La Motte - mein gott!
Här kommer ett aluminiumfoliehattsinlägg :)
Stort tack till vem det nu var som nämnde det fantastiska smöret La Motte! Jag fick syn på det i butiken idag och tänkte att tja, man kan ju testa. Även om det knappast är skillnad på smör och smör. Men det är det! Denna guldgula gudagåva gjorde min snabbstekta äggröra till en delikatess, en ren njutning!
Överväger att låta middagen bestå av x antal skedar La Motte…

I Frankrike kan man ju köpa "beurre a la motte" i affärerna. Märk väl att det inte är ett märke, utan att det helt enkelt betyder att smöret säljs i lösvikt. Jag ser det som ett oskick att registrera eller använda det som varumärke på en paketerad produkt, även om produkten i sig är bra. Så frågan är så klart, var det i lösvikt, eller var det paketerat? Och nummer två, vilken affär?
Helt klart paketerat!
Det påminner om fighten mellan Ugg-tillverkarna i Australien och företaget som plötsligt ansåg att Ugg var deras varumärke. Ungefär som om ett företag plötsligt skulle anse att Träskor vore deras varumärke. Riktigt oskick, indeed.
I det här fallet dock ett gott oskick! Eftersom mina produktbojkotter brukar begränsa sig till produkter där jag inte tål reklamen lär det blir fler inköp. Återfinns på hemköp skanstull, sthlm, för ca 20 kr.

Jo, det finns fler exempel, kanske det mest kända är Budweiser, som säger att produkten är från Budvar, medan ett amerikanskt företag anser sig ha rätt till det som varumärke och vill hindra de lokala bryggerierna att sätta det naturliga namnet på sin produkt.
Jag går sällan in på Hemköp, men kanske ska prova det där smöret någon gång.
Ja usch, det hade jag förträngt.
Hur kommer det sig att du inte går in på hemköp, läge eller etik?