Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 9599 ggr
Ninjisen
0

LCHF i kombination med kaloriräkning?

Kikat lite i gamla trådar och tycker det är så många som inte går ner i vikt av lchf, man tappar ju lite hoppet när man läser att folk ska sluta och folk går upp i vikt av lchf. Vissa säger att dom kan räkna kalorier, men andra säger att så länge man tar bort kolhydrater så kan man äta stora portioner. Man ska inte äta sig proppmätt men samtidigt så måste man ha mkt kalorier så att man får energi så att man går ner i vikt, annars går man upp.

Allt är så snurrigt. Bara ätit LCHF snart 2 veckor och första veckan gick jag ner 3.5 kilo men har nu stannat upp andra veckan. Visst jag kan inte veta så här tidigt om det funkar på min kropp, men man blir ju helt snurrig av att det fungerar så himla bra på många men andra är förtvivlade att dom går upp.. Jag äter nästan inga mejeriprodukter, äggmjölk i kaffet, lite turkisk yoghurt ibland eller en klick keso.

Suck!

Ninjisen
0

Blev lite luddigt. Jag menar om man ska äta mkt fett och mkt överhuvudtaget fast sen ska man räkna kalorier… Det är mkt kalorier i tex ett paket bacon, då blir det inte mkt i slutändan ändå man kan äta om man ska ha koll på kalorier…..

MimLan
1

Vad sägs om att läsa trådarna som talar om positiva effekter istället?

Du har gått ner i vikt, enligt din bild skulle jag undra om det finns vikt att gå ner, så det borde vara något du reagerar positivt på istället för att sucka. Har du vikt att gå ner enligt din kropp? Har du ökat i muskelvikt?

Två veckor är ingen tid alls, utan två-tre månader är ett tidsperspektiv där man kan börja fundera om något skall justeras.

Tråden Vanliga frågor & svar som finns bland de översta trådarna här till vänster har svar på just vanliga frågor.

[hermes]
0

#0 Kul att du hoppat på LCHF-tåget - välkommen!

Jag var precis lika rådvill som du i början. Läste här med lika stort intresse som förvirring. Ska jag räkna kalorier eller inte? Hur mycket kolhydrater ska jag egentligen stoppa i mig? Ät hur mycket du vill kontra ät tills du är mätt kontra ät tills du är ohungrig. Gah! Skrikandes

Klart det är förvirrande. Anledningen till att det är förvirrande är också ganska enkel - vi är alla olika. Grundreglerna är väldigt enkla, men det är funjusteringarna som är ytterst individuella.

Personligen gör jag så här (men det är bara mitt sätt att göra saker på). Jag registrerar allt jag äter på matdagboken. Jag borde äta ungefär 3100 kalorier per dag enligt matdagboken, baserat på min nuvarande vikt och längd. Äter jag 3100 kalorier så borde jag bibehålla min nuvarande vikt, vilket jag inte vill. Därför försöker jag att äta lite mindre. Ibland blir det 2000 kalorier, ibland blir det 3000 kalorier - och ibland blir det mer.

Det är dock väldigt svårt att äta mer än mitt behov. Anledningen till detta är att jag blir mätt (ohungrig) på mindre än mitt rekommenderade dagsbehov av kalorier. Mellan måltiderna är jag heller inte sugen. Det tog mig dock ca 4 veckor att få ordning på hungerskänslorna och kunna lyssna och lita på min kropp.

Oj, vad långt det blev. Nåja, hoppas det ger lite mer svar på din fråga.

Lycka till! Glad

Aniara4
0

Glöm inte att de som skriver här i regel är de som har något slags problem med kosten. Av 10 000 forum-medlemmar är det förmodligen en ansenlig del som äter, mår bra, och minskar i vikt om de behöver det. Och som därför inte har något behov av att skriva och be om råd.

Igen då, så här är det: Det är viktigt att inte svälta sig. Då går kroppen in i energisparläge och det blir nästintill omöjligt att gå ner i vikt. Den första tiden på LCHF blir många extra hungriga, och då tror jag det är extra viktigt att lassa på ordentligt med bra fet mat tills omställningen är klar.

När man är ordentligt omställd till fettdrift (vilket tar längre tid om man fuskar, vilket inte alla tänker på) kan man börja känna efter hur mycket mat man egentligen behöver. Det BÖR fungera så att när kroppen ändå är igång att bränna fett från maten så hugger den in på det lagrade fettet också, och när man får energi därifrån blir man mindre hungrig och börjar automatisk äta mindre. Under förutsättning att man lyssnar på kroppens signaler och inte äter efter klockan, gammal vana, eller social press.

