Frågor om fiberhusk
Jag ser att många verkar testa att baka bröd på fiberhusk, som jag antar är något slags pulver med kostfibrer, men utan kolhydrater (?).
Undrar hur pass nyttigt det här brödet egentligen är? Hur många gram kolhydrater innehåller 100 gram fiberhuskbröd?
Har någon lyckats gå ner i vikt med fiberhuskbröd?
Var köper man fiberhusk? Vad kostar det?
Tacksam för svar!
/Max
jag hittade det i hyllan för glutenfria produkter på ICA, men jag har fortfarande inte bakat något av det
Fiberhusk är malda psylliumfrön. Har ingen aning om kolhydrathalten men helt fria är de väl inte. Små påsar med fiberhusk finns i livsmedelsaffärerna, antingen vid bakgrejjer eller vid specialmatsgrejjer. Det används oftast i glutenfri bakning för att bröd och sånt ska bli lättare att göra.
Större förpackningar finns på en del hälsokostaffärer.
Här är länk till tillverkaren: http://www.lindroos.net/index.aspx?site=lindroos.net&page=2341
Jag har köpt Husk på hälsokostaffären. Det är också psylliumfröskal men husken är tydligen mer finmald än fiberhusken. En förpackning kostade 99 kr och den var inte stor. Tror inte det innehåller speciellt mycket kolhydrater men jag har inte siffrorna här. Man använder inte så mycket i bakningen. Jag gjorde pizzabotten på det och det blev jättebra!
Husken binder ju vätska så jag blev riktigt hård i magen första gången jag (över)använde det i ett recept! Så man ska nog vara lite försiktig med mängden om man är känslig… 
Sök på fiberhusk här så tror jag nog att du kan hitta recept på bröd.
Att BARA äta fiberhuskbröd tror jag inte på, bl a av skälet ovan. Men att kunna ta sig en brödbit ibland eller göra pizza eller kex är ju inte så dumt!
Fiberhusk innehåller 0g kolhydrater, finns att köpa i vanliga mataffären finns iaf i min Hemköp :) eller i hälsokosaten. Påsen är 300g och kostar runt 30-40kr
Innehåll:
Finmalet psylliumfröskal
Till glutenfritt bak. 1-2 msk till 5 dl degvätska.
(proteinreducerad)
br> 100 % Finmalet psylliumfröskal. Används till glutenfri bakning. Gör degen mer lättarbetad och kavlingsbar. Brödet blir saftigare och smular mindre.
Näringsvärde per 100 g:
Energi 50 kj/10kcal
Kostfibrer 85 g
Protein 1,5 g
Kolhydrater 0 g
Fett 0,6 g
Natrium 0,08 g
Med risk för att bli väldigt skitnödig tror jag på att använda fiberhusk/husk vid enstaka tillfällen. Om 100 gram innehåller 85 gram kostfibrer så tror jag att det finns vissa risker med att proppa i sig detta bröd.
Men en pizzabotten eller en god smörgås utan kolhydrater lockar helt klart
I alla fall någon enstaka gång per månad eller så.
Men går ni ner i vikt trots att ni äter fiberhusk?
Det är VIKTIGT att fiber HUSK får svälla ordentligt i vätska! så den inte sväller i tarmen (besked kund-kontakt hos återförsäljaren av fiber Husk).
Deg till bröd som innehåller fiber Husk måste svälla minst 10-15 minuter före gräddning.
Rekommenderar Dickens tråd "Bröd på fiber husk - variant av linfröbröd" - där finns en hel del att läsa om just fiber husk, bröd, kolhydratinnehåll i "husk-bröd", recept, m m.
Husk - mer finmalt - används till annat än matlagning/bakning, har jag för mig.
Poängen med husk och fiberhusk är densamma som poängen med att ge metadon till sprutnarkomaner. Det stillar suget…i detta fall brödsuget för såväl LCHF-are som glutenintoleranta.
Däremot är näringsvärdet nära noll som framgår av #4.
Men vill man synda med en pizza eller några brödskivor så är husk och fiberhusk bra alternativ. De har dessutom fördelen av att vara så dyra att det inte leder till överkonsumtion och att man inser att det är en ovana man bör avveckla.
;-)
Per Wikholm
jag tycker inte jag syndar med en LCHF-pizza… men vi är alla olika.
