Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3558 ggr
Diran
0

Era LCHF uppfinningar?

Nu behöver det inte vara så att det var just du som kom på iden, men har ni några små grejer gör stor skillnad, alltså i matväg.

Mitt exempel är från Airams matblogg..
Majonnäs med pesto, jag äter det till ALLT känns det som, särskilt fisk, med lite citron i.
Det är ofta en räddning för mig som gillar såser.

Har ni några små "uppfinninfar" ?
Kankse inte de väldigt uppenbara som "20 kokta ägg redo i kylen att ha med sig väskan.."

[annalinnea]
0

Jag har sett att andra gjort det också, men jag gör keso a la malta på lika delar turkisk yoghurt, vispgrädde och keso + vaniljpulver efter eget experimenterande. Det blir mycket godare än bara keso och vispgrädde, tycker jag..

nyborjare08
0

Jag använder ofta en kall såsbas bestående av hälften majonnäs och hälften creme fraiche. Eller om jag vill vara striktare med mjölkprodukter - mer majjo än creme fraiche. Till fisk eller räkor tillsätter jag dill, hackad rödlök och citron och ibland stenbitsrom. Till kött kan jag tillsätta liiiite Thai Sweet Chilisås eller chilipulver, vitlök, lite tomatpuré, m m. Eller vad som faller mig in. Det är enbart fantasin som sätter gränsen Glad

Att använda matberedaren för att göra bearnaisesås. Helt suveränt för mig som alltid annars får såsen att skära sig!

Wtn3
0

Att blanda i hackad fefferoni i köttfärsbiffarnna tycker jag blir riktigt gott, det är jag säkert inte den första som gjort i världen men fefferoni ses ju som något man ska ha i kebaben och inte i fläskfärsen och fefferoni är ju inte riktigt LCHF (kolhydraterna i de riktigt starka ligger vanligen på 10%, men å andra sidan följer jag inte 5%-"regeln" utan jag håller koll på den totala mängden kolhydrater istället) men eftersom det räcker med små mängder för att ge mycket smak så är det godkänt för mig, de bromsar inte min viktminskning så länge jag håller mängderna små, då är det viktigare för mig att hålla ner på mejerierna så mycket som möjligt.