Men observera ordningen - man ska inte börja med att minska mängden och försöka tvinga kroppen att leva på det, utan man ska vänta tills den själv kommer på att den kan äta av lagren och därför inte ropar efter lika mycket mat! Det är en enormt viktig skillnad.

Det som kan ställa till det för en del är om man har knasiga hunger/mättnadssignaler. En hel del av oss har upptäckt att om vi äter för lite under en period kan vi bli illamående och tappa aptiten som följd, vilket ju verkar synnerligen dumt och kontraproduktivt. Då visar sig istället hungern genom att man fryser och blir apatisk, och det är inte säkert att man fattar den signalen när man samtidigt inte känner sig hungrig.

Likaså kan det för en del vara så att man fortsätter vräka i sig samma mängder som man gjorde i början (själv låg jag ofta på uppåt 3000 kcal i början och minskade ändå snabbt i vikt), äter sig proppmätt och inte hinner bli ens lite småhungrig mellan måltiderna. För det är ju fortfarande sant att om man får hela energibehovet via munnen behöver man inte ta av lagren. Men då pratar vi som sagt mängder i storleksordningen 3000 kcal eller mer, om man inte är jätteliten till att börja med.

Efter två veckor går det inte att säga något alls om huruvida LCHF funkar för just dig. Du har inte ens gått igenom omställningsfasen helt än. Du har tappat vätskan från glykogenlagret (de första kilona) - bra, nu kan du börja tappa fett på allvar.

Om du om tre månader inte har minskat alls i vikt (om du behöver det), så kolla upp tråden "Orsaker till att man inte går ner i vikt". Till dess: njut av maten, må bra och stressa inte upp dig över siffror på en våg! Det verkar lite illavarslande om du börjar bekymra dig innan du ens vet om det kommer att funka eller inte!

Lojs
0

Jag gick ner ca 2-3 kilo första veckan, sedan tog det några månader innan jag tappade några fler kilo. Jag började på ett BMI på 27.2, nu ligger jag på 23.8 och tappar fortfarande lite vikt, (jag har ätit lchf i ca 10 månader nu) trots att jag inte ens försöker längre, jag var nöjd redan när mitt BMI landade på under 25. =)

Jag räknade lite ett tag på en sida på nätet, struntade visserligen i kalorierna, men det var bra för mig, för det visade sig att jag har lite svårt för att komma upp i tillräckligt med protein varje dag.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ninjisen
0

#2 Jag läser så mkt jag bara kan för det känns som att det behövs mkt övertygelse för att hålla mig positiv till denna metod iaf så här i början då jag gjort tvärtemot LCHF hela livet, som dom flesta gjort :)
Jag väger 91 kilo till mina 175 och har en stor övervikt, bör ner till 70 för att må bra och vara där jag brukar vara i vikten. 20 kilo som satt sig mest på magen efter graviditet och långa tider av Depression med tröstätande som följd.

#3 Tack så mkt Glad
Åh skönt att höra någon annan som har/hade samma tankar om detta som jag.. Lite snurrigt är det innan man kommer på hur det ska vara.. jag tror också att man blir mätt innan man ens kommit upp i allt för mkt kalorier, men då blir jag osäker på om jag äter för lite för då kan vikten också stoppas och man går upp… Gaaah! Jag antar att jag får ge det en tid och lära känna min kropp och se hur den reagerar….

#4 Jag äter ordentligt tills jag blir mätt men samtidigt läser jag om andra som äter mkt mer än mig, men samtidigt kan jag ju inte tvinga i mig mer. Jag gjorde fel som åt var 3 timme första veckan men sedan läste jag att man BARA ska äta när man är hungrig så nu äter jag mkt mindre, pressen att äta var 3 timme var bara jobbig. Man hinner inte känna hunger.

Nu äter jag frukost/lunch: Omelett, bacon, beasås eller majonäs.. Senare tex köttfärssås.. me kokt broccoli.. Kvällen blir det ofta plock.. 1 avokado, några ostbitar med korv + smör i.. stekt halloumi.. Fetaost.. Och efter alla mål blir jag mätt.

Jag måste absolut ge det mer tid men jag kikar igenom forumet här varje dag och försöker hitta bra sätt som funkar för mig, men blir bara lite dyster av att så många misslyckas… Jag har ändå 20 kilos övervikt och är 26 så jag borde gå ner eftersom kroppen behöver det.

