Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 5436 ggr
kaisakavat
0

SLV och kontroller vid slakt

Uppdrag granskning ikväll! Programmet har just sänts.

Om "hästskojjare" och hur SLV har NOLL KOLL! Släpper igenom hästar till slakt som dömts ut som livsmedel, t ex på grund av att de medicinerats hårt.

Men SLV sätter godkänt-kråka i listorna ändå. Köttet får kvalitetsstämpel och vi käkar!

Samma häst kan dessutom slaktas flera gånger - d v s stulna eller medicinerade - som livsmedel olämpliga djur - godkänns och slaktas med "lånad identitet".

SLV godkänner, noll koll! Finns det nåt som de gör bra??

Min undran: Hur är det då med annan slakt i vårt avlånga rike? Ska man behöva vara MER rädd när SLV är inblandat? ÄR SLV:s närvaro en garanterad ICKE-kvalitetsstämpel?? X(

Se programmet på webben, del 18 av 22. Snart tillgängligt skulle jag tro.

kaisakavat
0

Eller här via SVTPlay..  men kvällens avsnitt har inte lagts ut där heller än. Glad

Catnap
0

Det måste jag se! Låter helt sjuk, men inte alls oväntat. Jag litar varken på köttindustrin eller slakhusen, var det inte förra året det kom fram lagom till jul att man skållade grisar levande innan slakt

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Thyra4
0

Jag såg programmet och blev illamående. Det blev bara en anledning TILL att inte tro på SLV.

kaisakavat
0

Länkarna funkar nu.

Jag såg bara slutet, men det fick mig att starta tråden. Ska se hela när jag får "tid"..

bustas
0

Nu har myten blivit verklighet. Redan för tusen år sedan kunde inte SLV ha koll på slakten. "Särimner" slaktades igen och igen och igen och nu upprepas det men i verkligheten och tydligen med SLV:s goda minne. Vilka rackare!

kaisakavat
0

Ja, de äro opålitliga!

LatMask
0

I boken "Monsterbiff till middag?" som jag just nu läser, står det en del om hur det går till på slakteriet Hälsingekött. Ruskigt, man kan bli vegan för mindre… Jag återkommer med lite citat i kväll då jag har boken till hands.

MimLan
0

Det som är bra med programmet är att det kanske lockar folk till att fundera över vilken kvalitet de vill ha.

Jäkla synd att det handlade om hästar bara, det är inte så vanligt att medelsvensson alls ser det som något man kan äta, varpå programmet lätt kan viftas bort som fiffel och dumma myndigheter.

kaisakavat
0

Är jag ovanligt nojig jag då? Mitt huvud fullt av frågor och invändningar och associationer..

Jag tänker:

Förekommer detta fusket och noll-kontrollen när det gäller hästslakt  - hästar  = gullegull  = sällskapsdjur och folk är mkt mer nogräknade när det gäller id-handlingar, e t c  -  så lär det förekomma minst lika mkt fusk vid slakt av andra "arter" där vi är mindre nogräknade med ID och där det framför allt slaktas så många fler individer.

Vad äter vi för kött? Vad är det medicinerat med innan slakten? Hur stämmer ursprungsmärkningen?? M fl frågor, om ID-korten far runt som fjädrar för vinden?

Vad sysslar SLV med?  Deras närvaro är väl ändå menad att ha någon sorts "betydelse"?? Vilken? Bara för att vi ska bli än mer lurade?

SLV är precis likadana som Becel/Unilevers reklambusspersonal. Iklär sig vit rock, men agerar som PR-konsulter gör.

Frågan handlar om många saker.. och berör ett flertal lagstiftningsområden, t ex livmedelshygien, konsumenträttigheter, djurskydd..  Det handlar förstås också om politik och om etik i alla möjliga former.

Önskar jag kände någon som jagar. Och nån som fiskar i mindre skala. Fylla frysen med djur som fått leva bra liv, till de slutligen dör i det fria, under någorlunda bra omständigheter. Skrikandes Rynkar på näsan

MimLan
0

Nej, du är inte ovanligt nojig. Men du är kanske inte svensson-nojig. Det är inte alla som kan extrapolera saker, eller ens vill det.

Jag håller dock med om att jag undrar vad SLV egentligen gör. Vad finns det för väsentliga delar som de är till nytta på? De kanske bara är ett alibi för att låtsas att vi har koll och fina regler.

Haha. Inser att jag har stora fördomskappsäcken med mig, när en norrlänning inte känner någon som jagar. :) Fråga bekanta, sätt in/upp annons någonstans? Finns alltid hobbyfiskare som får mer än de vill ha själva/fiskar ofta, nosa upp någon och gör en deal att de kan komma förbi med fisk närhelst tillfälle yppar sig.

Pasi
0

#9 Min mor brukar skaffa fiskkontakter genom att gå ner till nån hamn och fråga om hon får köpa fisk (sätter sig på en bänk med kaffe och väntar in fiskarna såklart) - ofta slutar det med att hon har en fast fiskleverantör som bara tar 15-20:-/kg.

Annars kan du gå på krogen en fredagkväll, där finns många grabbar som jagar.TystFlört

kaisakavat
0

MimLan - Ja då har du fördomar!! Hehehe.. det gör inget, jag lovar! Skrattande

Min far har några fina bössor nerpackade, säger inte var.. och både han och brorsan har diverse licenser. Men de jagar inte. Det var tidigare generationer som gjorde det - numera handlar man på ICA.

Fiskade gjorde farfar, men han finns inte mer. Tyvärr.

Men jag håller utkik - förut fick jag köpa bra fisk via kompis kompis.. Det kan gå igen, om man bara frågar.

Pasi - Din mor verkar vara en kvinna i min smak! SMART drag!!  Skrattande

I mina trakter finns säkert gott om hobbyfiskare, men det är två mil till närmsta hamn där fiskare möjligen landar med sina båtar. Alternativt finns de i byarna efter kusten.

Och jag har ingen bil.

De som fiskar och jagar på krogen, hm.. oftast fel sort liksom.. risken är alltså att man kommer hem - igen - med fel sorts gris i säcken! Tungan ute

Pasi
0

#12 Aha - jag trodde det fanns småbåtshamn i din by.Glad

kaisakavat
0

#13 Flera stycken faktiskt! Men där landar bara medelsvensson med finbåten..  Skrattande