Äggmjölk på resa
Åker snart iväg på en efterlängtad storstadssemester, men vill fortsätta äta LCHF!
Mitt sällskap vill också gå ned i vikt, och kommer köra shakes till frukost och lunch, sen går vi ut och äter middag på kvällen. Middagen kommer inte vara något problem för mig, och jag räknar med att kunna få i mig en hel del fett där.
Hur löser jag frukost och lunch?
Jag kanske skulle kunna göra äggmjölk, vi kommer kunna koka vatten. Finns det något sätt att göra det utan mixer eller armvärk? Jag kanske kan mixa "portioner" innan och sedan tillsätta vatten?

Borde gå bra att göra äggmjölk utan armvärk. Om du låter smöret stå framme smälter det ganska snabbt i kokande vatten. Sen är det bara att vispa ner ägg. Tror jag, utan att ha testat. Du kan ju prova innan ni åker så vet du om det funkar. Trevlig semester!
#2 - En stavmixer väger inte så mycket. Jag skulle ta med mig en om jag var du.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Läste bakåt i forumet och upptäckte att Spanien - som jag ska till - inte är garanterat från salmonella i sina ägg. Så jag tror jag hoppar över äggmjölken.
Får väl köpa en ost och ett packet skinka på plats…
#3 - Mmmm! Jamón Serrano y Manchego!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Salmonellabakterierna dör ju när man kokar/genomsteker äggen,jag har ialla fall nyss varit i Turkiet där jag köpte en hel platta ägg som jag mumsade på hela veckan.Jag kokade och gjorde omelett men borde inte äggen bli genomkokt när man gör äggmjölk och häller på kokande vatten?
Doppvärmare såg smidigt ut!
Tror inte jag vågar riskera äggen där, det är ju inte helt säkert att de blir genomkokta av vattnet som hälls på.
Vad tror ni om att ta med några färdiggjorda flaskor? Om de är frusna när jag åker och jag lägger in dem i kylen där tycker jag de borde klara fem dagar utan problem…
#6 - Finns det doppvärmare på riktigt?
Var köper man dem?
Jag trodde det bara var provisoriska prylar som fångarna på ryska fängelser tillverkade åt sig själva (av sönderslitna vägguttag).
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Min finns på riktigt och jag minns inte var jag köpt den. Troligen i någon affär typ Friluftsmagasinet.
Jag har haft den sen 70-talet. Maken och jag kokade frukostägg redan på bröllopsresan 1985 (jag vi firar silverbröllop i år).
Man kan koka 2 ägg samtidigt i den muggen och det går fortare än på spisen. I princip borde man lika gärna kunna lägga äggen direkt i vattenkokaren - men det har jag inte testat.
Numer pensionär i Nynäshamn

Om du har kylskåp på hotellet blir det inga problem att vara i Spanien. Ost och skinka har du ju redan föreslagit själv, men de har även en hel del goda och bra salami, nötter och annat LCHF-vänligt i affärerna där. Jag tror att det kommer lösa sig för dig utan större problem! :)
Det löste sig alldeles utmärkt :)
Det fanns tyvärr inte kylskåp på hotellet, så jag fick slänga en hel del mat, men till slut lärde jag mig.
För någon annan LCHF'are som åker dit under liknande omständigheter rekommenderar jag
- strimlor/spillbitar av skinka. Ca 1.80 för hundra gram. Såldes hos ett köttställe längst till höger, ungefär på mitten av raden inne i bouqerian.
- Billigaste brien, 10 euro/kg eller något sådant. Såldes i en butik precis utanför bouqerian, men samma byggnad. Ligger till höger om man har nosen mot ingången. Jag provade mig igenom flera olika brie innan, men tyckte den här var godast! Kan ha att göra med att jag inte hade kylskåp, och den här var den enda som klarade av värmen.
- små underbara tomater! En plastask räckte hela veckan, utan kylskåp.
Kvällarna var lite knepigare! Jag trodde det skulle vara enkelt med tapas osv, men vi hade lite otur.
För den som ska besöka fontänen (och det ska man, wow!), kan man passa på att äta tapas på en hotellbar en bit därifrån. Man går hela allen ner med fontänen i ryggen, när man är vid torget ser man ett hotell som hör till en stor kedja. Till höger och något hus ner fanns ett annat hotell, något på B. Det var utan tvekan resans kulinariska höjdpunkt! Var bara försiktig med vad ni beställer in… Vi fick in *allt* vi hade frågat om, inte bara det vi beställt. Viss förvirring uppstod då de inte pratade engelska, men det löste sig till slut.
Ah, vilken resa :)
Slutsumman efter hyfsat strikt lchf+2 glassar och en del jordgubbar blev 1 kilo upp. Lite underligt tyckte jag! Dagen efter dock ned det kilot +0.6, så får se vad det landar på till slut :)