Börjar idag, lite funderingar!
Idag börjar jag och min sambo med LCHF, som en satsning för ett bättre och friskare liv.
Det svåra för mig är att det verkligen går emot allt annat jag lärt mig om viktminskning. Jag har tidigare räknat kalorier rätt mycket och undvikit fett så gott det går. Nu känner jag mig lite förvirrad, jag vet vad jag ska äta och undvika när jag äter LCHF, men jag vet inte riktigt hur jag ska veta att jag inte äter för mkt. När jag inte längre kan räkna kolkydrater (för det går väl inte längre?), hur ska jag göra?
Tacksam för hjälp
/Isabella
Du är nog lite som jag var i början, hade också haft fettskräck under på tok för många år och det tar sitt lilla tag att vänja sig av med. Ett tips är att läsa ett par av de LCHF-böcker som finns därute för att få en grunduppfattning om vad du kan äta (feta kött/mejeriprodukter främst) men även vilka nötter och dyl som går bra.
Grundtanken är ju att man sk äta sig mätt, så ät sakta och justera maten efter ditt behov. I början tar det ett tag att veta hur mycket man ska äta men det går lättare efter ett tag. Du behöver inte räkna kolhydrater men det är alltid bra att veta nåt och nåt hur många du äter. Dock försvinner de flesta direkt när du plockar bort bröd, pasta, potatis m.m.
Lycka till!
Erik

#1 Tack, den hade jag missat, läste bara vanliga trådar med frågor. Haha.
#2 Jag har läst en pocket av Dahlqvist förut, "anta din viktigaste utmaning" eller nåt sånt, och idag köpte jag faktiskt "Doktor Dahlqvists LCHF-kokbok och guide". Så den ska jag läsa de närmsta dagarna! Just nu kommer jag gå efter reglen att inte köpa nåt med mer än 5% kolhydrater i. Och såklart inget bröd, pasta eller sånt. Jag får väl testa ett tag och se hur det funkar! Jag är mest livrädd för att jag fått inpräntat i mig att om jag äter fett så går jag upp i vikt. Hade i lite vispgrädde i en gryta som jag gör just nu, och rös lite för att det känns så "fel"! Sjukt hur hjärnan funkar..
Haha, så tänkte jag också i början (för snart två år sen). Jag började pang på utan att vara jättepåläst och första måltiden bestod bl a av en svampstuvning på mellangrädde
Uj vad "onyttig" jag kände mig då! Men jag lärde mig snabbt sen att det var vispgrädde jag skulle använda! Och nu är det bara mums! 

Jag säger det med en gång så är det sagt.. du skall inte äta en massa fett.. det är fettets andel av ditt energibehov som skall vara högt!
Man blir inte fetare av en kalori fett än av något annat.. men det som kostmodellen bygger på till stora delar är att olika kalorier påverkar kroppen på olika sätt!
Kolhydrater av alla de slag omvandlas till glukos hur nyttiga de än sägs vara.. och glukos över normal blodsockernivå utlöser insulin som ser till att lagra överskottet.. man blir hungrig igen!
Fett lagras inte lika lätt utan kolhydrater/insulin.. man blir mätt länge.. äter man för mycket fett blir man illamående!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#5 Jag vet att kalorier är kalorier, oavsett vad de kommer ifrån, men funkar det att fortsätta räkna kalorier fast man kör lchf? Jag känner mig för osäker när det står "ät tills du är mätt och ät inte igen förrän du är hungrig, så blir det lagom".
Hur räknar man lättast ut hur mkt energiprocent som utgörs av fett resp protein och kolh.?

Ditt energibehov regleras av en sinrik biologisk mekanism som i dagligt tal nämns hunger/mättnad, de flesta friska kan lita den mekanismen!!
Man kan för säkerhets skull nämna att man bör skilja på metabol hunger som beror på energibrist och psykologisk hunger som har mer med belöningssytemet att göra.. de flesta friska utan ätstörningar kan skilja på det!
Vill du har reda på ditt energibehov rekomenderar jag att du äter dig lagom ohungrig och räknar sedan ut hur mycket det blev,, jag har den största förståelsen för att det kan var lite knepigt i början med en ny kost.. men i längden är det att föredra framför tabeller!
Och räkna med att energibehover varierar från dag till dag!
Vi brukar använda ett program som heter MINMAT.NET!
http://www.minmat.net/counter.php
En sak man kan säga om kaloriräknadet är att det förfaller att utgå från ett tankefel.. som om vi alltid äter en viss mängd mat varje dag, när det snarare är som så att vi stoppar i oss en viss mängd energi.. blir det för lite energi blir vi hungriga igen snabbt.. blir det för mycket energi blir vi mätta längre och äter därmed med längre intervall!

Kalorier är inte kalorier oavsett vart de kommer ifrån, de skickar olika signaler till kroppen, och de mättar olika bra. Om man vill räkna enkelt så är det bättre att räkna gram. Och vad som kallas "Skaldemans ratio", det innebär att äta minst så mycket fett som summan av protein + kolhydrater. T ex, äter du 80 gram protein och 20 gram kolhydrater ska du äta minst 100 gram fett. 100 gram fett och 100 gram protein+kolhydrater ger dig dock bara 1300 kcal, det räcker knappast för att hålla någon mätt, så 80-100 gram protein, max 20 gram kolhydrater och runt 150-200 gram fett brukar bli rätt lagom, det är en nivå där de flesta är lagom mätta. Men även om du ätit så mycket och fortfarande är hungrig så lyssna på kroppen och ät mer. Att ge kroppen den näring den vill ha när man är ny är bara bra, det snabbar på omställningen, sen i sinom tid börjar man äta mer lagom, och under den omställningsfasen ska man inte bli alarmerad om "inget händer", omställningen i sig är en stor händelse, allas kroppar bränner inte kroppsfett samtidigt.

#8 Det jag menade med kalorier är kalorier var ett svar till #5 som sa "Man blir inte fetare av en kalori fett än av något annat..", inte att de gör samma saker med kroppen i övrigt :)
Ska försöka lägga in saker på minmat.net och se hur mkt jag får i mig av allt, men det är ju svårt att alltid väga allting, typ på jobbet. Men man får väl ta lite på ett ungefär.. Prövade lägga in min frukost lite på en höft och fick iaf 3% kolhydrater, 19% protein och 78% fett. Det låter väl ganska bra enligt de rekommendationerna jag läst! Bestod av ett stekt ägg, ett halvt paket bacon, och lite champinjoner och tomat.
Och då är det ändå mindre kalorier i det än det jag brukar käka till frukost och jag känner mig mättare! :o

Japp ta du och höfta till och det som du äter hemma där står som regel på förpackningen vad saker väger!
Det handlar ju till syvende o sist att kalibrera sitt ögonmått!
Och för de som är roade av kaloriräkning så kan man se hur mycket man behöver äta för att vara nöjd!?