Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 9101 ggr
Doffin
0

Ny på LCHF - Drickbart?

Hej,

Jag är ny på LCHF personligen men min flickvän och hennes mamma har hållt på en längre tid, de kan hjälpa mig med mycket men det finns en fråga jag har som de inte riktigt kan svara på och det är, vad kan man dricka när man utgår ifrån LCHF?, är det enbart vatten som gäller? Kom gärna med olika förslag på frukost också så jag kan få lite variation där, gärna sådant som liknar en "vanlig" frukost!

Tacksam för svar!

[annalinnea]
1

Hej!! Mycket info och tips finns redan här i forumet, men jag svarar dig gärna ändå!

Vatten är det vi ska dricka för att dämpa törsten. Kranvatten, eller kanske kolsyrat smaksatt för lite extra lyx.

Kaffe och te innehåller lite kolhydrater men inte så mycket att det brukar göra nån större skillnad om man inte dricker supermycket. Grädde är ett bättre alternativ än mjölk i kaffet/teet.

Vad det gäller alkohol så brukar röda viner och torra vita vara okej, så som starkspriter som vodka och whiskey. Kolhydrathalten i olika drycker  kan man se på systembolagets hemsida!

Wtn3
0

Vad gäller frukost så brukar de flesta starta med ägg och bacon, eller turkisk yoghurt, grädde och en fröblandning, LCHF-müsli som en del säger, recept kan man googla på. Det är dock många som inte kan att starta dagen på mejerier och müsli och samtidigt gå ner i vikt, det blir relativt mycket kolhydrater, och det är en mycket vanlig bromskloss för de som behöver vara strikta. Tycker man ändå att det är för mäktigt på morgonen med lagad mat såsom ägg och bacon eller rester från middagen har Sten Sture Skaldeman skrivit en utmärkt artikel om bra mellanting.

tankgirl
0

Jag dricker ibland kokosmjölk. Jag tycker att Santa Marias "Organic Coconut Milk" är godast. Gärna uppvärmd med kardemummakärnor i. Kokar man den blir den ännu godare.

Man kan också ha kokosmjölk i kaffe. Smakar skumt i början, men gott senare.

Annars vatten och mera vatten. Man vänjer sig!  Örtteer är förstås ett alternativ, om inte sötsuget sätter igång med dem.

Lycka till!

Azzi
0

Vad händer om jag frestas till att gå loss på Coca light?

Skäms

tankgirl
0

Du kan få sötsug. Aspartam är också en sockerart.

Men vissa kan hantera det. Inte jag. ;)

Sindri
0

Jag dricker ett grönt te med frukt i. Med kokosfett coh lite grädde i smakar det som att dricka jordgubbar med grädde. Mums!

Zepp
0

Strunta i "riktig" frukost och ät istället MAT, morgon, midag, kväll!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Muskrat
1

Ett tips, kranvatten i all ära, vatten "smakar" väldigt mycket godare om det är kallt, ju kallare ju bättre. Ha alltid en flaska/tillbringare vatten i kylen.

Té fungerar utmärkt, gott både varmt som kallt, speciellt som isté med en skiva citron eller två.

När jag inte orkar laga frukost gör jag en mjölkdryck, ca 50-50 mjölk och grädde, 2 ägg, kakao, kanel och lite stevia och in i mixern. Otroligt delikat och framför allt mättande, står dig många många timmar på ett sådant glas.

Gillar du starka dryker hacka lite färsk ingefära och häll kokande vatten på det och drick som té.

Själv införskaffade jag nyligen en filtrerad kanna som tar bort klor och 99% av alla föroreningar, och en termos som jag fyller med is och vatten och har med mig överallt jag går ;)

Anders-S
0

Lågkolhydratöl finns på Systemet och i välsorterade livsmedelsbutiker.

KarinJ46
0

För oss som har "skruttit" kranvatten så kan man köpa en Britta-Kanna, se här http://www.brita.net/se/jugs.html?L=34 som man kan

ha i kylskåpet, eventuellt stoppa i några gurk- eller citronskivor eller varför inte några blad av mynta, citronmeliss eller basilika?

[Pennylane1]
0

har två år i rad tänkt tappa lite björksav men har inte fått tummen ur, det lär vara läskande och gott och få kolisar