Bearnaise för ungkarlar
Tyckte det blev ett stort besvär när man skulle göra bearnaisesås.
Enligt kokboken: Ta fram 3 grytor…, vattenbad och annan tortyr.
Det går ju bort, och en jädra massa disk i onödan.
Jag gjorde så här:
Ett styck kastrull:
1/2 msk vit balsamvinäger
1-2 tsk dragon, mortlas till minimala delar
1 msk vatten
Malen peppar och salt
Koka upp och reducera till hälften, dra kastrullen av spisen och sätt plattan på 0, vispa ned en äggula.
Lägg i 100g smör från kylen och rör omkring tills smöret har smält. Variera mellan varm och kall platta. För att få mer "krämig" konsistens, sätt plattan på 1/3 effekt och rör tills du är nöjd med resultatet.
Har testat 2ggr utan att såsen har skurit sig.
Jag gjorde så här:
Gick till affären och läste på förpackningarna
Tog den med minst konstiga ingredienser

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#0 men du, det låter som ett perfekt recept :D måste testa! Har testat göra b-sås en gång och den blev jättebra och god, tills jag skulle värma den lite grann, då skar den sig….. så då svor jag och sa att aldrig mer ska jag göra b-sås ;P men den här kanske man kan testa :)

Den ska jag baske mig prova även fast jag inte är ungkarl!
Även fast man är matlagningskunnig så är förenklingar alltid av godo, den ska testas!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
jag gör som maxiq…. enklaste vägen. Annars får väl mannen i huset prova - det är han som är kocken hemma hos oss 

Toppen detta skall jag prova.
Bokmärkt.
Ett tips om såsen skär sig, ta av kastullen och häll i 1 msk kallt vatten medan ni vispar så är det fixat igen.
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

#0 Tackar! Bokmärkt.
Ang. köpe-bea så finns det ett märke som heter Jesses. Det är en löjligt liten förpackning och räcker till max en person (kostar runt 20:-), men den har en trevlig ingredienslista.

Något liknande ditt recept har jag gjort, men jag tycker såsen blev så tunn och lös :( Inte alls sådär tjock som köpesås är.
Har du någon idé om vad det kan bero på?

Om du tar lite mer ägg borde den bli tjockare
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Den måste jag också pröva.
Saknar charlottenlöken i detta enkla recept
Men det var väll disken de ville undvika ju.
#13 annars är din idee mycket smidig tycker jag men jag är inte rädd för disken :)

Mycket bra 
men gärna lite lök i reduktionen.
Äggulorna måste få bli ordentligt krämiga (koagulerade) innan man lägger i smöret. Och om man drar i en msk vispgrädde före smöret försvinner risken för att det skär sig 
Bertil
Bertil bra tips tack
Det blev ju inget annat än disk av den här recepten! 
Du skulle kanske haft rubrik där ordet "matlagningskunnig" är med.