Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 2188 ggr
dannil
0

Ang calcounter

Vill kunna se recepten på det jag skrivit in in Cal counter. Dvs om jag fört in chilikassler i ny maträtt så kommer den upp under favoriter, men om jag vill veta receptet på den då? Måste jag ha det uppskrivet på annat håll då?

Dessutom undrar jag över de maträtter som redan är inlagda, hur ser jag dom recepten. Bara så att jag äter likadant som i det inlagda.

Tacksam för svar

TiKei
0

Tyvärr går inte det.
Anledningen är att recepten skulle ta en massa plats i databasen och den är begränsad av webbhotellet till ett visst antal MB. Jag prioriterade fler användare istället för att kunna se recepten man har lagt in.

Kanske kan det komma att ändras i framtiden när webbhotellen höjer sina begränsningar och jag har bättre koll på hur snabbt databasen fylls på.

/Tina

Mona-Stina
0

Måste säga att Calcountern är ett mycket bra hjälpmedel.

Jag laddade ner det i går och förde in vad jag ätit en normal dag och det visade sig att jag legat väldigt högt beträffande kalorier. Inte underligt att det inte känns som om jag har fått någon viktnedgång.

Börjar i dag med att lägga in frukosten som är perfekt i procentstats. Något som bekymrar mig lite är att te innehåller kolhydrater, det hade jag ingen aning om… jag är en som dricker te med en skvätt mjölk i mängder. Mjölken är numera utbytt mot en liten skvätt grädde men i långa loppet blir det för mycket kolhydrater.

Måste jag verkligen reducera te-intaget? Någon som har erfarenhet?

[Saiva]
0

Men du dricker ju bara tevattnet. Det är bara själva tebladen som innehåller kolhydrater. Ät inte tebladen så ska det gå bra Skrattande

Pasi
0

Saiva - Då får man nog komma ihåg att inte blötlägga tebladen i tevattnet! Flört De vattenlösliga kolhydraterna går faktiskt, till stor del ut i tevattnet på samma sätt som andra vattenlösliga saker (smakämnen, färgämnen, mineraler). Fast det är väldigt få kolhydrater så man kan överse med dem, tycker jag.

[Saiva]
0

Va!? Förvånad Gör de!?

Hur stor del av tebladens kolydrater går ut i vattnet?

Pasi
0

Säkert en ganska stor andel. Men löv och blad är ganska fattiga på energi…det är ju däför som lövätande djur måste äta stora mängder och har stora magar.Skrattande

Mona-Stina
0

100g bryggt te innehåller 0,3 kolhydrater och 1,2 kcal. Lite dyrt om jag ska vara ärlig, min tekopp går det ungefär 3 dl i och jag dricker säkert 6-8 koppar per dag.

Trodde faktiskt inte att det skulle ha betydlese.  Gråter

[Saiva]
0

Hmm… 100g tedryck alltså? Fast det är ju inte så mkt… 0,3%. Ha i grädde eller ännu bättre smör eller kokosfett! Så bör ju energi%-en ligga hyfsat bra till ;o)

Fast dricker du 8 koppar/dag med 3 dl i varje så blir det ju ändå 7,2g kolhydrater. Det beror ju på hur lågt du vill ligga… Det kanske räcker med en kopp på morgonen och en till kvällen?

[Saiva]
0

Men andelen kolhydrater bör ju också bero på vilka teblad man använder och hur länge bladen får ligga i vattnet.

Mona-Stina
0

Att ha smör i teet låter definitvit inte lockande.  Skrikandes  Det är helt ok med lite vispgrädde. Att minska ner till två koppar om dagen låter som en utopi… kanske ska försöka minska till tre i alla fall.

Margareta
0

Kokosfett i Roiboste är min älsklingsdryck numer

Undrar hur mkt kolhdyrater det är i Roibos, som inte är vanligt te…

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Roibos är ju bark så det innehåller nog närmare 0 g kolhydrater. Bark ska ju skydda växten inte vara grogrund för jästsvampar o annat. Eller nån annan som vet?

Margareta
0

Det vore väl häftigt om Roiboste med kokosfett BARA var fett. Man kan ju sova på denna fantastisk dryck också…

[Saiva]
0

Det låter ju logiskt. Stammen av buskar och träd består ju av Beta-Glukos. Osmältbart för människor. Så även fast det finns mkt kolhydrater i Rooibos så bör vi inte kunna tillgodose oss dem.

Vet ngn ifall den kemiska strukturen ändras vid upphettning? Fast Beta-Glukosen bör ju inte kunna omvandlas till Alpha-Glukos. Eller? Jag är dåligt påläst om det där. Pasi?

Pasi
0

Saiva - När det gäller beta-och gammaglukos så tror jag du är ljusår bättre påläst än mig!Skrattande

Margareta
0

Det låter bra vilket som … jag är mycket förtjust i Roibos!!!

[Saiva]
0

Hmm… Det var 5 år sen jag läste om det här… Men då skulle jag säga att jag tvivlar på att enbart 100grader är för lite för att bryta bindningarna mellan atomerna i glukosmolekylerna(beta). Även om det kanske är tillräckligt för att bryta bindningarna mellan glukosmolekylerna så ska det inte spela ngn roll. OH-gruppen sitter på fel sida.

Så om Rooibos är enbart cellulosa så innehåller det inga kolhydrater vi kan tillgodogöra oss. Skrattande