Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 10085 ggr
Bonusmormor
0

Myggor och LCHF

Nu har myggorma börjat komma (Stockholmsområdet) och jag har med glädje noterat att dom ännu inte har velat ha mitt blod. I vanliga fall så älskar dom mig och jag får stora allergiska blemmor. Det är så pass illa att jag äter allergitabletter för att slippa de blemmorna. Med allergitabletterna blir myggbetten  "ganska normala"

Nu är det väl för tidigt att dra några slutsatser efter bara någon dag men kan det vara så att min doft inte längre attraherar myggor? Skrattande

Om det är så har jag ett verkligt stort incitament för att avstå från allt vad socker heter.

Jag kör rätt strikt och äter endast ett minimum kolisar.

kaisakavat
0

Det är nog att hoppas för mkt. Skrattande

Här käkar myggorna på lilla mej, trots att de (myggorna) bara är några få än så länge. Har jättebulor på vader och kring vristerna - kliar nåt vanvettigt.

Har LCHF-at i 2,5 år.

Bonusmormor
0

Det var väl för bra för att vara sant.

Jag hade några myggor på "besök" nu på eftermiddagen och försökte följa dem med blicken och de flög bara förbi mig.

Häromkvällen var det en massa myggor och inte ett enda myggbett.

igilla
0

Bonusmormor, jag tror att det kanske är för att du är mormor, har mycket mindre problem med myggor vid 65+ år än när jag var ung, ändrade hormoner eller vad det beror på vet jag inte. Men jag märkte det flera år innan jag började med LCHF.

Smörälskare

Ingrima
0

Jag är visserligen inte mormor, men 65+, har ätit LCHF i två år. Jag får ganska besvärliga myggbett och fästingbett, både innan o efter övergång till LCHF. Tänker nu köpa allergimedicin mot klådan och svullnaderna, det fungerade ganska bra förra året.

helvete
0

Jag har inte heller blivit myggbiten i år. Är farmor. Min syster däremot blir alltid biten, hon är mormor och äter inte LCHF kost. Vi är födda närmare 70 år. Skämt åsido, en del männskor blir alltid jagade av mygg och knott. Jag hör inte till dom, som väl är. Ska bli intressant att se längre fram i sommar.

magma
0

Jag har faktisk samma erfarenheter från tidigare somrar, att efter övergången till LCHF så blev jag mindre attraktiv för myggorna.Tungan ute Och jag är inte mormor ännu:)

[Beavis]
0

Jag är ingen forskare eller läkare så detta är bara min personliga hypotes. Men vad jag hört och eller tror är det så att myggor ofta föredrar en viss blodgrupp och söker sig till dessa. Men att de även gillar "sött blod" så att när man minskar sitt intag av kolhydrater så luktar vårt blod inte lika gott längre?. Kombinationen gör att du antingen blir nästan fri eller mer eller mindre oförändrat beroende på blodgrupp? som sagt min teori men jag är ingen läkare.

MimLan
0

#7 Med tanke på att jag har väldigt lågt blodsocker numera, och förut hade normal nivå, och alltid haft mygg efter mig, så känns det inte som att det finns bäring i den hypotesen för min del.

Bonusmormor
0

Ja, det är bara att vänta och se hur det blir med myggbett i år.

Jag kommer att rapportera hur jag kommer att reagera på myggbetten som väl lär komma.

Lisabet
0

För många år sen läste jag om B-vitamin som skulle hålla mygg borta. Jag köpte en burk, följde anvisningarna, och efter några veckor, när man skulle vara preparerad, så gick jag ut i värsta mygghålet och plockade blåbär. Jag fick ett stick, den myggan var extra hungrig tydligen, alla andra (och de var många) flög bara runt runt mig.

Så det fungerade, helt klart.

Men jag kommer inte ihåg vilken B-vitamin det var, och kan inte hitta något om det!

Zepp
0

Tyvär får jag göra er besvikna och krossa en seglivad myt!

"Genom försök i laboratorium och i det fria blev det känt att stickmyggor hittar sina offer med hjälp av koldioxid som andas ut samt genom olika luktämnen från kroppen (till exempel olika fettsyror och ammoniak)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stickmyggor

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ErikEdlund
0

#!!: Om vi nu antar att det är koldioxiden som myggorna spanar in så kan det fortfarande ligga något i att LCHF sänker myggors intresse.

RQ (respiratorisk kvot) anger förhållandet mellan utandad koldioxid och inandat syre. För rena kolhydratätare är RQ = 1, för kolhydratätare som lägger på sig fett så är RQ > 1 och för proteinätare är RQ i intervallet 0.8 - 0.9.

För rena fettäare är RQ cirka 0.7, man producerar alltså betydligt mindre koldioxid i förhållande till inandat syre!

Nu är verkligheten betydligt mer komplicerad än dessa exempel. Se mer på MatFrisk Blogg om detta (inte om mygg, dock)

[Beavis]
0

#12 Tack för klargörandet. Jag var säker på att jag inte bara gripit det ur luften.

Lojs
0

Ingen skillnad för mig, var ute med en vän igår, jag fick väl 20 myggbett, hon ett eller två. Så för min del är det som vanligt…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Margareta
0

Jag har haft besvär av myggbett hela livet och eftersom jag växt upp i Norrland har det inte varit så kul.

Den förändring jag märkt är att de biter fortfarande - men jag kliar inte lika mycket och blir inte "helt hysterisk" när jag hamnar i en svärm.

Numer pensionär i Nynäshamn

NellieW
0

Jag får markant färre myggbett på LCHF-mat Cool

Laila19
0

Vet inte hur det är med lchf och mygg

men en sak som fungerar mot mygg är en

mosquito magnet. Dom är visserligen dyra

men så bra. Vi har tidigare år inte kunnat vara

ute på vår och sommar kvällar för alla knott och

mygg. Men så för ett år sedan fick min sambo en

mosquito magnet i 40års pressent och vilken skilnad.

Nu kan man vara ute och njuta. :)

Lite lustigt är att grannar bara en km bort fortfarane inte kan vara

ute men vi kan, knott och mygg är tydligen lokala och håller sig på ett ställe.

kaisakavat
0

# 17 Ja, tror det finns nån sorts forskning på det. En myggas liv utspelar sig inte över så stor areal.