Akut! Bråttom! Hjälp med all njurtalg!!!
Jag beställde njurtalg från city gross, och sitter nu här med 5 kilo - den minsta mängden man fick beställa. 
Vad ska jag göra med allt detta ? Jag har en köttkvarn, tänkte mala ner lite och ha i vanlig köttfärs för att feta till den.
Kan jag mala resten och lägga i frysen? eller är det bättre att frysa den omald (jobbigt att ta fram kvarnen varje gång man ska använda lite),
Har läst om pemmican, och tror jag ska prova det någon gång. Funkar det om talgen varit fryst?
Alla tips och råd är högt uppskattade!
Självklart går det att frysa - jag tror att det håller sig väldigt bra i kyl utan att frysa också. Jag tog fram en odiskad hink med kokosfett häromdagen. Den har stått ca ett år i vårt förråd och var inte ett dugg härsken inuti.
Numer pensionär i Nynäshamn
tack för snabbt svar! Tror du det spelar roll om jag maler innan frysen?
Om jag gjorde det skulle jag mala och portionera till lämpliga paket.
Numer pensionär i Nynäshamn
puhhh… malet nu. Ett par hekto blandades i färs för biffar, de blev möra och fina. Resten ligger i frysen och kylen och väntar på förslag från er på vad man kan göra med det!
En bit kvar till jul men - plumpudding! Enda gången jag sett njurtalg som ingrediens.
Undrar dock - det måste ju vara nästan 100% fett och ju fetare livsmedel desto kortare hållbarhet i frys. Fett härsknar med tiden, kokosfett är nog ett undantag och det är ju vegetabiliskt.
Har för mig att lax ex.vis håller sig tre månader i frysen.
Kan det inte användas som fett överhuvudtaget i matlagning? Kanske inte att steka i, men att tex lägga runt en stek och binda om med bacon eller annat och stoppa i ugnen.
Du kan kolla på engelska sajter - det kallas även suet på engelska.
Tack Sindri. Ska googla på "suet".
Plumpudding känns inte så LC. Undrar hur man gör talg-ljus…
Biffarna blev saftiga och fina, men det känns som det mesta talget rann ut i pannan.
Ska prova koka till lite i kväll, så man får "renat" talg, som man kan blanda i Pemmican till exempel.
Är det rensat fett?
Jag hade nog rensat det faktiskt och Du har ju kvarn :)
Det som blir över = fågelmat - det rensade fettet kan användas till allti ifrån mat till tvåltillverkning till kosmetik till ljusstöpning :)
Ingrid-in-sweden: Hm tvål och kosmetik får vänta. Kanske jag gör ett ljus. Måste man stöpa, eller kan man gjuta?
Ge mig gärna lite idéer på hur jag ska använda det i mat.
Hmm man borde kunna gjuta också :) det är ju gamla tiders ljus det. Vet inte om de luktade så gott däremot .)
Det finns ju någe helkul som används inom matlagning som heter 'confit'…
och det finns mer när man googlar :)
Vad fick du betala för talget?
Har just läst en blogg där det finns recept på Pemmican. Vill testa att ha med njurtalg i matlagningen då jag slarvat med mitt fettintag senaste tiden och därmet åkt på en förkylning samt tappat i ork.
Citygross har jag nära jobbet och skulle passa bra att beställa därifrån.
Tips om annat man kan göra med talget?
Confit!