Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4671 ggr
Azzi
0

Behöver information

Var kan jag läsa om hur mycket jag kan/ska äta för att få en korrekt balans? Jag behöver gå ner några kilon i vikt och det fungerar inte för mig att "äta tills jag blir mätt" för jag har nog förstört den mättnadskänslan genom idogt bantande genom åren och känner inte någon mättnadsgräns.

Om någon vet var jag kan skaffa mig fakta blir jag väldigt tacksam.

Går nämligen upp i vikt så fort jag går över till LCHF men vill ändå ge mig in i denna livsstil.

Zepp
0

Då skall du i första hand försöka återställa den förmågan.. och det handlar kanske inte om mättnad/hunger utan mer om att kalibrera ögonmåttet.. iallafall för de som är friska och inte har någon ätstörning!??

Använd dig av MINMAT.NET som är gratis för att kolla din fördelning!

Man brukar säga att 2000 Kcal är viktstabilt för en person av normallängd.. något mer för en karl.. något mindre för en kvinna!

Hela grejen är att man skall uppreglera sin fettförbräningsförmåga.. genom att äta mycket fett.. altså inte mycket på tallriken utan som ANDEL av ditt energibehov.. gärna uppemot 80E% fett.. iallafall i början!!

Sen så.. om du bara har några kilon att gå ner kanske du inte skall räkna på snabba resultat!??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nyborjare08
0

Ursäkta Zepp, jag kan bara inte låta bli att fråga - vad är könet på denne "person av normallängd" som ska äta 2000 kcal om det varken är en man eller en kvinna?? Flört

Ursäkta trådkapningen! Skäms

MimLan
0

Det är lite motsägelsefullt, att du har ätit LCHF innan, men bara gått upp, och nu vill ha info om LCHF.

Hur åt du innan?

Känner du ingen mättnad kanske du känner hunger, och hunger kommer när den kommer, inte efter fasta klockslag eller sociala normer. Så egentligen spelar det ingen roll om du överäter vid en måltid, så länge som du inte äter bara för att, utan först när du blev hungrig igen.

Zepp
0

Gensnittsperson av genosnittskön av WHOs modell!

2000 Kcal gäller som norm för hela befolkningar men då är de oxå inaktiva, skall tilläggas!!

Tycker inte man skall lägga för mycket vikt vid just 2000 Kcal då det där är såpass individuellt, beroende av en massa andra faktorer!

nyborjare08
0

Tack Zepp, jag tyckte bara att formuleringen var lite rolig Flört

Azzi
0

Stort tack för att ni svarar..Jo det låter motsägelsefull att jag söker info samtidigt som jag säger att jag har ätit enligt LCHF. Jag lusläste allt här, alla böcker på marknaden och åt..åt åt..Gjorde nog fel ändå.

Känner mig aldrig hungrig heller, äter för att jag vill äta, tycker om att äta, tycker om mat…= BMI 25 och det börjar röra sig uppåt..Det där med att man slutar när man är lagom mätt stämmer inte på mig. Jag måste alltid tvinga mig att hålla koll.

Om jag fattar er rätt ska jag hålla ordning på mina kalorier och samtidigt se till att fördelningen blir 5/2o/80 i procentuell fördelning???

JAg brukar äta ca 1300 kcal för att inte gå upp i vikt, men ner går jag inte.  Kolhydrater är jag bra på att hålla borta, men fett äter jag inte i samma mängd som det rekommenderas.

Inser att jag med detta kommer att bli idiotförklarad, men so what

Zepp
0

Joo.. det är ju det där med varför vi äter.. det är ju inte bara hunger/mättnad som styr det beteendet!!

Men iallafall.. min erfarenhet som säkert är specefik för just mig är att jag började äta för att må bra.. inte för att må bra för stunden!

Att må bra handlar väldigt lite om att omedelbar mättnad.. vilket i sig är en måbrasak.. men att må bra för mig innebär numera mest ohungrig.. ingen paltkoma.. inget sug mellan måltiderna, inget svajigt blodsocker, ett välbefinnande som sträcker sig utöver måltiden och strax därefter!

Jag är själv rätt nöjd med att ha lyckats kalibrera om mitt ögonmått såpass att jag numera lagar rätt lagom portioner!

Och då skall du veta att jag hatar att slänga mat och att äta gammal.. jag vill ha allt pinfärskt.. nylagat!!

Wtn3
0

Max 5/15-20/80 snarare. Om du äter för lite fett äter du automatiskt mer av något annat, protein kanske? Det protein som musklerna inte behöver fungerar, som du antagligen vet eftersom du läst både här och i böcker, som kolhydrater i kroppen, lägg ditt proteinintag på 1 gram per kilo fettfri kroppsvikt, eller 2-2.5 om du tränar hårt och håll kolhydraterna så lågt som möjligt, resten av energiintaget skall bestå av fett. Eller skall och skall, men för viktminskning är det optimalt.

Effie
0

Idiotförklarad? Då får du nog ställa mycket dummare frågor än så här. (tror inte jag har lyckats hitta så dumma frågor, när jag tänker efter)

"ätit enligt LCHF" - ja, det kan betyda mycket; LCHF är inte en särskilt exakt beskrivning.

Jag började skriva "Ofta äter man mer i början för att man är hungrigare. Kanske ska du testa att verkligen känna efter om du är hungrig? Inte sluta äta helt i flera dagar, men " - men sedan såg jag att du inte äter mer än 1300 kcal/dag, och det låter lite - det låter åtminstone inte som "åt..åt åt"; där hade jag mer förväntat mig typ 4000 kcalFlört. Nej, jag har nog inga bra råd att komma med just nu, men det finns ju fler här på KiF.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

MimLan
0

Det känns fortfarande motsägelsefullt. :)

Du säger att du äter för mycket, samtidigt som du säger 1300 kcal, som vanligtvis är för lite om du inte är inaktiv och väldigt kort och tunn i stommen?