#7 För mig - som är extremt socker/kolhydratkänslig - är poängen med fiber husk-bröd att det inte ger något sug, ger inte detta SUG som gör att jag mår urdåligt - rent fysiskt.
Och det sätter inte heller igång något omättligt begär - som "vanligt bröd" (stärkelserika produkter). Kroppen skriker inte efter mer. En bit nån gång ibland är fullt tillräckligt.
Tack vare att jag upptäckte fiber-husk-brödet här kan jag, t ex äta en macka på utflykten - precis på samma sätt som icke socker/kolhydratkänsliga människor - det är rent underbart!
Dyrt ? Det går åt så väldigt lite fiber husk till en sats bröd - blir inte alls dyrt.
Jag instämmer, fiberhuskbrödet ger inte mig sug alls och jag äter det inte pga sug heller- utan snarare för att det finns färdigt i kylskåpet att bara lägga smör och ost ovanpå:) Annars blir det ofta att jag inte hinner äta frukost alls när ungarna ska iväg till skola och dagis. Fast det är inte sååå överdrivet gott, så jag kan inte påstå att jag äter det ofta. Kanske gör det en gång varannan månad?

#7 Bara för att vi låter bli mjöl behöver vi väl inte dissa saker bara för att dom SER UT som dom innehåller mjöl? Jag har käkat mackor i en bra bit över 40 år. Hela samhället verkar mack-baserat ibland, och till råga på allt elände så har jag alltid tyckt om mackor. Det är, förutom att det innehållet ohemult mycket kolisar, en fantastiskt bra typ av plattform för diverse fett, gott pålägg. Ibland (mer och mer sällan iofs) är det ett enkelt och gott sätt att variera sin frukost. Jag tror heller inte att vi kan utveckla något mack-sug annat än att man helt enkelt gillar kombinationen av smör och gott pålägg på en tuggvänlig platta. Men om det finns en medicinsk förklaring till varför själva formatet skall unvikas vore det kul att ta del av den. 
Jag har en teori om att det är det som gör snabbmat så populär - man behöver inte pussla ihop varje tugga på en gaffel. Allt är redan praktiskt fördelat så att man i princip kan äta utan att titta.
Ett annat användningsområde är som hamburgerbröd. En rejäl hemgjord burgare med ett salladsblad, massor med ost, lite rå lök och med majonnäs som dressing är rent himmelskt. Jag har provat att använda salladsblad i stället för bröd, men det kändes lite lamt…
Eftersom det inte går åt så mycket husk när man bakar (den mesta volymen kommer från det vispade ägget) så blir det inte särskilt dyrt heller. Det blir ungefär en halv matsked husk per macka. Man använder det ju inte i stället för mjöl.
Men: har någon har märkt skillnader i viktnedgång/resultat om man käkar bröd på fiberhusk i samband med LCHF?

#12 Jag brukar använda fiberhusk i mitt lowcarbbröd för att få lite mer brödliknande konsistens. Brödet baseras huvudsakligen på ägg, creme fraiche och riven ost, och en pytteliten mängd vetekli, och jag brukar ersätta vetekli med fiberhusk. Min viktnedgong stannade inte av det, och jag åt en längre tid två mackor av detta bröd till frukost
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

# 12
Nej, fast för egen del går jag inte ner i vikt alls. Kan bero på att jag redan är normalviktig och dessutom tränar en hel del.
Däremot märker jag att jag binder en del vatten när jag äter fiberhusk och fibrex (kostfiber från betor m ca 4 g kh/100 g), vilket då säkert skulle kännas som att man inte går ner om man är mitt i viktminskningen. Även kostfibrer (inte bara smältbara kolhydrater) binder vatten i kroppen, fast kostfibrerna binder vattnet i tarmen medan de passerar.
#5 Fiber Husk innehåller mycket kostfibrer #7 Näringsvärde nära 0.
Det är väl innehållet i det färdiga brödet som räknas? Per skiva blir det ynka lite fiber husk - kostfibrer. Men - trots den oansenliga mängden är det mycket VIKTIGT att degen får svälla ordentligt = MINST 10 MINUTER innan brödet gräddas, för att inte "husken" ska svälla i tarmen.
