Sockerfri majonäs?
Hej.
Finns det sockerfri majonäs att köpa i affären?
Den jag köper är ju lite socker i ser jag.

inte vad jag sett. gör egen istället. då blir den garanerat sockerfritt

Jag har aldrig hittat någon. Jag gör egen eller köper den tillsatsfria från Kavli.

i den är de ju socker i. den tillsattsfria

Ja. Jag skriver ju att jag aldrig hittat någon sockerfri majonnäs i affärerna, men att jag ibland (trots det) köper Kavli's tillsatsfria.

det är bättre än inget i alla fall
Okey tack i allafall
Men frågan är ju om det finns sockerfri majjo att köpa! Tror dom flesta vet att man kan göra egen!
Någon som vet??
Sålänge som du inte sätter i dig 100-200 gram på en gång så är det nog lugnt med den lilla mängd som finns i. 0.5 gram socker/gång man äter majonäs är helt acceptabelt (om man nu är för lat för att göra sin egna..
)
Erik
Mer illa är nog den stora mängden olja och därmed omega 6 man får i sig än den lilla mängden socker
Absolut! Läste precis vad den jag köper innehåller och det är ju rätt mycket skräp som man kan undvika om man "orkar" göra sin egna. (E-nummer, socker, m.m) Findus orginal
Erik
vilken olja använder ni när ni gör egen majonnäs?
Orkar och orkar… Jag gör egen och äter Findus majonnäs, för att jag tycker den är godare än min egen. Och det blir eh hel del, eftersom jag inte äter smör.
Den egna majonnäsen gör jag på hälften rapsolja, hälften smält kokosfett. Den blir ganska stel i kykskåpet, och duger även som margarin när mitt (också mjölkproteinallergiska) barnbarn kommer hit och vill äta macka.

jag gör enbart på rapsolja

Jag använder också raps. Ekologisk kallpressad.

Socker är ju inget gift, det är bara mängden som är det intressanta. Det gäller att titta på halten kolhydrater.

#11 Jag använder 2/3 kokosfett och 1/3 kallpressad raps (eller mindre).
Förvarar den i rumstemp tills den är uppäten.
Jag använder Rydbergs klassiska majonnäs som står i kylförvaring eftersom den är utan tillsatser. Den innehåller även bara 1 gram socker.