Tankar om livsmedel
MARGARIN SOM FÖDA?
Ibland kan man undra vem/vilka som sitter och rekommenderar vad vi ska stoppa i oss för att må bra, växa, bli starka etc. Är det månntro herr Dr Frankenstein själv?
Nu när solen börjar värma och sudda bort det sista av vintern, känns det skönt att sätta sej ner och låta kroppen ta in de D-vitaminer vi så väl behöver. D-vitamin är ett supervitamin med skyddande effekter mot såväl cancer, hjärt- kärlsjukdomar, diabetes typ 2 som neurologiska sjukdomar.
Men jag ska inte gå in så mycket om just vitamin D, utan känner att jag blir så arg när jag läser på www.kostdoktorn.se, där de rekommenderar oss konsumenter att äta bl.a. margarin för att få i oss D-vitamin.
Jag visste sedan tidigare att Margarin är en miljöbov och väldigt ohälsosamt för kroppen - men ändå så säger denna kostdoktor att det är okej att äta det för att det är nyttigt!
Hur hänger det ihop?
Jag forskade vidare och hittade en A-uppsats, skriven av en Jordbrukselev vid namn Terese Eidenmark som heter " Margarin som miljöhot". En intressant och lärorik läsning. Du kan hitta hennes uppsats på IT-sida: http://kolhydrater.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=cc3a00d3-d215-4a90-9ddf-7eebf4823592
Det är skrämmande att läsa om vad vi egentligen stoppar i oss! Som konsument litar vi helt och fullt på marknaden - eller?
Det känns bra att sådana här uppsatser dyker upp på nätet och att vi "vanliga" kan få ta del av den, bilda oss en egen uppfattning.
Det blir lite övermäktigt att försöka sätta sej in i allt vad man stoppar i sej, för mej är det helt orimligt att ens komma i närheten av den kunskapen. När man är mitt uppe i ett rätt rörigt liv, många trådar som drar i en och känslomässigt är man slut på samtidigt som dagen är slut - ändå finns det ett "osynligt" krav på mej som konsument att vara medveten om livsmedlens innehåll och hur min kropp fungerar! Så känns det i alla fall!
Sedan jag började äta enligt kosten LCHF, har jag märkt av mer och mer om de olika ingrediensernas innebörd. Men det hjälper inte alla gånger att vara lite mer medveten - för det är inte vi konsumenter som styr. Om jag t.ex. vill välja bort en matvara med massor av E-nummer och andra tillsatser som inte är naturliga och istället försöka rikta in mej på nånting "rent", dvs med så lite tillsatser som möjligt - Vad finns det då att välja på?
Man kan göra mycket för sin egen hälsa, men vi är rätt styrda av det som finns i butikernas utbud, samt att plånboken inte alltid tillåter oss att vara snälla med våra kroppar!
Jag beundrar de personer som verkligen orkar och kan ta itu med sitt egen välmående, att odla sina egna grödor, litet som stort, att verkligen ge sej själv tid att ta hand om sej själv!
Men man ska nog inte heller förglömma att "…alla bäckar små…" !
Det kanske blev ett litet rörigt inlägg, men det snurrar så många tankar just nu… Kände att jag ville skriva av mej lite!
Va? Du får nog komma med en direktlänk där Kostdoktorn säger att han rekommenderar margarin för att det är nyttigt. Jag tror du har missuppfattat något.

Fast jag upplever inte att kostdoktorn rekommenderar margarin med tillskott av D-vitamin, margarin står ju bara med på en lista över vanligt förekommande råd, det står inte att det är vad han rekommenderar.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Kanske jag som fattat helt fel…..
Kopierat från Kostdoktorns.se (se under punkt 4);
"Hur du får i dig D-vitamin
I praktiken finns två bra val:
- Regelbunden stark sol
- Tillskott
Mer detaljerad lista, vanligt förekommande råd:
- Sola, 15-30 min i stark sol - Med gott om bar hud (utan solskydd), men utan att bränna dig såklart. Mycket effektivt: ger femdubbla dagsbehovet / minst 10 000 E. Fungerar i Sverige bara ordentligt timmarna mitt på dagen maj - augusti. Så det räcker inte hela året om du inte regelbundet åker på semester söderut. Enkel tumregel: solen måste upp minst 45 grader över horisonten (så att din skugga är kortare än du) för effektiv D-vitaminbildning. Annars filtreras nästan all UVB-strålning bort i atmosfären.
- Ät fet fisk** -** Bra tillskott, men du behöver runt 350 gram fisk om dagen för 2 000 E, i bästa fall. Konserverad i burk ger mindre.
- Ät ägg - Du behöver 35 ägg om dagen för 2 000 E.
- Drick lättmjölk / ät margarin med tillsatt D-vitamin - Du behöver 13 liter lättmjölk eller ett knappt kilo margarin per dag för 2 000 E.
- Kosttillskott - Effektiv sätt att få i sig D-vitamin. Men äldre tillskott har oftast väldigt små doser, som 400 E. Det finns bra märken med 2000 E, se nedan."
#3 Jo, du har missuppfattat. Tror du att han på allvar menar att du skall dricka 13 liter lättmjölk?
Listan är som han säger, vanligt förekommande råd, han visar på hur löjligt det blir med råd som kräver att man dricker 13 liter mjölk i praktiken.. Han själv rekommederar sol och/eller tillskott.
Här är länken till den listan du har klippt in.