Ägg, grädde, smör är huvudingredienserna i fiber-husk-brödet (för den som valt att avstå grädde går det bra att byta ut den mot vatten). Med tanke på det kan väl brödets näringsvärde inte vara så dåligt?
#11 Instämmer!
jag undrar lite över det där med att det är så VIKTIGT att det sväller innan… jag har i åratal tagit någon matsked husk i vatten periodvis, och druckit upp det direkt. Jag har aldrig upplevt något problem med det. Har inget minne av att det dtår på förpackningen heller. (köper från Lindroos) Enda förpackningen jag har är gamla tomburkar från Natures own där jag köpte tidigare och där står inget där heller.
Så med den lilla mängd det blir i brödet så har jag mycket svårt att tro att det skulle bli någon farlig effekt.
1 msk fiber-HUSK = 10 gram.
#17 VIKTIGT att fiber HUSK får svälla ordentligt i vätska! så den inte sväller i tarmen - det var besked jag fick av kund-kontakt hos återförsäljaren - Lindroos Hälsoprodukter Örebro, tel 019-33 15 10, när jag ringde och frågade om produkten + om att baka bröd utan mjöl, bara med Fiber Husk.
I recept som finns på LINDROOS Fiber Husk-påse står det; "….tillsätt Fiber HUSK (anm; till degspadet). Rör om. Låt svälla 10 minuter".
HUSK - är en annan produkt av pulveriserat Psylliumfröskal - mycket finare i konsistensen än Fiber Husk. Vet inte hur - till vad - den används.
Jo, jag har läst det tre gånger nu här i samma tråd 
Husk och fiberhusk är exakt samma sak, en representant för lindroos tror jag det var, sa i en annan tråd att det är fiberhusk som är mer finmalt… men jag menar det är samma råvara och borde bete sig likadant.

Stora mängder fibrer (huskbröd) drar ut en del könshormoner vilket varken promotar viktminskning eller hälsa…värt att tänka på om man äter det regelbundet.
Har kollat på www.lindroos.net om HUSK resp FIBERHUSK
I informationen om HUSK står det bl a. Är sedan 1998 ett av Läkemedelsverket godkänt registrerat naturläkemedel.
HUSK består av ljust, indiskt psylliumfröskal, som innehåller 85 % fibrer. En naturligt gelebildande fiber som underlättar passagen genom tarmen och verkar både mot förstoppning och diarré. Har inga vanebildande effekter på tarmen utan hjälper tarmens egen muskulatur att komma igång. HUSK kan användas dagligen för att få magen i balans. VIKTIGT - drick alltid 2-3 dl vätska vid intag av HUSK.
FIBERHUSK - innehåller 100 % pulveriserat psylliufröskal. Det har visat sig att de gelebildande fibrerna i psyllium till stor del har samma egenskaper som gluten i samband med bakning.
#19 kund-kontakten upprepade detta om att det är VIKTIGT att låta svälla hur många gånger som helst - därför tryckte jag lite extra på det!
Nu har jag ju bara lyckats hitta Husk (i hälsokostaffären) sen jag letat runt i HELA malmö. Trots att det bara står om läkande effekter osv på förpackningen och inget om att man kan använda det i brödbak… kan man ändå använda det som mjölersättning?!?!
#22 Har du kollat i livsmedels-affärer efter FIBER HUSK (det som används till bakning)? Finns i de flesta välsorterade livsmedelsaffärer - ICA, COOP - bland produkter för bakning - eller där alternativ-produkter, typ glutenfritt finns.
#23 Jag har letat i alla livsmedelsaffärer inom en ganska stor radie här omkring och inte lyckats hitta det. Så det enda jag hittade var HUSK… hoppas på att det går att baka i också… får prova helt enkelt.
Jag lät inte degen svälla det minsta när jag gjorde bröd (jag vill inte säga bakade, för att röra ihop denna smet är inte att baka!) för det visste jag inte om. Men jag kände inget i magen. Bara att mackan f-n i mig inte var god!
Däremot var pizzadegen helt ok! Blev riktigt god. Men mackan…nä!
#24 Vi hittade inte heller fiberhusk någonstans när vi letade. Däremot kunde hälsokosten Life ta hem det på begäran. Vi betalade 75,- för en påse, men den kommer räcka ett år minst. Jag tror det gick åt 1 1/2 matsked till en pizza. Vår botten blev suverän! :)
#19 Jag har också läst att husken är grövre än fiberhusken, hur ologiskt det nu än låter! Och ja det var en representant från Lindroos som skrev det.
