Annons:
Etiketthälsa
Läst 30087 ggr
Aliss
5/18/10, 12:56 PM

Förhöjt B12

Hej på er, kör med en ny runda LCHF nu och det känns gött. MEN av en tillfällighet har en läkare upptäckt att jag har högt B12 värde (1000) och jag ska in för blod utredning. Hmmm man blir ju lite orolig för sånt här. Är väldigt trött och ont i lederna, bland annat därför jag börjat med LCHF igen. Någon här som har haft högt B12 eller vet nått mer om det. Har funderat på om jag har fått reumatism pga av det onda i lederna och fingrar och tår "hakar upp sig". Brukar ju vara en väldigt stor samlad kunskap eller bara funderande här inne ;) En tanke är ju med om man vågar köra en så annorlunda kost när nått inte står rätt till .. eller det kanske är just det man ska ;)

Annons:
rylandes
5/18/10, 1:47 PM
#1

Äter du mycket lever och inälvsmat?

Wildrat
5/18/10, 2:32 PM
#2

Det här hittade jag på Netdoktor: "Kraftigt ökade B12 värden kan ses vid vissa leukemiformer liksom andra blodsjukdomar men även vid leversjukdom"

Med tanke på detta är det ju bra att de tar det på allvar och utreder dig. Trött och ont i lederna kan kanske ha med detta att göra men LCHF lär inte vara dåligt även om du har nån av sjukdomarna ovan, snarare tvärt om i många fall… Får verkligen hoppas att det inte är nåt allvarligt.

När det gäller reumatiskt (om du nu har det) så lär det hjälpa en hel del att utesluta spannmål.

Aliss
5/18/10, 3:58 PM
#3

Tack för svar ;)

Har själv suttit och googlat en del och hittat  att man kan ha lågt sköldkörtelvärde vid förhöjt B12. När jag sen läser på den sidan så är det som att läsa om mig själv.

Har gått upp nästan 10 kg på kort tid fast jag äter nyttigt och går minst 1 mil om dagen oftast bortåt 2 mil. Svullen i ansiktet händer och fötter. Fäller hår och har dåliga naglar. Frusen. TRÖÖÖTTTTT!! Torr i ögonen och slemhinnor (fullt med sår i näsan … bläää). Inte gluten allergi men däremot känslig mot gluten och mjölk produkter. Krypningar i benen. Värk i lederna. Osv …..

Skulle va underbart om dom hittar en anledning till att jag är så förbenat trött. Bara det hade varit en vinst ;)

Har fått en tid i nästa vecka på vårdcentralen för blodprov och en tid hos hudläkare för såren i näsan, konstiga utslag på ena foten, nagelsvamp på en tå phhuu.

Kanske det är sköldkörteln som är boven i dramat? Får väl se ..

Här är iaf länken till den sidan om ngn mer har nytta av den.

http://www.hypotyreos.se/

Aliss
5/18/10, 4:00 PM
#4

Fl´t skule ju svara rylandes med. Nej lever och inälvsmat äter jag inte alls. Blodkorv ngn gång om det räknas dit men inget annat.

Mervi
5/18/10, 4:35 PM
#5

Många av dina besvär känner jag igen. Om det är sköldkörteln så finns det hopp, den har jag fått bra hjälp i 12 år nu och slipper de flesta besvären.

Aliss
5/18/10, 4:41 PM
#6

Hur lång tid tog det innan du blev piggare igen Mervi? Och i övrigt bra? Eller bättre iaf?

Annons:
Upp till toppen
Annons: