Äta var 3 timme?
Jag har hört att för att hålla förbränningen igång så ska man äta var 3 timme.. Även om man är mätt, men man ska äta små portioner. Lite men ofta.
Men här på forumet och på lchf bloggar så läser jag att man INTE ska äta efter klockan utan bara när magen säger till. Jag har ätit lchf en liten tid men ätit var 3 timme.. Vilket iof har vart väldigt jobbigt.
Är det okay att bara äta frukost, lunch, middag och INGA mellanmål….??
Går man ner ändå?
(Jag tränar inte)
Vore tacksam för svar!!

Jag äter tre ordentliga mål mat per dag, när jag är hungrig, och inte efter klockan. Lyssna på din kropp är mitt råd.
Jag äter två mål om dagen när jag styr dagen helt efter hungern. Det kan gå alldeles utmärkt med en gång om dagen också.
Tre timmar är ett hysteriskt kolhydratätar-påfund för att försöka förhindra att blodosckret inte skall gå som en jojo så mycket.
Det finns dock en del som är tvunga att äta lite och ofta, beroende på skadad metabolism eller problem med mag/tarmkanalen. Men det är undantag och har inte med gängse uppfattning om att man skall äta jämt.
Förr hörde man alltid att tarmen skulle "få vila". Nu ska det ätas i tid och otid, helst också med en flaska iköpt dryck i näven. Vem tjänar på det. Våra förfäder åt nog inte 3 huvudmål och 2-3 mellanmål per dag. Jobbade hårt för födan gjorde dom, inga gym. Förmodligen fick de genomgå långa fasteperioder också.
Har man hamnat i en vana med ständigt ätande, så är det svårt att ta sig ur. Kroppens signaler har rubbats.
Håller med föregående talare…. lyssna på din kropp ;) Ät när du är hungrig o ät tills du inte är hungrig längre… men inte proppmätt då har du ätit för mycket… jag äter tills jag är ohungrig… alltså tills man känner att magen är lugnt o fin o inte behöver mer mat…
#3 Jag har läst här och var att förfäderna inte jobbade så hårt som vi tror. Hörde det senast på historieprogrammet på 4:an på torsdagskvällar. Snarare tre timmar om dagen. Inte för att jag riktigt begriper hur de räknat ut det, men det hårda slitet kom iom bondelivet och industrialiseringen.
Ähh, mer än ett mål mat om dagen är överdrivet. ;-)

Som redan har sagts så handlar det där med att äta var tredje timme om att hålla blodsockret högt.. och vi strävar med denna kosten att hålla blodsockret lågt!!
Såvitt man inte har någon form av ätstörning kan man äta så ofta eller sällan man vill.. antingen äter man få men rejäla måltider eller fler men små.. allting handlar om att du får i dig den näring och energi som kroppen behöver!
Vill man dessutom gå ner lite i vikt.. så bör man nog även fundera på hur kroppen signalerar både hunger och mättnad.. såvitt man inte vill förlora sig i ett oändligt teoretiskt räknande på kalorier och annan näring!
Man skall för det första ha helt klart för sig att viktnedgång till syvende och sist handlar om att man äter mindre än vad man gör av med så att kroppen tar en del av energin från fettdepåerna!
Det är därför vi rekomenderar att man först sätter sig i Ketosis, så att man uppreglerar kroppens fettförbräningsförmåga.. sen effter ett tag gäller det att man lär känna sina hunger/mättnadssignaler så att man låter kroppen själv reglera energiintaget!
Nu är det ju som så att vi alla på något sätt lever i en kontext som sätter ramar för hur vi kan äta och sånt, då gäller det iallafall att lära sig hur mycket och hur ofta man kan äta för att kroppen skall vara tillfreds och ändå sträva efter normalvikt!
Man kan tex fundera på hur kroppen skall hinna ta utav depåerna om man ger den allt den behöver via munnen, var tredje timme??
Och ger man kroppen allt den behöver via munnen så tar den givetvis inget av depåerna.. det tror jag vi kan betrakta som ett axiom!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jaha, d? f?rst?r jag.. Var 3 timme ?r allts? f?r dom som ?ter kolhydrater.. Dumt n?r man har det d?r i bak huvudet att man inte f?r vara utan mat hela dagen och sen ?ta p? eftermiddagen f?r d? g?r man upp i vikt. Men om man nu Tex ?ter frukost och inte ?r hungrig innan kv?llen s? g?r det inget d?, bara man inte ?ter sig superm?tt? Tur att jag fr?gade detta, tvingat i mig massor med mat var 3 timme hela veckan. Haha. K?ndes inte alls bra!

