med minst biverkningar är vätskedrivande och billig: hydroklortiazid. Den brukar ofta kombineras med kaliumsparande diuretikum som amilorid, för att man inte ska drabbas av hypokalemi. (Amiloferm och Tenormin är varumärken för hydroklortiazid med tillsats av amilorid.)

Om du har problem med din nuvarande blodtrycksmedicin, så kan din läkare skriva ut en annan, och en bra kombination om det inte räcker med diuretikum är att dessutom ta en betablockerare i ganska låg dos. De förstärker varandra, och för hög dos av betablockerare ger dålig ork eftersom hjärtat pumpar mindre. Tiaziddiuretikum är inte särskilt doskänsligt, normaldosen är ca 50 mg/dygn, tas helst på morgonen. Tillsammans med betablockerare kan man ofta sänka dosen.

Den vanligaste betablockeraren verkar vara atenolol, men många läkare tycker att metoprolol är att föredra. Båda funkar ungefär lika. De sänker hjärtats takt, och om man får för hög dos kan hjärtat inte komma upp i bra arbetstakt.

Det är inte meningen att du ska få ont i huvudet av din medicin.

Och oroa dig inte för kolesterolet. Det finns inget som säger att det är dåligt med högt kolesterol, och vi som äter LCHF brukar få bättre fördelning av HDL mot LDL.

MarlaS
0

Den har tråden bevisar ju bara varför man inte skall ta medicinska råd på nätet av folk som inte kan något. Tiazider som rekomenderas är klurigt om man har diabetes eller är överviktig som många här är - eftersom de har metabola biverkningar. Och ja… tipset tas helst på mogonen… skrattar nog de flesta som vet hur det funkar över för om man tar dem på kvällen kommer det absolut bli väldigt krångligt…

Gå till en läkare eller farmaceut och fråga, ger de inget bra svar som du förstår så gå till en annan. Patienten har rättigheter att förstå sin egen behandling enligt lag faktiskt, något som ofta glöms.

Inkanyezi
0

Jag hoppas att det framgick att det är läkare som skriver ut medicin, och att man bör diskutera det med sin läkare. Om det finns kontraindikationer ska man självklart ta hänsyn till dem, men det framgick ganska tydligt att läkaren har ordinerat vätskedrivande medicin.

En annan sak när det gäller blodtrycket är att LCHF mycket väl kan leda till att trycket sjunker, så att man måste minska medicinering. Det kan till och med hända att man får ta bort medicinen helt när man utesluter kolhydrater. Men vilken ändring man än vill göra när det gäller medicin, ska man ta upp det med sin läkare, och man har som sagt rätt att få veta vad medicinen gör.

Det finns en bipacksedel med alla mediciner som förklarar en del om vilka biverkningar de kan ha, men vad som kanske inte framgår är att det finns massor av olika mediciner för blodtrycket, med minst tre olika funktionssätt och att alla inte passar för alla individer. Man får prova sig fram till en som funkar bättre om man har svårt att fördra någon viss medicin.

Kale02
0

Tack alla för era svar.

Den blodtrycksmedicin jag ätit heter Enalapril - det var den jag fick så himla ont i huvudet av.

Nu skrev hon ut Enalapril Comp - vet inte riktigt om det är samma skrot och korn…

Vad jag förstod så innehåller den senare vätskedrivande…

Det systoliska trycket har ju gått ner, trots att jag inte ätit blodtrycksmedicinen på 3 veckor…

Men däremot så är ju det diastoliska ff högt…

Jaja, jag får se vad detta leder…

/Kin@

Inkanyezi
0

Och Enalapril Comp innehåller, som de flesta kombinerade mediciner, jus thydroklortiazid som vätskedrivande komponent.

En vanlig biverkning för den typ av läkemedel som Enalapril tillhör, ACE-hämmare, är torrhosta, som ibland kan vara så besvärlig att man inte kan använda medicinen, men som för många användare går bort efter en tid. Också huvudvärk tillhör de vanliga biverkningarna, och om det inte funkar med ren enalapril förstår jag inte varför man byter till det sammansatta preparatet. Det lär ju inte minska besvären som ACE-hämmaren ger.

Så du har all orsak att tala med läkaren om fortsatt medicinering, men kanske inte med just den medicinen. Det ör bra om du kan sänka ditt Blodtryck till normalt, och din läkare borde kunna hjälpa dig att välja en bra medicin.

Kale02
0

Inkanyezi; precis, det jag också reagerar på - varför fortsätter hon med i stort sett samma sort, då hon vet att jag fick sådan fruktansvärd huvudvärk…

Sista dygnen jag åt dem, så sa jag på jobbet, att jag tror jag går och ställer mej och dunkar huvudet i blyväggen…

(Vi har sådana, för röntgens skull)

Men så känner man att, jag äter väl dem igen, då och så får jag väl den där jäkla huvudvärken och så får hon väl se…typ…

Jaja, vi får väl se…

/Kin@

Inkanyezi
0

Biverkningar kan gå bort, men de kan också bli värre med tiden.

Jag tycker att du ska tala med din läkare om problemet och prova med någon annan bas än ACE-hämmaren Enalapril.

