(Över)-Viktklubbs expert svarar på kostfrågor
Det är lite 'roligt' att var och varannat svar rackar ner på fett medans man enbart ska tänka på kalorier/in ut och inte vart dom kommer ifrån (tänkte speciellt på frågan om nötter som tydligen är värre än choklad då de har fler kalorier…)
Erik
Så här svarar hon en kvinna med 40 kg övervikt som försöker göra allt för att äta enligt Tallriksmodellen:
"Det är svårt att svara på var boven i dramat finns, det man vet med säkerhet är att om man får i sig mer än man behöver så går man upp i vikt, om man får i sig för lite går man ner i vikt. Någonstans får Du alltså i Dig för mycket. Äter Du stora portioner? Trots att man äter nyttigt kan man få i sig för mycket kalorier om man äter stora mängder. Använder Du mycket fett i maten? En del människor äter på nätterna, mer eller mindre medvetet - är det så för Dig? För matdagbok ett par dagar för att se om Du får i Dig mat som Du inte tänker på"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det bästa vore ju såklart om damen i fråga tog bort allt fett hon äter (så fettsnålt som folk äter i dessa tider blir det nog inte mycket kvar..) och lägger till lite hälsosamma frukter eller kolhydrater från potatis,pasta eller ris! 
Erik
#1: "En del människor äter på nätterna, mer eller mindre medvetet"
Jösses! Vilken dumförklaring! Skulle inte en människa veta om h*n går upp och äter på nätterna????? Så om inte råden hjälper så äter den hjälpsökande omedvetet nattetid? Vojne vojne…

Att de aldrig lär sig sambandet mellan socker, stärkelse och okontrollerbart sug är tröttsamt. Och trots att WHO dömt ut underlaget för att säga att mättat fett är farligt verkar inte heller ha gått in (okej, visserligen säger hon bara att omättat är hälsosammare och inte explicit att mättat är farligt, men hade hon fått den direkta frågan om huruvida mättat fett är farligt misstänker jag starkt vad svaret hade blivit).

Nu orkar jag inte läsa bladdret från viktklubbsdamen i fråga.. men iallafall så har det slagit mig i alla tider att man av någon okänd anledning verkar utgå från att alla alltid äter en viss mängd mat.. och det då i konsekvens utav det skulle vara ok att äta mindre enegitätare mat!
Jamen nu är det ju inte det kroppen reagerar på utan mängden energi vi får i oss per måltid är det främsta som regelerar hungern.. ju mindre energi måltiden innehåller innebär bara att vi bli hungrigare snabbare!!
Sen så.. om den energi man får i sig är så beskaffad att den utlöser starka inlagrande effekter så är det etter värre!!
Varför är det alldrig någon av dessa experter som funderar på vad som driver hungern???
Det mest troliga svaret på den frågan är att man då måste förkasta allt man lärt sig o erkänna att man både lurat sig själv och andra!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Prisa expertisen!
I någon damblaska läste jag i dietistens svar att man ofta förväxlar sitt mat/sötsug med törst.
Ta ett glas vatten så kanske det går över!
Jo, tjenare - jag var visst törstig…
(Jag heter Eva Kristina, det finns visst en annan EvaK)
#6 Det är inte felaktigt. Jag får ett rejält sug efter frukt om jag druckit för lite, vilket kan hända på varma sommardagar.
#7 Min poäng var att det känns "fördummande" att man som överviktig/fet ätit sig till sin övervikt när man egentligen "bara"var törstig.
Visst ska vi dricka vatten;)