Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5774 ggr
lilli-l
0

Kör fakir?

Jag undrar bara om någon kan förklara för mig vad ni menar när ni kör eller håller er med fakir?!

Får ni bara äta speciella ingredienser då eller, alltså utesluta vissa saker? Jag har precis börjat med LC idag och det ska bli intressant!

Carpe Diem….Fånga dagen

Mervi
0

Fakir= 0 kolhydrater alltså i prinsip, kött,fisk, kyckling, ägg och fett (smör, kokosfett). Inget annat.

nyborjare08
0

Fakir är inget man bör börja med när man är ny på kosten Glad Läs gärna tråden Vanliga frågor & svar uppe till vänster bland trådarna. Där finns massor av "matnyttigt" Flört att läsa om kosten

Välkommen!

lilli-l
0

Glömde att fråga: Jag känner av gallan när jag äter ägg, blir illamående och får ont i gallan. Är det någon som har något förslag på det, hur jag ska gå tillväga för att kunna äta det?

Jag åt LC-kost för länge sen en gång och då gick det bra med ägg..kunde äta sex ägg om dagen.

Det är kanske så att kolhydrater och ägg inte passar gallan och jag behöver vänjas in i äggätandet? Någon som känner igen sig?

Carpe Diem….Fånga dagen

lilli-l
0

#1 och #2 Tusen tack för svarSkrattande

Carpe Diem….Fånga dagen

Walnewra
0

lilli-I Vissa klarar av stekta ägg bättre än kokta…just för gallans skull…dock säger du ju inte om det är stekta eller kokta..men ändå Skrattande

lilli-l
0

Walnewra.. jag tror att det är kokt som jag reagerar på mest, men tror att jag även reagerat på äggröra oxå..

Jag ska prova mig fram och se hur det går framöver här om ett par dagar utan kolhydrater, ifall det går bra.

Tack för tipset iaf..då kan jag ju kolla mig fram med kokt och stekt äggFlört

Carpe Diem….Fånga dagen

Zepp
0

Det är fett gallan reagerar på, så då kanske det inte är gallan trots allt om du kan äta fett utan att få besvär!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nyborjare08
0

Fast jag har hört att allt möjligt konstigt kan utlösa gallbesvär. En kollega (som äter LCHF) blev tvärdålig av räkor och av ägg. Men fett och protein var lugnt. Han hade en inflammerad gallblåsa visade det sig sen och den är nu bortopererad.

Zepp
0

Då skulle jag anta att besvären består av något annat som misstolkas som gallbesvär!

Gallgången mynnar ju i tarmen och den kan vara inflamerad och det kan vara det han kände av!

Jamenar.. räkor är ju inte speciellt feta.. kanske hade han majo som tillbehör?

Walnewra
0

Man skall väl dricka olja vid gallbesvär för att få ut eventuella gallstenar….??

Zepp
0

Haha.. det där är nog hardcore.. men om det är grus så kan man ta värktabletter och olja för att driva ut gruset!

Har man stenar av någon kaliber så kan de fastna och hela gallan och omgivningen kan bli akut inflamerade vilket potensiellt kan vara farligt!

lilli-l
0

Jag har märkt av att om det är fett tillsammans med kolhydrater så blir jag alldeles uppsvälld i magen och mår illa , som gallbesvär..

Ägg och vissa andra produkter, tror det är paprika, då får jag som ont under revbenen och det känns ut i ryggen, som om man skulle vilja knäcka till ryggenObestämd

Samtidigt så är jag ju inte hundra på att det ÄR gallan! Men just illamåendet och den känslan i ryggen/magen säger min syster att hon hade när hon hade gallproblem och hon hade gallsten.

Men jag började ju igår, första dagen, och jag åt fett (förstås..he he) och jag kände inte ett dugg..någonstans!

Inget illamående, igen hunger..allt var lugnt i alla organSkrattande

Ska prova lite äggröra till frukost idag, så får vi se hur det fortskrider..

Och TUSEN kramar för att ni bryr er..känns super att få info från många! Säger det en gång till..har sagt det många gånger..vilken sammanslutning det är här på ifokusSkrattande man har ju sådan hjälp och får stöd från så många, så det värmer i ens hjärta *ler varmt*

Lilli

Carpe Diem….Fånga dagen

Walnewra
0

zepp SkrikandesFörvånadTystFlörtSkrattande

nyborjare08
0

zepp #9 Ja det var konstigt! Han har tidigare haft problem med gallan/gallblåsan och besvären utlöstes ofta av just räkor och ägg om jag förstod det rätt. Nu äter han inte kött men all fisk och skaldjur äter han med fett sen han började med LCHF. Fisk + fett = ok, inga besvär men räkor + fett = besvär och räkor utan fett = besvär.

Märkligt var det i vilket fall som helst! Nu efter operationen funkar det i alla fall bra med räkor både med och utan fett.

Jag blir lite osäker nu men jag har för mig att jag har hört att läkare varnar för vissa livsmedel förutom fett om man har problem med gallstenar - att dessa livsmedel kan utlösa besvär. men jag kan minnas fel. Nån som känner igen det?