Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 3967 ggr
Wallan
0

Kolesterolvärdet upp av LCHF?

Jag har hållit på med LCHF sedan nyår. På min senaste hälsokontroll för en tre veckor sedan konstaterades att jag hade på tok för höga kolesterolvärden, både det goda och det onda s a s. Nu vill min läkare att jag ska äta vanlig kost igen i tre månader och sen ta ett kolesterolvärde igen. Jag har bara ätit "vanlig" kost i ett par dagar och mår MYCKET sämre, har humörsvängningar och är HUNGRIG!!! HJÄLP! Vad ska jag göra? Någon som kan ge råd?

Mervi
0

Hur höga var dina värden.????

MimLan
0

Läs på om kolesterol så att du vet vad du gör. http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

dufva
0

Många läkare stirrar sig blinda på kolesterolvärdet utan att se till totalhälsan.

Läkaren i fråga vet antagligen nada om LCHF och råden du får är nog tyvärr därefter.

Det är att förvänta att totalkolesterolet stiger i början av kostomläggningen.

Som du ju skriver har både LDL och HDL ökat och då stiger förstås totalkolesterolet.

Läs på själv hos kostdoktorn på länken ovan så du själv kan fatta ett väl övervägt beslut istället Glad

Walnewra
0

Hejseli svejs….Mitt kolesterol dubblerades efter första halva året med LCHF, men jag tackade nej till medicinering till det, för att jag ville testa i ett halvt år till för att se vad som händer….Den onda kolesterolen hade sjunkit, och det goda kolesterolet hade höjts…Ändå ville läkarna medicinera, men jag ansåg att nej, vi kör i 6 månader till så får vi se vad som händer…Jag vill inte medicinera i onödan (tar så mycket andra mediciner redan så det räcker och blir över).. Så vi får se vad som händer vid nästa kontroll..Men jag skulle gott och väl tro att det har antingen sjunkit mera eller åtminstone blivit stabilt

Så med andra ord, skulle jag vara du, så skulle jag vänta i 6 månader till i alla fall innan jag skulle ha bestämt mig om det blir medicinering eller ej…

thanes
0

Lika bra att lägga till följande länk om man vill läsa mer på engelska:

http://www.oralchelation.com/wednesday/previous/2007/2007July17cholesterolmyth.htm

Wallan, slutsats är att det är bättre att fortsätta med LCHF kost än att gå tillbaka till så kallat "vanlig" kost. Vanlig…??? Obestämd

Pasi
0

Ibland ställs man inför avgörande beslut - ska man äta så man håller sig frisk eller så att man får snygga mätvärden!? Rackarns svåra beslut.Flört

[Columba]
0

Läkaren Antti Heikkilä (Finlands Annika Dahlqvist tycker jag) skriver i en av sina böcker att det är onödigt att mäta kolesterolet för det har inget prognosvärde.

Han skriver också att om man slutar med kolesterolmedicin när man börjar med lågkolhydratkost, stiger ofta kolesterolet först för att sedan sjunka. Denna process kan ta upp till 1 år.

rylandes
0

Sen är dina LDL värden beräknade och inte tillförlitliga när man äter LCHF.

Titta på HDL och triglycerider, det räcker.

Wallan
0

Tack för råd där ovan! Glad

Läkaren ville testa och se om kolesterolet gick ner efter tillfällig kostomläggning, men någon medicinering har det i och för sig inte varit tal om. Dock har vi en släkthistoria med för höga kolesterolvärden och hjärtinfarkter, vilket förstås oroar mig en aning. Ännu inte 40 fyllda, känns det rätt avlägset eftersom jag mår så mycket bättre allmänt med LCHF.

Jag tror jag avvaktar ett tag till, fortsätter med LCHF och tar nya prover om ca 6 månader igen, således. Jag har ätit en rejäl fettrik lunch idag och är nu välmående och MÄTT och nöjd. Varför överge ett vinnande koncept…Cool

Wallan
0

Totalkolesterolet låg på 7,32. Jag tog ytterligare ett kolesterolprov, men då glömde jag naturligtvis att fråga vilka värden som visade vad. Läkaren tyckte i alla fall inte det såg bra ut? Suck…

Walnewra
0

Bohuu..raderar Flört

Mervi
0

#10 Inte så jättehögt värde.

Wallan
0

Heheheh! Raderar, huh? Flört

Ja ja, jag skall i alla fall kontrollera kolesterolet om ett tag hur som haver. Även om det inte är katastrofvärden, så är det intressant att följa upp.

Zepp
0

Det är ju inte som så att man helt skall negligera kolresterolväden.. utan de kan vara symptom som visar att något annat är fel!

Dock duger inte ett enkelt totalkolesterol som enda grund för att göra några som helst utlåtanden!

Det vanligaste vid fetma och övergång till lågkolhydratkost och samtidig viktnedgång är att totalkolesterolet stiger initialt för att sedan när kroppen vant sig sjunka!

De lite längre sudier som finns av någon kvalitet har även visat på bättre blodfetter vid lägre intag av kolhydrater!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wtn3
0

Om ditt HDL är 1.3 eller högre så är det ingen fara på taket att ha ett totalkolesterol på 7.3, totalkolesterol i sig säger ingenting, läs på Kostdoktorns sida om kolesterol som länkades tidigt i tråden.

Wallan
0

Ja, alltså jag missade att fråga sist vad för slags fördelning det var mellan de olika värdena. Tyvärr. Och som brukligt är, ringer jag upp och frågar tar väl en hurtig sjukvårdspersonal ett arvode à 120 bagis bara för att bläddra i datorn och det är jag för snål för.

Som sagt. Jag tänker göra en "fuling", fortsätta äta LCHF och sen ta ett prov igen om ett tag för att se om värdena sjunkit? Har de inte det, kanske jag måste fundera på  vidare åtgärder. Dricka mer vin kanske? Är inte det kolesterolsänkande? Skrattande

MimLan
0

#16 De tar inte betalt för en sådan uppgift, det är ju bara att säga att du inte fick dem när du var där senast. Begär ut en kopia, helt enkelt.

Du kan lika gärna begära att de skall ta Apo-kvoten nästa gång.

Wallan
0

Ja jag får begära kopia således- om det inte kostar som du säger, MimLan.  I värsta fall får jag väl å andra sidan vänta i telefonkö någon timme.Flört