Varför INTE Sukrin?
Idag har jag och mina barn bakat kokostoppar och chokladbollar.
Jag använde mig av mitt nyinköpta Sukrin men minskade mängden lite jämfört med vad sockermängden skulle vara.
Efter en kokostopp var jag nöjd och fick inte samma ångest och allt eller inget-tänk som jag normalt sätt får av socker. (Har jag fallit av vagnen åker oftast allt ner sen).
Då borde väl egentligen Sukrin vara en skapligt bra lösning?
Sedan vet jag inte riktigt hur man räknar kolhydraterna.
Enligt Mindresocker.com så innehåller Sukrin 100% kolhydrater men info som jag fått här på Kif säger att man inte räknar de kolhydraterna???
Goda kokostoppar var det iallafall 
Inget fel på sukrin, enda förbehållet är om man triggar på sötma oavsett var den kommer ifrån.
Kolhydraterna räknas inte för de tas inte upp av kroppen.

Om man inte triggar på sötma (som MimLan skrev) OCH fortfarande tycker att sötma är gott kan det vara ett alternativ.
(I vår familj rör det mest icke-LCHF-gäster
)
Jag har flera gånger övervägt att köpa sukrin, men det har inte blivit av mest för att jag inte bryr mig så mycket om sockersmaken längre. Men om det funkar för dig är det väl vettigt.
Lite som metadon - bättre än alternativet
Fabricati diem, pvnc!

Vad är det egentligen gjort av? Jag har läst att det är sockeralkoholer, men hur framställer man det?
#3 Googla?

Jag har gjort det. Det står att det är sockeralkohol som finns naturligt i frukt. Men jag undrar om nån vet hur tillverkningen går till.
Jag är misstänktsam mot sötningsmedel…

#4 Läs inlägg 5 (och även de andra kanske) i denna länken
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=30c7741e-525e-41c0-83e4-2ee2a1fda1d3

#6 Tack!
Det låter nästan för bra för att vara sant.
För några månader sedan gjorde jag maränger med sukrin (det blir ju en hel del äggvitor över när jag gör äggmjölken…;) Fungerade jättebra, men sukrin har en lite konstig, "metallisk" bismak. Jag triggade inte alls på smaken, blev nöjd efter en maräng och fick inget mersug. Om jag minns rätt så är sukrin inte lika sött som socker, ungefär 80% av sockrets sötma. Nu var det länge sedan jag hade sukrin hemma, kanske köper hem till jul.

Ja, man kanske törs använda det vid såna speciella tillfällen :)

Jag anänder Sukrin vid ytterst enstaka tillfällen (senast i somras…). Lite intressant är att alla andra sötningsmedel är mycket sötare än socker (aspartam, m.fl), men detta är mindre sött.
Sukrin är det enda sötningmedel som jag tycker duger till att använda. De onaturliga går bort pga hälsoriskerna. Stevia smakar vidrigt och ger mig huvudvärk. Sukrin däremot smakar lika bra som socker om inte bättre då munnen känns fräshare efteråt. Enda riktiga nackdelen med sukrin är att den har svårt att lösa sig i kall vätska, fast det löses genom att göra flytande sukrin genom att lösa det i varmt vatten.

Ni som använder Sukrin, var köper ni ert??
Har sett på Google att det verkar säljas på mindresocker.se - är det en seriös och bra sajt att handla på?
Håller f.ö. med om att Stevia tyvärr inte alls är särskilt gott. Smakar bitter lakrits nästan hur lite man än tar…

Köpte ett paket på mindresocker, frakten gick på 70:- för ett paket på 500g. :)
Men det kom fram i alla fall.
det är just på mindresocker jag köpt mitt. jag använder det ytterst sällan, min dotter använder det i chokladbollarna…
jag handlar därifån, har aldrig varit problem, tvärtom, en gång blev det lite galet i beställningen (deras fel) och de ringde närapå omgående och talade om att de tagit bort beställningen och att jag fick gå in och göra om, (de hade missat att dra en rabatt) funkade friktionsfritt!
jag kan äta det utan problem, blir inte triggad och jag tycker det är gott, känner ingen bismak alls.
Mitt godaste smask är mockacreme… mixar smör ev. en äggula, lite ljummet kaffe och lite sukrin… mmmmmmm
Lowcarbshop.se har lägre frakt så jag köper därifrån.
Jag är misstänksam mot sötningsmedel. Om det är konstgjort köper jag det inte. Samma sak med industrielltframställsa estrar - jag tror inte att det är bra för kroppen. Viss, ibland kan man festa med sötningsmedel men jag tycker högst 1ggr i veckan.
Sukrin är inte konstgjort det finns naturligt i päron och svamp bl.a.
#18 Sukrin är en naturlig sockeralkohol som utvinns ur bla frukt. Inte lika konstgjort som aspartam och sånt…

Jag tackar och bugar för svaren!