En kropp som ständigt går på för lite näring, skruvar ner sin ämnesomsättning. Effekterna är inte viktnedgång, utan kroppen kommer att göra allt vad den kan för att hålla kvar vad den får.

Och så kommer du med ett BMI på 25 som om det vore ett problem. Är det ett problem? Är det siffran som är fel i dina ögon eller finns det ett faktiskt problem? Hur ser din kropp ut? Får dina muskler tillräckligt med proteiner? Är du rädd för muskelvikt? Kan du skilja på muskelvikt och fettvikt i en viktuppgång?

Sammantaget känns det som om det mer behövs lite träning i självbild och att lära din kropp att bli trygg igen snarare än att oroa dig över vikten. När kroppen och det mentala är på plats kommer vikten att ge sig.

Esmenet
0

Hittade denna sida på nätet kcal-uträkning

Enda sida jag hittat där man schematiskt räkna ut hur mycket kcal man gör av med per dag och på ett ungefär hur mycket man ska få i sig för att minska i vikt.

MimLan
0

#11 Problemet är att det inte är kalori in/ut som LCHF handlar om, eftersom kroppen inte fungerar så. Det är makronutrienternas fördelning som är mest intressant, för kroppen reagerar inte likadant på vilken kalori som helst.

Azzi
0

Jag går vidare på det där med motsägelsefullt..Utseendet är det inget större fel på om jag inte ska jämföra mig med mediabilden där man tydligen ska vara anorektisk. Jag är lång och bär min vikt bra fördelad så det är fåfäga att klaga på det, men 25 BMI är på gränsen till övervikt och jag har dålig rygg och ska inte bära på kilon jag inte behöver.

Vill inte äta enbart 1300 kcal för det blir ett ständigt petande i maten. Jag vill lära mig att lyssna på kroppen, äta med förstånd och må bra. När jag anstränger mig så där mycket för att hålla nere energiintaget blir det bara katastroftillfällen med ätorgier och hur lyckat är det?

Förra gången jag gav mig in här så provade jag att äta tills jag var nöjd och försökte ställa in kroppen men när jag hade gått upp 5 kg vågande jag inte fortsätta.

Fråga: Om jag nu tar en vecka och jagar varenda kolhydrat, det fixar jag. Dessutom försöker tänka "lagom" med proteiner och adderar mer fett än jag är van vid…Kan man börja så? Hur började ni andra?

Wtn3
0

Jag började med att inte tänka mycket alls, jag tog en proteinkälla som var fet och inte mager (jag är ingen person som vill dränka köttet i smör eller gräddsås, det tycker jag inte är gott) för att slippa addera så mycket extra fett, väljer man lax/makrill och inte torsk/tonfisk, fläskfärs och inte nötfärs, fläskkotlett istället för fläskfilé, bacon istället för skinka osv behöver man inte det. Så jag tar en fet köttbit, steker den med någon matsked smör, och serverar den med en matsked bearnaise, kanske 10 gram kryddsmör och lite sallad (är man riktigt strikt kan man skippa salladen), det räcker så för att ligga rätt i fördelningen mellan fett och protein.

Azzi
0

Det där låter bra. Kan jag göra så där tre gånger om dagen. Jag lever mina veckor på resande fot och äter på hotell och restauranger hela tiden men det går alltid att få en kött/fiskbit med lite sallad. Blir det för mycket att starta med bacon och ägg och sedan ta det andra som lunch och middag? Bör man nöja sig med enbart lunch alternativt middag?

Wtn3
0

Det beror på hur mycket protein du behöver. Utgå från din normalvikt och lägg dig på ett gram per kilo, eller mer om du tränar hårt. Både ägg och bacon innehåller ungefär 13% protein, äter du två ägg och ett halvt paket bacon har du alltså fått i dig typ 25 gram protein. Fisk, nöt- och fläskkött brukar snitta på 20% protein, så äter du 100 gram kött till lunch och 100 gram till middag slutar ditt proteinintag på 65 gram, vilket kan anses lagom för någon som har en normalvikt på 55-60 kilo. Tränar du kan du som sagt äta dubbelt så mycket.

Azzi
0

TACK!!!!!!!

Azzi
0

Vad äter ni när ni blir småsugna?

En vecka har gått utan så värst mkt kolhydrater. Tipset  från Wtn3 var en god vägledning och div fakta från er andra kom till nytta. Har mått bra men lite sugen då och då. Mörk mörk choklad? Ostbitar?

Var hittar ni på?

Kan ju inte äta oavbrutet även om det skulle smaka gott.

Zepp
0

Jag äter så jag slipper bli sugen!

Om det kommer cravings innan det är dax för nästa måltid så har jag ätit för lite som regel.

Däremot kan det hända på kvällen att jag tar en ostbit till teet.

Margareta
0

Håller med zepp (som vanligt) - kommer det cravings innan det är dags att äta nästa gång, åt jag för lite måltiden innan.

Jag är inte rädd för att äta mig mätt - ordentligt mätt - så länge jag inte äter för ofta utan hinner bli hungrig mellan varje gång. Blir jag däremot aldrig hungrig - tolkar jag det som att jag ätit för mycket. Balans på skör lina - helt olika för alla alltså.

Numer pensionär i Nynäshamn