Om du inte har några kontraindikationer för tiazid, kan det vara vettigt att prova enbart diuretikum en tid. I så fall så klart den som inte ger förlust av kalium, alltså kombination av hydroklortiazid och amilorid (ex. Tenormin). Efter några veckor ser man hur resultatet blir, och kan då se om man behöver göra någon ändring. Om inga fler komplikationer tillstötte när du tog comp-tabletten, så tål du troligen diuretikum rätt bra.

Och att man inte tar den på kvällen är så klart för att man inte vill vara tvungen att gå upp och kissa på natten.

Eftersom ditt tryck har gått ner rätt bra av dieten är det möjligt att doseringen kan hållas ganska låg. Om den sänker trycket för mycket finns det en mindre variant som innehåller hälften så mycket verksamt medel. Om den å andra sidan inte sänker trycket tillräckligt, kan den kombineras med annat, t.ex. betablockerare (metoprolol), som har synergieffekt med diuretikum.

När hon gav dig kombinationspreparatet uppfattar jag det att skälet var att hon ville sänka ditt tryck mer. Det är därför man använder mer än ett medel, då de har synergieffekter som gör summan större än delarna. I stället för att sätta in högre dos försöker man hålla dosen låg men tillför en medicin till. Kruxet är väl närmast att eftersom du inte tolererar ACE-hämmaren så bra, att hon kanske borde ha satt ut den och provat något annat.

Så tala med läkaren, det kan löna sig.

LenaKa
0

Enalapril eller Renitec har förstört min hud som varit exponerad för solen. Slutade med den eländiga medicinen för 10 år sedan…hosta, hjärtklappningar och huden som blev och förblivit RÖD.

Inkanyezi
0

Renitec är enalapril, samma sak, annat namn.

Biverkningar beror inte alltid på det verksamma ämnet i en medicin, utan de kan också komma av "hjälpämnen" som är tillsatta, exempelvis mjölksocker, som många inte tål. Det är lite olika vad de geggar ihop pillren med, så man får se upp, och om man har någon allergi/intolerans, måste man kolla upp att det inte finns beståndsdelar av pastillen som man inte tål.

Men det finns flera olika mediciner, där man kan svara dåligt på en, men bättre på en annan, både när det gäller terapeutiska verkningar och biverkninar. Det finns dom som inte tål en ACE-hämmare men kan fördra en annan, och samma gäller kalciumkanalblockerare; man kan få ödem av en, men slippa om man har en annan. Därför gäller det för den behandlande läkaren att kolla upp om man svarar bra på medicinen och om den har tolerabla biverkningar eller om man borde sätta ut den och prova en annan.

MarlaS
0

Om inte ACE-hämmare funkar så brukar man gå över till de betydligt dyrare ARB-preparaten. Såsom: losartan eller någon annan -sartan

Det är aldrig vanligt att man använder en kombinationstablett av något man fått biverkningar av. Det blir man ju inte av med biverkningarna av om man säger så :) men det är en jungel verkligen med blodtrycksmediciner…

Inkanyezi
0

Jag uppfattade det som att ACE-hämmaren funkade terapeutiskt men hade biverkningar som inte var acceptabla, och att man inte tidigare har provat diuretikum, vilket normalt borde vara den första medicinen som sätts in. Den är öckså den billigaste.

Jag vet inte varför läkarna verkar ha motstånd mot att förskriva generika, men jag har sett mer än en gång hur läkare försöker sälja på patienter nyare mediciner där patenten ännu inte har gått ut, trots att äldre medel är bättre dokumenterade och ofta lika verksamma eller bättre. Att man ersätter atenolol med metoprolol lär ha rationella skäl, men varför man går på nya oprövade preparat direkt i stället för att använda beprövade medel som man känner bättre, det kan jag inte förstå. Att preparat är dyrare hänger i regel på att de är nyare, och att företagen vill ha sina investeringar återbetalda, medan generika är billiga att tillverka och inte kan ge hög avkastning. Det högre priset betyder inte att de är mer verksamma.

Kale02
0

Tro inte att jag inte ahr talat med läkaren, berättat om m in hemska huvuvärk, men hon skrev änd ut samma medicin…

Simvastatiner, som jag fick sådan muskelvärk, tycke rhon också att jag ska fortsätta med, trots att man inte ska det, när man får muskelvärk av den…

Kostdoktorn, har skrivit en intressant artikel om Sönderfall av muskler vid användandet av statiner…

man blir mörkrädd..

Jag samlar kraft och funderar och läser på, för att ta och prata med läkaren…

Fortsätter hon envisas, så får hon remittera mej vidare, till de som kan bättre…

trevlig helg på er - en annan jobbar 3 nätter…

Inkanyezi
0

Om man upplever att läkaren inte lyssnar tillräckligt kan det vara skäl att byta till en annan läkare. Det måste ju stämma i relationen mellan patient och läkare för att man ska få en bra behandlingssituation.

Alternativt går det så klart att föreslå själv att man vill ha en annan medicin, men det kanske inte funkar med en läkare som man upplever "inte lyssnar".

Jag ser det som att du borde få tillfälle att prova en annan medicin, för att se om du kan få något som har de önskvärda effekterna utan att ge dig oacceptabla andra fenomen. Kanske du måste söka en annan läkare för att kunna göra det.