När jag är ledig och ensam brukar jag för det mesta äta två gånger per dag!
På vardagar då rsttider styr mitt matintag så äter jag oftast tre gånger.. och det vanligaste intervallet blir då 12, 4, 8, på ett ungefär!
Man kan undra hur dessa tretimmarsätare överlever natten??
I början var det lite ovant att inte städigt hålla på med mat.. men såsmåningom blev det rätt skönt med all ledig tid man fick över!
Och.. man fick även i början lära sig den andra sidan av hunger/mättnadssignalerna.. det hände helt enkelt att jag glömde äta då man var disträ av andra orsaker.. då slutade det som regel med att man blev illamående och huvudvärk.. vilket gick över så fort man ätit igen!!
Ja eller hur man kan undra hur dom g?r p? natten, man m?ste ju sova. Konstigt. Men ?nd? har man lyssnat p? det! Men 12 ?ter du f?rsta? F?r man ska v?l ?nd? f?rs?ka f? i sig f?rsta m?let tidigt s? att magen b?rjar jobba, eller det ?r ocks? fel? :-)
På natten sänks ju ämnesomsättningen automatiskt för att man sover,det är ju så kroppen fungerar,för att komma igång igen på morgonen,det är ju hormonstyrt.
Kommer den ig?ng ?ven utan frukost?
#12 Varför skulle magen lägga av? Den jobbar när den har något att jobba med. Det är lite som att något skulle gå helt åt pipan om man råkar sova alldeles för länge, eller inte äter för att man är sjuk.
Någonstans borde vi ha dött ut för längesedan om vi var för dumma för att inse att man måste äta så fort man vaknar, eller var tredje timme. Det finns ingen kropp som har hittat på det här, det är människor som har fått för sig att de vet bättre än att lyssna på kroppens signaler.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man kan fundera lite på vad vi skall med energidepåer till om vi vore beroende av att äta var tredje timme!
Man kan generellt och lite förenklat säga som så att vid måltid så protionerar magsäcken ut smält föda till tunntarmen allt eftersom, varvid näring och energi tas upp i blodet!
Vid överskott.. vilket i stort sett alltid inträffar vid en måltid.. lagras överskottet i depåer, energi i form av glykogen i lever och muskler, fett i fettdepåerna.. vitaminer i levern, protein i musklerna!
När det gått en tid efter måltiden sjunker nivåerna i blodet av energi och vitaminer.. då ser hormoner och signalsubstanser i ett komplext mönster till att det som är lagrat bryts ner och difunderar ut i blodet.. som transpoterar det till olika ställen där det behövs!
När magen är tom och energinivåerna i blodet börjar sjunka går det signaler till hjärnan som talar om för dig att nu snart är det dags att fundera på att äta.. låter man det gå för långt blir man akut hungrig!
Man skall menar jag skilja lite på enklare signaler, typ magen är tom och mer komplexa där även energinivåer i blodet ingår!

Jag jobbar 09.00-17.12 och äter TRE mål mat om dagen, that's it.
Dock som igår åkte jag till massören och visste att det skulle dröja måååånga timmar mellan lunch och middag så jag tog med mig en liten burk med tonfisk blandat med majonnäs och pest, så att jag inte blev vrålhungrig.
Men det är det som är grejen med LCHF (iaf för mig) just att jag kan sluta småäta mellan måltiderna.
Det är snarare en vanesak.
Jag tror våra kroppar är väldigt anpassningsbara. Ibland är jag inte hungrig på morgonen - då äter jag inte. Då kanske det bara blir två mål mat den dagen.
I veckan var jag på semester i Rom, då åt vi rejäl frukost vid ½9-9, sedan var vi ute och gick runt i stan tills ca 4-½5 då vi åt lunch. Så fortsatte vi sightseeingen så länge vi orkade. Gick hem till hotellet och tog lite ost och vin till kvällsmat. Funkade hur bra som helst.
Tror inte heller våra förfäder hade någon "vällingklocka" som styrde matintaget.
På morgonen ökar kortisolutsöndringen för att få upp blodsockret och väcka oss.
Ämnesomsättningen sjunker först efter tre dagar utan mat…
#3, 5 Här är en artikel om hur "urfolk" lever, både i arbetsinsats och ätande.
Jag har inte svårt för att anamma tanken att vi egentligen inte behöver arbeta så hårt fysiskt, eftersom när jag lade om kosten, fick jag en spänst och ett flås utan dess like, trots att jag haft perioder med daglig, hård, konditionsträning som inte gav resultat i närheten av kostomläggningen. Och när jag lade om kosten var jag otränad och rejält överviktig, så nog finns det utrymme för mig att tro att vi är naturligt rörliga och att det inte behövs en massa överträning.
#19 Åh tack - Lasse Berg - kunde just tro det. Älskar hans bok Gryning över Kalahari och väntar med spänning på uppföljaren.
Man får väl också anta att all den frukt han skriver om inte är den sockerspäckade, framavlade som vi har tillgång till nu.
Skall också söka mer fakta om Marjorie Shostak som han nämner i artikeln! Intressant!
Om man är intresserad av att veta mer om hur våra förfäder levde kan jag rekommendera Regnmakarens barn av Aniceti Kitereza. Stor inblick i ett (antagligen) utdött livssätt.

