Berlinresa
Snart skall jag resa till Berlin - ett för mig helt okänt resmål.
Skall bo strax söder om Tiergarten - rätt centralt alltså. Undrar lite över maten eftersom jag inte gilalr korv. Schnitsel är väl alltid panerad? Går fet-bort alltså. Tips på vad man kan äta? Någon som känner till tysk mat i allmänhet och bra Berlinerställen i synnerhet? Något gott man kan handla med sig hem?
All tips mottages tacksamt!

KaDeWes matavdelning på 6:e våningen är otrolig, de har allt och lite till för alla kost- och smakriktningar. Man kan äta där också.

Ja, missa inte det. Jag gick bara omkring o gapade när jag var där. Otroligt mycket folk dock.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
OK tack - KaDeWe verkar onekligen värt ett besök. Men jag tänker om man är ute på stan och behöver äta. I alla resetips om Berlin står det om Döner - vad är det?
Det finns väl mycket fläsk i Tyskland, men tyskarna ser ju inte ut som om de levde på enbart fläsk. Ölen som sabbar kanske? Den kan jag leva utan, men vill gärna ha tips på tyska maträtter som är LCHF-OK.
Finns det t ex ngn snabbmat som säljs ute på stan som funkar? Förutom korv då som jag inte äter.
Döner är kebab. Be om att få Döner mit Salat eller nåt… Synd att du inte äter korv eftersom den tyska korven brukar ha en rejäl kött- och fettmängd och serveras överallt, Currywursten är nåt av stans "nationalrätt" så att säga.
Nu var det länge sen jag bodde i Berlin och då åt jag inte LCHF, men det är en så stor stad med så mkt matställen överallt att det inte bör vara nåt problem. Kan du hanka dig fram på tyska? Annars så har de ju ofta deli-affärer här och var, där man både kan beställa för att ta med hem eller äta där - lite plock av olika kött, ostar, oliver, surkål (Sauerkraut) etc. Problemet med berlinarna är att de kan va så jävla arroganta mot utlänningar, så du får väl se hur det går att fråga folk på gatan om lchf-mat, hehe… lycka till iaf, Berlin är världens bästa stad!

#3 Döner i Berlin är något speciellt.. Supergoda såser och rödkål och grejer. Är man inte superstrikt så är det mycket billig och bra gatumat. Man kan få en jätterulle som räcker för två pers för 3 euro. Ät innehållet och ge brödet till fåglarna. Köttet kan dock innehålla glutamat.
Kan också rekommendera den otroligt goda Halloumitasche - den innehåller nog dessvärre hummus, som vi inte heller kan äta, i pitabröd - men som sagt, be att få det som sallad. Sallad - salad - salat - ohne Brot - du hör, även om man inte kan språket kan man hanka sig fram på svenska och engelska också :)
#4 o #7 Har läst tyska betydligt mindre än franska, men på något sätt brukar man kunna i alla fall tyda det mesta man läser. Har en liten parlör så det ska nog funka. Tack för tips!
#6 Tack för varning - glutamat är jag "livrädd" för! Man kan ju alltid fråga!
Ost och skinka kan man ju alltid äta - var nyligen i Rom och det blev mycket sådant där. Italienska frukostar är inte mycket att ha om man varken röker eller dricker kaffe!
Något kul i matväg man skall köpa med sig hem från Tyskland?
Rekommendera bra ostar - är ett riktigt ost-fan!
Man kan hitta allt i Berlin… det är visserligen ingen tysk ost, men "Gruyere" eller hur fasen man stavar det är en helt sjukt god ost! Och ost och charkuterier är ju billigare i Tyskland… bara att spatsera runt i små och stora mataffärer och kolla vad de har i hyllorna! :)
Appenzeller älskar maken så jag borde ta hem en bit till honom, förstås.
Gruyere - fantastiskt god! Skall jag leta efter. Hur är det med deras chark? Alla säger att korvar är av bättre kvalitet utomlands, men när jag hittade en jättegod korv i Spanien, fuet, så visade den sig innehålla både socker, dextros och en massa konserveringsmedel.
Även italienska och spanska torkade skinkor innehåller socker och kons.medel. (Om de inte kostar över 1 000 kr kilot!)
Någon speciell skinka man skall titta efter.
Nä, tysk korv innehåller oftast mest kött faktiskt. och fett :) men vanliga korvar likande dem man hittar i snabbköp hemma, ja… det är ju samma sak, liksom. Men det är överlag en heeelt annan ost/kött/korv-kultur i Tyskland.
OK - jag får lusläsa innehållsförteckningar och lära mig vad tillsatser heter på tyska. Vore kul om man kunde äta korv i Tyskland, för ölen låter jag nog bli…..