Sjuk med Lchf
Då har man åkt på den väntade vår/sommar-förkylningen..
Kolhydratätare som är sjuka brukar ju livnära sig på "tillfrisknande" produkter som blåbärssoppa, apelsiner och glass m.m.
Funderade på om man som lchf-ätare bör äta mer av något speciellt nu när man är sjuk som gör att man fortare blir frisk? Är det c-vitamin som gäller eller kanske mer smör?
Eller är det bästa att inte äta så mkt alls, utan mest dricka vatten? Dvs, försvinner förkylningen snabbare om kroppen får ta hand om viruset i första hand?
Några teorier?
jag tycker äggmjölk verkar mota tillbaka förkylningar i alla fall på mej? Konstigt men så har jag upplevt det i alla fall.
Om jag känner att ngt är på gång då är det extra c-vitamin, en rejäl dos med vitamin D3 och sedan zink som jag använder. Har inte varit sjuk sedan jag började med LCHF två år sedan. Gurkmeja använder jag i matlagning, tror att det är också bra för immunförsvaret.

Om du inte gör något alls så varar förkylningen en vecka.. om du däremot äter nyttigt så kan du tillfriskna på sju dagar.. 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Om du inte gör något alls så varar förkylningen en vecka.. om du däremot äter nyttigt så kan du tillfriskna på sju dagar..
Så du menar att om man inte gör nåt alls så är man sjuk kortare tid än om man äter nyttigt 
Var bara tvungen att vara lite ordmärkare 

Fökylningar handlar för det mesta om virus.. och det brukar kroppens imunförsvar ta hand om på några dagar.. oavsett vad du gör, däremot så är det dumt att göra något som bara ställer till det!
Att vitaminer skulle hjälpa beror i så fall på att man haft en vitaminbrist.. men äter man en kost som innehåller allt man behöver så har jag svårt att se att det gör någon skillnad!
Det man däremot kan göra är att använda några gamla huskurer.. det har en viss placeboeffekt.. själv använder jag gärna rå vitlök och rå ingefära!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

D-vitamin 4000ie per dag ser till att du slipper nära nog alla förkylningar.
Som redan drabbad kan man korta sjukperioden och förhindra att man dessutom åker på en bakterieinfektion som bonus.
Här krävs dock rejäla doser på 100000ie under ett par dar för att skillnad ska märkas.

Tack för alla svar!
Men jag måste säga att jag är chockad. Idag när jag vaknat och gått upp efter en sömn på 12 timmar..så känner jag mig otroligt mycket bättre! Just nu känner jag mig nästan frisk
. Konstigt med tanke på att jag hade feber igår och halsen värkte när jag både pratade och sväljde..
Vad åt jag i går då? Jag åt endast kolhydratfritt bröd med smör, och drack 2 koppar kaffe samt MASSOR med vatten, dvs i stort sätt inga kolhydrater.
Så fakir med mycket mättat fett måste vara en mirakelkur som funkar åtminstonde för mig.
Chockad men glad!
vad bra!! Men du? Vilket bröd har du som är kolhydratfritt!? Det vill jag gärna har recept på! ja om det är hembakat då !
cream1, jag tror ju snarare att det var hur du ätit innan du åkte på förkylningen än hur du åt den dag du var sjuk som påverkade förloppet.

#10 Ja, helt kolhydratfritt är det inte men nästan.
Har inga exakta mått, men jag blandar ett par ägg och häller i lite profiber, fibrex, vatten, hushållsmjukost, en gnutta salt och en tsk bakpulver, och vispar sedan litegrann innan jag gräddar i 200 grader ca 15 minuter.
Brukar variera måtten lite för att se vilken skillnad det blir på smaken och konsistensen. Enklast är det att hälla ut allt i en smord långpanna.
Mjukosten innehåller 1 g kolhydrater/100 g och jag har kanske en halv dl mjukost per sats. Profiber och fibrex innehåller en del kolisar 5,5 % 9 men man använder bara en bråkdel v paketet så det bli i stort sätt inga kolisar alls!
De är godast färska. Man kan även ha linfrön i men jag blir så dålig i magen av det.
#11 Ja det är klart, men det var nog bättre att jag åt mkt animaliskt fett än inget alls.
ok! Tack, ja det är väl ungefär som jag gör då, förutom fibrexet! pofiber har 12 gram kolisar per 100 men som du säger ,det är lätt och en dl väger ca 18 gram så det blir ju inte så mycket.
dufva:
Ja, 2000 ie D-vitamin om dagen hjälpte då inte alls för mig. Det kanske behövs mer för att få en effekt…?
Jag ska säga att det år jag har ätit lchf + omega-3 + 2000 ie d-vitamin dagligen så har jag varit både oftare och mer allvarligt sjuk än någonsin tidigare… Så något fel måste jag ha gjort, eller också är alla andras hälsoeffekter ren placebo…
mja det var väl en något underlig slutsats? Att det stora flertalets hälsovinster skulle vara placebo för att det inte stämmer för någon enstaka? Det finns och kommer alltid att finnas undantag!
#5 Zepp - samma sunda, härliga och ffa. fungerande vardagspragmatism som vanligt ser jag till min glädje 
Skönt att läsa när man någon gång emellanåt går in här igen och läser lite. Naturligtvis är det som du skriver och det tom. inom väldigt generösa gränser för ett "normalt" ätande.
Allt gott och en härlig sommar önskas Dig och alla andra! /Kricko.