Men tro mig när jag säger att vanlig husk har samma effekt i brödbak som fiberhusk!! Det är samma sak, förutom att det ena är lite finare.
#27 "samma effekt i brödbak"
innebär det att man ska ta samma mängd HUSK som FiberHusk? M a o - kan jag bara byta ut de 5 msk FiberHusk till HUSK i brödet jag brukar baka?
Blir brödet likadant oavsett vilket av de två psyllium-fröskals-produkterna man använder?
Psylliumfrön - är det någon som vet hur - och till vad - såna används? Om man kan använda såna till brödbak?
dubbelinlägg… det segar gräsligt i kväll!
psylliumfrön kan man ju ta i men de bara passerar genom kroppen liksom linfrö, om du tar samma vikt så blir det lika, vet inte riktigt hur /om det skiljer på vikten, jag bara måttar, häller i lite grann, det är inte supernoga. Prova vettja! Jag provar mig fram hela tiden…
#30 Ja, det är väl bara att prova!
Det blir ju inga mängder HUSK i brödet - men den här information från Läkemedelsverket kanske kan vara intressant ?
PDF Produktresumé HUSK Lindroos
"Interaktioner; Bör ej användas till diabetiker, då insulindoseringen blir osäker. Bulk laxativ kan reducera upptaget av mineraler (kalcium, magnesium, koppar, zink), vitaminer (B12) och av medicin, speciellt hjärtglykosider och kumarinderivat".
Psylliumfrön används som linfrön och har 0g kolhdyrater. Det är bara den sortens fibrer som inte räknas in i kolhydraterna.
Fiberhusk är malda sådana och har därför heller inga kolhydrater.
Syftet med att använda det när man bakar bröd är just att det skall bli bröd.
Numer pensionär i Nynäshamn
#32 Tack!
Jag har varit i kontakt med Risenta - som precis som kundkontakten hos återförsäljaren av Fiber Husk inte hade en aning om att det kan gå att baka bröd av psylliumfrö (resp psylliumfröskal). Fick därför inte några värdefulla tips/råd om det.
På min fråga om psylliumfrö har samma egenskaper som prod av skalet - fick jag svaret att båda sväller och bildar en geleliknande massa.
Ska prova att baka Dickens fiberhuskbröd på bara psylliumfrö - ett recept som från början var "Linfröbröd", så det borde ju funka ? (receptet finns i en annan tråd).
Psyllium-FRÖ billigare är FiberHusk - och kanske lättare att få tag på.
Nja psylliumhusk är malda FRÖSKAL, malda frön innehåller nog kolhydrater som kan tas upp? Rätta mig om jag har fel. Hela ps.frön funkar inte lika bra att baka på enl. min erfarenhet, de lägger sig gärna i botten.
Fast hela linfrön innehåller ju inte kolhydrater alls, det borde kunna vara detsamma med hela loppfrön (psylliumfrön).
ja det skrev jag väl, att hela bara passerar, men att de inte funkar då så bra eftersom de "ramlar" ner i botten iallafall om man gör med ägg. Jag har testat och det blev väldigt äckligt, svampigt och med alla koppfröna i botten.
Jo, men även malda linfrön innehåller ju 0% kolhydrater?!
nej det gör dom väl inte, det står 5 eller nåt sånt på min påse iallafall.
edit och på Fineli står det 7
Aha, det var nytt för mig! Alltid lär man sig något.

Nu har jag läst att Fiberhusk är ungefär detsamma som psylliumfrön. Men kan man inte bara ta och mala psylliumfrön i en matberedare då så har man helt plötsligt Fiberhusk?
Eller är jag rent ute och bajkar nu? 
husk är skalen på psylliumfröna, antar att om man vill ha kolisar kan ta hela frön och mala, jag har testat men dom är så rackarns små så det är svårt att mala dom
Gammal tråd, men det är den första man får upp när man Googlar på "näringsinnehåll fiberhusk"… 
Tänkte bara nämna för den som inte redan har luskat ut det själv; en tesked fiberhusk väger "exakt" 3,33 gram, eller om man vill, 3 teskedar väger 10 gram.