Begravning utan kolisar
Någon som har förslag till vad man skall servera vid en begravning eller kyrkkaffe?
Nästan hela min släkt samt många vänner och bekanta har avlidit i följderna av diabetes, demens- eller andra kostrelaterade sjukdomar.
Jag tycker det är ett hån att på minnesstunden servera sådant som inte är så värst hälsosamt för de efterlevande.
Vid en begravning är det inte läge att diskutera kost alltför mycket med sockerberoende släktingar så jag funderar över vad man skall bjuda på där det inte märks att det är utan socker och andra kolisar, olämpligt vegetabiliskt fett/oljor eller e-tillsatser.
Kanske att snittarna eller landgången görs med botten av nötbröd och med smörbaserad bearnaise istället för fabrikstillverkad dressing. En nötkaka till kaffet och skivor av "kalla det vad du vill bollar" (kokosfett/kakao). Tårta?
Räksmörgås med någon form av lchf-bröd som botten kanske?
Annars har jag dåligt med ideér, hm… Har du boken som kom ut för ett tag sedan med lchfrecept på kakor o.dy? Minns inte exakt vad den hette, "Bakglädje med LCHF" eller något liknande. Där finns det recept på kakor, fast många recept har Sukrin i sig så då lär du ha det hemma.
Vet inte hur pass traditionellt begravningskaffe är, men kanske du kan få tips i den här tråden?
Nötbröd/lchf-"bröd" känns inte helt rätt för mig. Jag skulle inte bjuda ett större sällskap på det av två skäl, dels för att någon kanske inte tål nötter, dels för att det är så pass speciellt och inte ett bröd att det skulle kännas som om jag prackar på folk mina privata påhitt. Det finns bättre tillfällen för det, tror jag.
Hej
En av de sista gången jag ha varit på begravning bjöd man på fisksoppa, det var jätte gott. Soppan kan ju bli mättande på LCHF-vis.
Som tårta tycker jag Gunillas chokladtårta är bra, själv gör jag enligt #112 Gunillas chokladtårta
På min Brors begravning en fredag vid lunchtid där många kom från sina arbeten och förmodligen hungriga efter akten vid 13:00, beställde jag smörgåstårta på mörkt bröd med vispgräddemajonäs, lax, räkor och grönsaksdekoration, kanske var det lite skinka också. Till detta lättöl, vin, vatten. Efteråt Kaffe/Te med tårtbit, eller chokladbit.
En servering bredvid kyrkogården arrade, det var lyckosamt att jag undvek ta "kyrkkaffet" hemmavid, det kom fler än beräknat och detta löste serveringen smärtfritt.
Denna borgerliga begravningen blev ett ljust minne med stor uppslutning, käket uppskattades.
Ps
Jag framförde önskemål om de bästa råvaror.

Smörgåstårta - brukar uppskattas av alla
#4 Jag gjorde ungefär lika vid min mors begravning i vintras. Det var vid lunchtid och vi valde tre snittar med "rikligt" pålägg. Jag pratade med den ansvariga innan och vi var helt överens om vad som var "bra" ingredienser. Brödet var lätt att lämna.
Numer pensionär i Nynäshamn
Kolla bara att inga är nötallergiker, då blir det svårt med nötbaserat.
Det där med fikssoppa är en bra idé - har också hört talas om det. Redd med grädde förstås.
Efteråt kladdkaka utan socker och med vispgrädde till.
Om det nu är möjligt att baka själv så är ju Airams kladdkaka utmärkt. Serveras med hallon och vispad grädde. En typ entrérätt är ju LCHF-äggmuffins med lättrökt laxskiva och CF. "Räkcocktail" med ägg kanske! Fisksoppa lät ju annars väldigt bra.
Bitar av brieost inlindade i lufttorkad skinka är gott. Det ser aptitligt ut, kanske liggande på ett litet salladsblad, så blir det inte alls kladdigt.

Sukrin och inte socker i bakverken är väl det enklaste.
Man brukar kunna beställa stora brickor med kallskuret på många ställen, det är ju LCHF. Särskilt om det serveras med sallad och ost till…

Samlingen upplöses vid graven. Då behöver man inte bjuda på något ohälsosamt fika.
#11:s förslag är bra, tycker jag. Det brukar väl kallas "exotisk planka".

RE: #12 "Samlingen upplöses vid graven"
Minnesstunden anses av många vara en viktig del i sorgebearbetningen eftersom den ger möjlighet till personliga möten. Tycker även att den som har svårt för ceremonierna skall kunna komma enbart till minnesstunden. Idealet är när man hör kommentaren "Åh vad det var roligt att träffas. Det här måste vi göra om. Synd bara att inte K kunde vara med." Ordagrant citerat från en minnesstund efter begravningen av K där gamla skolkamrater från flickläroverket möttes efter 70 år.
jag var på begravning för ett par månader sedan. Min morbror som hastigt avlidit had en önskan: det skulle bli hans sista fest, oavsett när den inträffade.
Det bjöds på kokt lax, potatis, hollandaise, skirat smör, rikligt med sallad, så det var inga problem för mig.
Jag hoppade sedan över tårtan, jag brukar köra med att jag är lite känslig mot gluten, det brukar inte bli några fler kommentarer då.
De senaste begravningarna jag varit på har det varit riktig mat på istället för den trad. landgången.
Ett steg i rätt riktning, tycker jag, då kan alla äta något.
Jag bor på landet .På de årliga begravningar efter avlidna grannar bjuds det på 3 snittar samt gräddtårta. Man kan ju äta innan och inte ta av nånting.Man behöver inte ens gå på kaffet efter, fast det är ju trevligt att träffas på en minnesstund efter den avlidne.Jag tycker maten är det minst viktiga.Kanske kan man äta pålägget och smussla undan brödet.

Jag minns inte om det va' bröllop eller begravning,
men löckat va' de'… möcke löckat!
Gammalt ordspråk från Östergötland