Ninjisen
0

#5 Åh va frustrerande att inte förlora mer på månader… Bra att du inte tappade hoppet Glad

Ninjisen
0

#5 Oj tryckte på enter.. Jaa jag funderar också på att börja föra in all mat på minmat eller liknande så kanske man ser vad man äter fel.. Lite svårt att veta då man haft helt andra matvanor hela livet :)

Hur mkt i kilo har du gått ner på 10 månader?

[hermes]
0

#6 Ta det bara lugnt, ge inte upp. Tålamod är nyckeln, vilket är svårt, jag vet. Men tro mig att du kommer att lära dig själv det mesta, kroppen är fantastiskt bra på att tala om vad den vill ha.

Glömde skriva att det jag egenltligen använder matdagboken till är att se till att jag får i mig tillräckligt med mat helt enkelt. Sedan får jag också bra koll på alla vitaminer och mineraler.

Simma lugnt och kämpa på!

Ninjisen
0

#9 Jag har provat minmat innan men registrerade mig precis på matdagboken och den verkar kanonbra ju Glad
Jag ska tydligen äta 2238 Kcal om dagen, men antar att man ska komma under det för att kunna förlora vikt.

Ska prova detta så får vi se hur det går! Lycka till du med Glad

Ninjisen
0

Såg att sidan rekomenderar frukt o grönt, äta var 3 timme för att hålla ämnesomsättningen igång.. Mer kalori räknar sida än kolhydrater :) Men alla gör ju olika.. Man ska föresten äta 500 kcal under för att gå ner i vikt.. 1738 i mitt fall… Oojoj… Hmmm!

nyborjare08
0

Ett tips: häng inte upp dig för mycket på kalorierna. Det fungerar inte så enkelt med kalorier ut/in som vissa envisas med. Visst, det kan vara bra att hålla koll så att man inte äter för lite under lång tid, men annars är hungersignalerna det bästa måttet när du äter LCHF.

MimLan
0

#11 Du kan inte räkna kalorier eftersom kroppen inte är ett slutet system. Eller hur förklarar du att många kan rasa i vikt trots att de äter mängder med kalorier utan att de är några vetenskapliga undantag?

Ninjisen
0

Joo det är ju det.. Hmm.. Tror inte ens jag kommer upp i så höga kcal. Men man kan ju kolla så man inte äter för lite :)

Pasi
0

De yttre (stress, kost, träning) och inre (hormoner…) förutsättningarna för att gå ner ändras hela tiden - under vissa perioder har man svårt att tappa vikt oavsett vad man äter, medans det går lättare under andra.

I slutändan handlar det om att äta en kost som ger och behåller en god hälsa - att densamma kosten ger goda förutsättningar att gå ner i vikt är bara ett plus. Det fokuseras kanske lite för mycket på ständig viktminskning i samband med LCHF.

Jag har räknat massor av kalorier, men även tränat en del, under mitt liv, men faktiskt inte funnit någon vidare koppling till vikten - numera tror jag inte på kaloriräknande eller träning för viktnedgång.

Ninjisen
0

Jaa jag har läst att massor här på forumet har fått riktigt bra ordning på hälsan efter att dom börjat med lchf, det är imponerande att det funkar så bra. sjukt att kolhydrater gör livet tufft för så många..
Jag mår inte bra i varken psyket eller fysiken av övervikten så jag skulle bli glad av o ta 2 flugor i en smäll :)

Lojs
0

#8 Jag har gått ner 12 kilo totalt. Först från 93 till ca 91 i troligtvis vattenvikt, sedan till 85-86 och nu är jag nere i strax över 81. (Jag är 185 lång, så det syns ju inte så mycket som om jag varit kortare) 

Det har blivit lite platåer där jag stått still och pendlat lite, jag kan pendla upp till runt hela 3-4 kilo om jag äter fel mat en hel helg och det blir lätt 2-3 kilo extra innan mens, så det gäller att känna sin kropp så att man inte blir livrädd när man helt plötsligt gått upp 3 kilo. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ninjisen
0

Oj men det va jättebra ju, sköönt det måste kännas :)
Jaa fy ibland pendlar vågen lite hur som helst här hemma med, konstigt hur det kan skilja så mkt vissa dagar.. Som du säger runt mensen och det.. Tror mitt vatten är borta nu så jag får väl se månaderna som kommer om det jäkla fettet kunde ta samma väg ut Flört