Vilket kokosfett?
I dr: Dahlquists bok står det att man inte ska äta kokosfett ur det silvriga paketet som finns i livsmedelshandeln, men nu har det kommit ett annat, är det ok att äta? Det nya heter COCOS av märket Alba Dalby?
Tacksam för svar :-) Kämpa på alla LCHF-are!

En del är känsliga för båda silverpaket, personligen kör jag med det från Alba Dalby så jag slipper sponsra Unilever mer än jag behöver. Silverpaketen är ur hälsosynpunkt inte dåliga, inte lika hög kvalité som ekologiskt och kallpressat kanske men jag tycker personligen inte att det är värt det nästan fyrdubbla priset att handla Cocosa istället för Alba's silverpaket.

Unilever är en tillverkare som är ökänd för sina dåliga produkter och girighet.
Näringsmässigt finns det dock inget att anmärka på deras kokosfett.
I vilken butik hittar man Alba Dalby?

Stek i silverpaketets cocosfett och använd det dyra som kosttillskott.. det är inte säkert att det dyra är hälsosammare då det innehåller samma fettsyror!
Jag tror Alba Dalbys paket främst finns i södra sverige??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hm, efter lite googling verkar det finnas på city gross.. de har väl (eller ska) öppna i Uppsala, får kika in där nån dag! För Unilever vill jag inte sponsra..

Citygross köper jag mitt i.
Jag köper mitt kokosfett (Alba Dalby) på Sabis (Östra Stor-Stockholm)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Alba Dalby finns på Daglivs vid Fridhemsplan i Stockholm. Min Vi-butik hade det förut men tycks ha gått över till Unilever före jul?
Gryningen på Folkungagatan i Stockholm har ett ekologiskt smaklöst alternativ, mycket prisvärd.
Enligt min hälsokost så är Unilevers kokosfett härdat! Någon som vet ngt annat?????

Nej, det är inte härdat. Däremot finns det en del andra frågetecken kring tillverkningen och transporten.
Ja, jag läste att det transporteras i samma tankar som man haft olja i. Blä.
Det är tur att vi har öppna sinnen när det gäller Unilever. :) Personligen så tycker jag att "hälsokost" affärer sprider mer lögner för att sälja sina överprisade produkter än vad Unilever gör.
Mättat fett är redan hårt. Behöver inte härdas…
Jag köpte mitt på ICA i alvesta har jag för mig. Tror vissa Ica butiker säljer.
.
Anväder kokosfettet mest utanpå, och då tycker jag faktiskt att det i silverpaketet funkar bättre.
Sindri: menar du att du använder kokosolja i bad och på huden, eller??
Nej inte i bad, men smörjer in hela mig, även ansiktet. När jag får massage tar jag med en burk till massösen.
Mina söner som har superlockigt hår använder det för att tämja lockarna (tips från frisör) och det blir jättefint.
Tycker det är det ansolut bästa jag använt. Det billiga i silverpaketet smälter mycket fortare och jämnare.
#19, Hur gör de när de ska ha det i håret? Smälter de fettet först eller kletar de på det typ som vax?
Tyvärr, får vi nöja oss med unilever, då ingen annan har kokosfett.
men det funkar ju bra det med.
Det smälter ju så fort man tar i det så det går lätt att sätta i håret sedan. Man tar lite i handen och lägger på så mycket man vill ha. Har provat det själv när mitt hår var nypermanentat och lite torrt.
Enligt frissan är det det alla med afro-frisyrer använder för att få fina lockar och inte bara frizz.
Tack! Ska testa :)
Någon annan som har problem med denna tråden?
När jag klickar på den i Mina inlägg så försvinner den inte - texten blir bara svagare. Sedan när jag läst i en annan tråd så blir den markerad fet igen trots att ingen annan skrivit i den. Kan inte få den att försvinna från Mina inlägg.
Så var det för några dagar sedan - sedan försvann det, nu är det så igen! Bugg?

Ja, de på supporten känner till den, men det verkar vara svårlöst.
Glad varje gång jag slipper rota i datorn….. 
Måste man äta kokosfett? Jag nöjer mig med smör, Bregott, oliv- o rapsolja. Köpte silverpaketet julen -08. Efter ett år i kylskåpet så smälte jag det med fågelfrön och hängde ut det till fåglarna.
Fast om det är bra för hud och hår, så kanske det skulle vara bra för nariga hälar också.??
Ibland är det tråkigt att bo på landsorten. det finns inte (?) samma sortiment som i storstäder. Jag har aldrig sett "riktig "kokosolja. Har förresten letat efter vaniljpulver och mandelmjöl också.

Man måste inte äta cocosfett.. men det är nyttigt att variera sig även vad gäller fettet, det är lite olika samansättning på alla fetter!
Det är framförallt bra för imunfösvaret.. speciellt i tarmen, då Laurinsyran kan bryta ner bakterier och svamp!
Sen så har det lite andra metabola vägar än vad långa mättade fettsyror har vilket underlättar metbolismen då det lättare kommer ut i blodet.. det lagras heller inte lika lätt i depåer som långa fettsyror gör!
Det allra bästa anser jag är att det är toppen att steka i.. det tål betydligt högre temperaturer.. jag har i smör senare för att få smak på såsen!