Nej du måste inte äta var 3'e timme, inte heller varje dag. Lite intressant läsning vad gäller HGH och fasta:
Augmented growth hormone (GH) secretory burst frequency and amplitude mediate enhanced GH secretion during a two-day fast in normal men.
"Serum GH concentrations are increased in fasted or malnourished human subjects. We investigated the dynamic mechanisms underlying this phenomenon in nine normal men by analyzing serum GH concentrations measured in blood obtained at 5-min intervals over 24 h on a control (fed) day and on the second day of a fast with a multiple-parameter deconvolution method to simultaneously resolve endogenous GH secretory and clearance rates. Two days of fasting induced a 5-fold increase in the 24-h endogenous GH production rate [78 +/- 12 vs. 371 +/- 57 micrograms/Lv (Lv, liter of distribution volume) or 0.24 +/- 0.038 vs. 1.1 +/- 0.16 mg/m2 (assuming a distribution volume of 7.9% body weight), P = 0.0001]. This enhanced GH production rate was accounted for by 2-fold increases in the number of GH secretory bursts per 24 h (14 +/- 2.3 vs. 32 +/- 2.4, P = 0.0006) and the mass of GH secreted per burst (6.3 +/- 1.2 vs. 11 +/- 1.6 micrograms/Lv, P = 0.002). The latter was a result of increased secretory-event amplitudes (maximal rates of GH release attained within a burst) with unchanged secretory burst durations. GH was secreted in complex volleys composed of multiple discrete secretory bursts. These secretory volleys were separated by shorter intervals of secretory quiescence in the fasted than fed state (respectively, 88 +/- 4.2 vs. 143 +/- 14 min, P = 0.0001). Similarly, within volleys of GH release, constituent individual secretory bursts occurred more frequently during the fast [every 33 +/- 0.64 (fasted) vs. every 44 +/- 2.0 min (fed), P = 0.0001]. The t1/2 of endogenous GH was not significantly altered by fasting [18 +/- 2.2 (fasted) vs. 20 +/- 1.5 min (fed), P = 0.47]. Serum insulin-like growth factor I concentrations were unchanged after 56 h of fasting. In conclusion, the present data suggest that starvation-induced enhancement of GH secretion is mediated by an increased frequency of GHRH release, and longer and more pronounced periods of somatostatin withdrawal."
Saxat från: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1548337
#21 Det känns som om det saknas några meningar?
Vad för slutsats skall jag dra av en femfaldig ökning? Är det bra eller dåligt, vad är det till för? Betyder det något i praktiken eller är det lab-värden att svänga sig med?

En femfaldig ökning är JÄTTEBRA, använd google så förstår du varför det är så viktigt för alla som vill hålla sig ungdomliga i kroppen.
En av dess många effekter som kan vara av intresse för många här på forumet är att mer (H)GH uteslutande ger ökad fettförbränning.
Och vad är GH/(H)GH? Kan man få en kortfattad förklaring till ovanstående?
Oj nu såg jag att min text i mina inlägg (förrutom första) blev jättekonstiga, satt i en bil hela dagen så jag svarade via mobilen..
Idag kör jag inga var 3 timme mat eller frukost måsten.. Åt precis mitt första mål för va inte hungig till nu :)
Nä det jag menade med frukost var mer att alla alltid har tjatat på en att frukosten är dagens viktigaste mål.. Alla försöker alltid att man ska äta frukost.. Men jag har aldrig varit en frukost människa så jag har aldrig kunnat det ändå