Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5868 ggr
piapluttis
0

kvällsmat/middag?

Någon som har tips på snabb och enkel och mättande kvällsmat?

pian

Wtn3
0

Är jag hungrig på kvällen blir det en burk makrill eller två (skrapar bort det mesta av tomatsåsen), det är snabbt.

Vappu
0

Jag tog också en burk makrill i dag som tillägg till rester av en broccoli/blomkålsgratäng. 

Jag tycker att jag sen jag övergått till lchf äter alltför mycket salt. Jag brukar inte använda mycket salt i maten.  Makrillen är salt, bacon mycket salt. Brukar ibland köpa nitritfria länk- och knackkorvar med 82 % kötthalt. också de är mycket salta. Gräddostar är salta de med.

Ägg  & bacon lätt och snabbt att svänga ihop. Har dock nästan besluti att inte köpa bacon flera gånger för saltets skull.  Men i brist på alternativ har jag igen efter en tid köpt på nytt.

Jag har ätit enl lchf i fyra månader nu. Tillsvidare har jag ätit en burk fil på morgon och noterat att den innehåller 4,5 gr kolhydrater per 100gr. burken är 200gr. Så redan där är det en stor del av rekommenderat dagsbehov.  Litet mjölk använder jag också och ganska ofta blåbär til filmjölken.

Var i förra veckan och tog faste- & långtidssockervärdena. Får veta resultatet vid träff med  diabetessköterskan om cirka två veckor. Får se då om jag måste bli ännu mera strikt. Spannmål, potatis, ris och pasta äter jag inte.

Och trots mera salt än tidigare och en tablett magnesium varje dag har jag fått mera benkramper vi vaderna än jag hade tidigare.

nobban7
0

Hej!
Beror ju lite på vad du menar med kvällsmat - vad har du ätit tidigare?
Vill du ha riktig lagad mat eller bara något lite?

MimLan
0

Vad har du hemma? Eller skall du handla?

Ägg, kokta, stekta eller i äggröra. Snabbt. Enkelt. Mättande.

Annars kan det vara en poäng att kolla alla trådar om vad man har ätit under dagen som ligger i avdelningen "Mat - Jag behöver måltidstips".