Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 9608 ggr
tired
0

Ben & Jerrys, Baked Alaska

Hej, har ännu inte påbörjat min LCHF-kur då jag fortfarande kör vlcd. Sitter och kollar runt på innehållsförteckningar vilket har blivit lite av ett intresse för mig på senaste tiden och ikväll var ämnet glass, vet att man kan göra egen lchf-glass men ben & jerrys var en stor favorit för mig i mitt förra liv :)

Hur som helst, kollar igenom innehållsförteckningen på deras olika produkter och märker att de flesta har en kh% på mellan 22-30. Klickar efter ett tag upp smaken "baked alaska" och märker att den endast* ligger på 8% kh varav 0,05g sockerarter, fett 29% och protein 12%.

Vet att man helst ska stå över kolhydrater helt och leta efter produkter som ligger på max 5%, men om man känner sig för att "unna" sig något likt ben & jerrys, torde inte denna produkt ligga åt rätt riktning?

sofiecoe
0

Jo det är klart att man ska kolla vad det är man stoppar i sig även när man gör avsteg, så det verkar ju vara en ok produkt om det är en "engångsföreteelse". Men man får nog vara lite försiktig, så att man inte bara för det känner att man kan äta sådant ofta.

MimLan
0

Det är bra om du rent mentalt funderar på vad du menar med "unna sig" eftersom det har en negativ klang när det används på ett sätt som handlar om att äta något man "inte får". Rentav längta efter det. Vill du äta sådan glass, gör det. Ditt val. Dina konsekvenser.

Det är dessutom ganska sannolikt att du inte kommer att uppskatta sådan glass om ett tag, när smaklökarna avgiftats lite grand. Ben & Jerrys är ruskigt sött även för en icke-kolhydratare.

Om en stund skall jag unna mig en biff av gräsbeteskött med nyrört vitlökssmör. _Det_ är något som både jag och min kropp mår bra av och som jag unnar mig jämt.

Tittade förresten runt och kan inte hitta att Baked Alaska är en aktuell smak, vare sig i Sverige eller USA? Och det jag hittade sade att kolhydrathalten var som i övrig glass?

[annalinnea]
0

Baked Alaska innehåller både vit choklad och marsmallows. Det skulle jag gissa på blir mer än 0,5 gram sockerarter, men som du säger står det så i innehållsförteckningen. Socker är ingrediens nummer två i förteckningen. Tyrckfel?

Sugiyama
1

Vit choklad och marsmallows klarar jag inte av att äta längre, i ett tidigare liv hade jag kastat mig över den glassen. För min del faller B & J på att de innehåller massa tillsatser, jag köper Pipers glass om jag ska festa till det någon gång. Fast godaste glassen gör jag själv, mixar frysta hallon med vispgrädde och några rutor mörk choklad. Sjukt gott och enkelt.

Tisdag
0

Hmmm… Många tankar.

Hur får dom ner det till ett så lågt kolhydratinnehåll?

I ingredienslistan står det spår av alkohol, hur funkar det?

Ben & Jerrys

tired
0

#2 Jag har kört en väldigt strikt diet nu och har inte "unnat" mig i princip något under snart 2½ månad, vill jag fortsätta att förbjuda saker när jag väl börjar äta igen så skulle jag kunna göra det. De saker jag unnat fylla frysen med under min diet består inte av glass eller liknande, jag har bara fyllt den med kycklingfilé, fläskfilé och oxfilé som jag hittat till extrapris under dieten.

Om jag slutar uppskatta sötsaker och dylikt ser jag bara som en positiv sak ^^

www.benjerry.se kan du se hela deras sortiment om du klickar på "våra smaker", där kan du även se näringsinnehåll samt ingredienser.

tired
0

#5 Jo verkar stå det på vissa av deras produkter, har dock inte hittat anledningen varför, ska kolla vidare om det.

Står även "lämpligt för vegetarianer" på baked alaska, lät också lite intressant ^^

Miss-Saffran
0

kanske är det inte ägg i baked alaska? eller kanske har dom gelatin i de andra blandningarna? bara en gissning…

Bäst är väl lixom att göra egen lchfglass i vilket fall som helst:) en frysväska och kylklampar och du kan ta med den ut också!

Miss-Saffran
0

äsch, jag läste runt lite på olika ingredienslistor och där var ägg i alla, men inte ett spår av gelatin så långt ögat nådde. jag har ingen aning.

Kanske tycker dom att vegetarianer ska få i sig "spår av alkohol" för att glömma sorgen om att inte äta kött? Flört

[annalinnea]
0

Att Baked Alaska passar vegetarianer beror på att den inte innehåller gelatin. Det förekommer i vissa av deras smaker och det brukar förekomma i marsmallows. Min köra pojkvän påstod att den innehöll gelatin, men jag hittade inget i innehållsförteckningen iallafall.

Miss-Saffran
0

aha!

okej, men på flera av deras smaker som inte heller innehåller gelatin, står det inte att det inte passar sig för vegosar.. roligt det där.

Tisdag
0

Har varit i affären, Hmmm…. Uppgifterna på nätet verkar inte stämma, utan kolhydratinnehållet låg på 29 gRynkar på näsan

Miss-Saffran
0

på baked alaska? hoppla, då får man ju skicka ett mail till BJ och informera om felet:S

tired
0

Var in till affärn idag och hade också tänkt kolla, dock hade de inte någon baked alaska i deras b&j kyl, jo får ta och skicka in ett mail och höra hur det ligger till.