Finns en annan anledning att äta kokosfett, att förse hjärnan med ketoner:
Här är en intervju med dr Mary T. Newport, sammanlagt ca 58 minuter, uppdelat eftersom Youtube har maxgräns på 10 minuter - mycket sevärt även om intervjuaren är importör av kokosolja (!), speciellt lite rörande när hennes man själv berättar om hur han fick tillbaka livet (lite grann i varje fall):
Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=iScs0uzQZFk
Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=LOrDIixbGMs
Del 3 http://www.youtube.com/watch?v=fIfY-lHDLRk
Del 4 http://www.youtube.com/watch?v=X2jp7BhDFrU
Del 5 http://www.youtube.com/watch?v=Up6JrQhaDUw
Del 6 http://www.youtube.com/watch?v=G-IOs0JE1zg
Mycket av det hon säger finns även på hennes powerpoint-bilder från WAPF-konferensen i november:
[http://www.coconutketones.com/CoconutOilandAlzheimersWAPFconference11_09.ppt#256,1,COCONUT OIL & ALZHEIMER'S DISEASE](http://www.coconutketones.com/CoconutOilandAlzheimersWAPFconference11_09.ppt#256,1,COCONUT OIL & ALZHEIMER'S DISEASE)
Här finns lite samma budskap fast från ett läkemedelsföretags perspektiv:

Man får det man betalar för, det gäller all mat. Jag kör Cocosa med kokossmak, men använder det sparsamt eftersom det är dyrt. Jag skulle aldrig använda en produkt från Unilever, hur bra den än var. Det företaget bör motarbetas med alla medel.
/SSS
Angående det här med fetters farlighet vad det gäller mättat o omättat.
Inget fett är farligt så länge det inte är raffinerat (härdat)….då sker nämligen en förändring i molekylerna som inte är bra för kroppen. Höjer kolesterolet.
Det har ju varit diskussioner om kokosfettets vara eller icke vara, men ät allt så obehandlat som möjligt, så går det bra. Det som säljs i folie i affärerna är ingen höjdare. Bara såååååååå härdat…
Det finns undersökningar om fetter på nätet….

Det som finns i silverpaketen lär inte vara härdat.. det är mättat varför det inte behöver härdas!
Sen så är det skillnad på "food grade" oljan och annan som används inom industrin!
Industrioljan är både varmpressad och extraherad med lösningsmedel.. och får inte användas som livsmedel!
Food gradeoljan är varmpressad ur copra!
Kokosoljan består nästan uteslutande av mättade fetter (92%), vilket kan förefalla mycket ytligt sett. Men alla mättade fetter är inte av ondo. Kokosoljan hjälper dig att gå ner i vikt och behålla hälsan på ett sätt som inget annat fett. Orsaken är de hälsosamma medellånga fettsyrorna. De cirkulerar inte i blodbanorna som andra fetter gör utan sänds direkt till levern, där de omedelbart omvandlas till energi. Kroppen använder alltså kokosoljan för att producera energi i stället för att lagra den som kroppsfett. Medellånga fettsyror påskyndar ämnesomsättningen genom att förbränna fler kalorier, vilket resulterar i viktminskning. Med andra ord blir det mesta av kokosoljans mättade lätt smältbart och snabbt omvandlat till energi.
Kokosfettet i mataffären ska du inte äta alls om du är intresserad av en bra hälsa. Det finns flera mycket bra och klart billigare alternativ än Cocosa på hälsokosten (läs Life). Någon nämnde Gryningen, Örtagubben är ett annat alternativ.
Min egen favorit så här långt är Bio Foods kokosolja, 55kr för 400gr är inte så dyrt tycker jag.
#33 Köper man Bio Foods kokosolja på hälsokostaffär?
Ja men inte på Life vad jag vet.
Ställen jag handlar på eftersom jag jobbar i Stockholm är Örtagubben och Gryningen, båda är toppenställen med bra utbud.
Örtagubben har också en bra webbshop.
Men den finns på flera andra ställen och webbshoppar.
#34 Några har fått tag på Biofoods kokosfett på ica och coop. Fråga affäern du brukar handla på om de kan ta in den.
#34 Bor du i Sthlm finns BioFood ekologiska kokosfett på DagLivs vid Fridhemsplan. 49 kr/400 gr.
Du kan be lokala affärer som har BioFoods produkter att ta hem det. Eller har du någon affr som hör till Coop så bör det gå att beställa det eftersom DagLivs hör till Coop.

Jag köper Biofoods ekologiska och ekologiska extra virgin på Coop Forum Boländerna i Uppsala. ca 45 resp 69 kr för 400 gr.
Sist jag var där var extra virgin slut och ganska få kvar av den andra så det måste finnas fler LCHF:are i Uppsala :-)
#35 #36 #37 #38
Tack för era svar. Jag bor utanför Uppsala (skulle ha skrivit det) nu vet jag var jag ska söka.

Idag blev jag glad. Tidigare har kokosfettet varit slut i hyllan ett par ggr (efter tips här?) så jag gick dit för att kolla status idag. Såg att Coop / Biofood sänkt priset på Extra Virgin från 69.90 till 54.90 :-)
Nästan för bra för att vara sant :-)
Nu märks det att det börjar bli varmt ute, i mina burkar har det börjat bli rinnande kokosolja istället för en fastare massa. Händer väl någonstans runt 24-25 grader vill jag minnas.