Jag har provat o beställa från både lowcarb och mindresocker. Lowcarb är billigare men då tar det å andra sidan en dryg vecka innan leveransen kommer. Med mindresocker tog det bara nån dag. Så det beror på hur bråttom man har 
mja , det har tagit mer än en dag för mig, säkert upp till nån vecka. Från mindresocker alltså…

Ok, när jag skrev nån dag så menade jag inte en dag
. Men för min del har det de få gånger jag beställt varit stor skillnad på leveranstiderna

Jag undviker sötsaker och saker som påminner mig om sötsaker över huvud taget, det måste jag göra. Både "LCHF-godkända" efterrätter och lightläsk skulle få mig att bli alltför sugen på den riktiga varan direkt, trots att de inte innehåller så mycket riktigt socker, men för de som inte blir socker-triggade av sukrin och vill kunna fortsätta äta sina älskade sötsaker om än i imitationsform är det ju hur bra som helst, men som sagt, för många är det livsviktigt att inte bara bryta med själva sockret utan även med de situationer man mentalt förknippar med sötsaker.
Jag ska pröva sukrin och hoppas det inte triggar mitt blodsocker som Hermesetas, xylitol och allt vad dom heter. Vanligt socker ska vi inte tala om, verkar som jag blivit överkänslig mot det förutom min diabetes. Har lite svårt att förstå er "friska" varför ni ska använda sötningsmedel??? Försöker avstå så mycket som möjligt men har ju inte alternativ som lättsockrat etc.
Ni kan ju äta en god banan och vindruvor i viss mängd vilket inte jag kan så där är utbudet också krympt… Men naturligt är bäst, längtar tills tomaterna i växthuset kommer. Söta och goda framför tv:n på kvällen, det kallar jag godis! =)
Bananer och vindruvor?
Detta är ju ett forum för folk som äter en kost med få kolhydrater, i vissa fall mycket få, och då går vindruvor, banan och i de flesta fall även all annan frukt "fetbort" som min son börjat säga.
Likaså vanligt socker, sötad yoghurt, stärkelse osv.
Jag tycker inte att socker är så hemskt! Dock har många av oss blivit "förstörda" av omåttliga mängder socker i alla våra livsmedel. (t ex "nyttig" fil med bär, leverpastej, bröd, korv mm)
Om, och bara om, jag vill använda något söt i matlagningen använder jag rårörsocker (1 kg rättvisemärkt räcker i minst 1 år). Främst att baka något speciellt till dottern, som inte är socker-skadad (ännu!!).
Håller stenhårt i idéen att mina förfädrar åt socker, men den var så dyr att de inte kunde äta den varje dag. Då blir en kanelbulle eller 33 cl läsk en otrolig upplevelse (som man inte får varje dag, inte ens varje vecka).
Att förbjuda saker, speciellt naturliga saker, som socker, tycker jag inte hjälper. Men att begränsa intaget av vissa livsmedel (socker, gluten) är faktiskt ok här hemma. Dottern ärklar mina "alternativa" rätter och undrar varför de i skolan inte kan laga riktig mat. He he….
(OBS! Frukt är överskattad, åtminstone i Norden och med våra klimatförhållanden. Mycket gammalt kunskap har gått förlorat med vår snabba tillgång til allt! Mitt barn får frukt i olika rätter, men vi vuxna äter minimalt med frukt, och i så fall är det i form av bär efter säsong.)
Kör så här: en fin bit animaliskt (kött, fisk) + gröna blad (ev. blommor som broccoli). Sugen på något efter det? En matsked med bär! Super gott och super söt om man har fått bort suget efter det hemska sockret!!!
I slutändan: vill jag ha något sött tar jag något sött från naturen. Men eftersom jag äter LC behöver jag minimalt med sötma.
Jag har testat sukrin nu, bl.a. gjort kokostoppar och det funkar bra.
Överallt så står det att sukrin har en lägre sötningsgrad än socker, c:a 70-80%, men jag fick minska ner på sukrinet jämfört med det socker som står i receptet för jag tyckte det blev för sött!
Antagligen är det så att mina smaklökar vant sig av med sötsmaken. Men det funkar bra och jag tycker inte att det sätter igång nåt sötsug hos mig utan tvärtom blir jag av med det om jag drabbas av det om jag får äta en kokostopp!
Hmm - jag är misstänksam. Inte på sukrinets påverkan på kroppen utan snarare för att det här med belöningssystem i ens tillvaro kan vidmakthållas. Ni vet - nu tar jag en kaka för jag varit XXXXX(duktig, bra, fixat ..etc etc). Kakan innehåller nästan inga kalorier och sukrinet ger ingen påverkan. Bra. Kan jag ta en till?
Lite drivet på sin spets men jag tror budskapet går fram.