Himmelsk broccolipuré
Detta recept uppkom genom ren leda… Jag ville göra något av broccolin, inte bara koka den eller göra gratäng på den, och jag hade lite brådis. Genom att blanda broccoli (som ju är gott) med Philadelphiaost (som är jättegott) fick jag fram en himmelsk puré som funkar till det mesta. Jag serverar purén till kryddiga korvar, rökt kött/fisk, fläsklägg och liknande, men den funkar ihop med det mesta. Jag gör den oftast på fryst broccoli då färsk är godast som den är, lätt blancherad med en stor klick smör.
Mängderna har jag ingen koll på, jag mäter aldrig någonsin upp någonting när jag lagar mat. 
GÖR SÅHÄR:
- Koka upp broccoli, färsk eller fryst, i lättsaltat vatten. Det gör inget om den skulle koka lite för länge, den ska vara genomkokt.
- Häll av broccolin ordentligt i ett durkslag. Häll över den i en mixer, eller använd stavmixer.
- Puréa broccolin så att den blir till en grynig massa.
- Tillsätt rejält med Philalephiaost, eller liknande färskost.
- Mixa samman till en ljusgrön, fräsch purré, späd ev. med lite grädde.
- Smaka av med salt och svartpeppar, ev. en gnutta muskot.
Man kan med fördel blanda i lite ädelost eller kryddad färskost som t.ex. Crème Bonjour i purén, men det är inte nödvändigt.
SÅ GOTT!
Tack för tipset, låter kanongott och det är alltid kul med lite variation.

Jag blandar i en god krydda i cf = dipsås till broccoli 
Kan detta bli en broccoli-recept-tråd 

Branneli, så gör jag också! I synnerhet på sommaren då jag vill ha kall sås, då blir det CF + smarrig krydda.

tack för tipset, de låter jättegott…
Det låter VERKLIGEN smarrigt. Broccoli gör sig ju alltid bra till olika sorters ost!
Tack!
Tack, det ska provas! Har hittat billig och bra broccoli på Netto. De billiga är ofta i jättestora bitar, men dessa är små och fina
. Så frysen är full!
Ska testas framöver!
Broccoli är verkligen super! Själv brukar jag göra en helt gudomlig vardagssoppa med mkt grädde, nåt som tyvärr går bort nu när jag kör en månad på fakir… Men jag brukar fräsa på gul lök och en ordentlig bit purjo i massa smör, sen mixa tillsammans med broccoli som jag kokt rätt mjuk (inte för mjuk, man vill ha lite krisp kvar) och tillsätta vatten och grädde efter smak. Jag brukar ha så mkt grönt i, samt smakar av med ordentliga klickar färskost, att den snarare blir som just en puré - otroligt gott att lägga knaperstekt bacon eller kryddiga korvslantar på det, med en klick färskost…
Jag brukar värma lite grädde med mycket parmesanost och röra ned i broccolipurén och sen krydda med lite salt, svartpeppar och muskot.
brocollipuren är ju bara såå god…