Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 8333 ggr
Sindri
0

Vit Choklad?

Före LCHF brukade jag göra en chokladtårta med vit choklad.
Just den är något som familjen frågar mycket efter.

Vit choklad är väl bara kakaosmör och socker? Kan man få tag på kakaosmör som går att äta?

Wildrat
2

Crearome hade iaf tidigare kakaosmör med smak. Kolla på deras hemsida: http://www.crearome.se/

Sindri
0

Jag har kollat där, men det står bara om doft, mjuk hud o.s.v. Inget om ätbarhet.

Sockerfritt
2

Sokeriton / Sockerfri har väl 5 olika sockerfria vita choklader. Kolla på hemsida: [Sockerfri.com/vit_choklad](Kolla på deras hemsida: )

ingrid-in-sweden
0

Går utmärkt att äta. Ring dem och fråga.

Sindri
0

#3 tack, men det var för mycket ingredienser som jag inte vill äta. Sockerfritt är inget positivt för mig - vill ha osötat.

Vill ha tag på rent kakaosmör. Provar att kolla med Crearome för de verkar vara de enda som har.

JAUS
0

Det brukar vara mjölk i vit choklad också. Ta i en skvätt grädde istället.

Här kan du köpa kakaosmör.

Josp
0
Sindri
0

Tack för tips - det blir Chokladfabriken, som är billigast. Kan dessutom handla över disk och slipper frakt.

Vad spännande det skall bli - återkommer med recept om jag får till det.

misspresident
0

Gud vad intressant det här lät! Väntar med spänning på resultatet!

www.metrobloggen.se/lchfdelux

Sindri
0

Började inte så bra - den butik jag besökte igår hade inte hemma. Nästa gång skall jag ringa dagen innan och beställa - rapport kommer!

Miyu
0

Cavalier har vit belgisk choklad med mycket få kolhydrater och inget tillsatt socker. Kolla på din Ica butik, i vissa finns de.

Sindri
0

Sockret är nog inte det värsta om man ser vad den innehåller:

Maltitol (sötningsmedel), helmjölkspulver, kakaosmör, kakaomassa, Inulin (näringsfiber), lecitin, aromämnen

"Sockerfritt" får alltid mig att vifta med varningsflaggan. Ersättningarna är oftast en massa kolijox. Lecitin inte rolgit heller, ocxh vad är aromämnen.

Jag har äntligen fått tag på kakaosmör, väntar bara på rätt tillfälle att testa att få ihop min vita chokladtårta.

Miyu
0

#12 beror på om man prioriterar att hålla sig smal eller hålla kolijox ur kroppen :P

Sindri
0

SkrattandeVarför inte både och?

Kaksmulan
0

Kakaosmör, rent obehandlat utan tillsatser hittar man bl.a. hos Renée Voltaire, eller hos RawFoodShop.se

Sindri
0

Ja, jag skrev precis att jag köpt det. Hos Chokladfabriken på Renstiernas gata i Stockholm. Billigast, 25 kr/hg. Vill man handla på ngn av deras andra butiker måste man ringa och beställa dan innan. Tror de säljer på webbutik också.
Som sagt, skall prova så fort tillfälle ges.

Miyu
0

#14 För att det är ganska svårt att kontrollera alla gifter vi får i oss, oavsett om det är från mat eller från luften runt om oss.

Fiana
0

#17 Du vet att Maltitol som där stod först i listan är en sockeralkohol med ganska ordentlig påverkarn på blodsockret va? Tillverkarna vill gärna "trolla bort" sockeralkoholerna och låtsas att alla är lika (det skiljer sig mycket mellan de olika sorterna) och ange "net carbs" etc. vilket är en sanning med oerhört mycket modifikation. Det finns info om det i flera trådar här, men du bör räkna ca hälften av kolhydraterna från maltitol som "riktiga", sukrin hör till de få sockeralkoholer som har nära noll påverkan, medans maltitol (som är den mest använda i choklad utan vanligt socker) hör till de med mest påverkan och dessutom oftast ger magbiverkningar. Att "helmjölkspulver" innehåller en hel del kolhydrater också är ju inte så svårt att gissa då mjölk i sig har relativt många jämfört med resten i mejerifamiljen och om man då tar bort vattnet (vilket det är mycket i i mjölk) blir det ganska så koncentrerat. Så särskilt lågkolhydrat blir ju inte den chokladen när innehållsförteckningen börjar med ordentligt kolhydratrika ingredienser. Sen kan man väl välja att äta den en då, men särskilt kolhydratsnålt är det inte.

Miyu
0

Fiana: Maltitol är inte den bästa sockerersättningen av hälsoskäl men av viktskäl ser jag inget problem med det. Har ätit atkinsbars där man räknar net carbs och har inte gått upp av det alls, tvärtom.

Ethla
0

#16 Tack för informationen om att man måste ringa innan, det kommer underlätta när det är dags för mig att shoppa kakaosmör :)

Fiana
0

#19 Huruvida du personligen ätit eller inte ätit något och viktminskning eller inte säger ju faktiskt ingenting om vad det faktiska kolhydratsinnehållet är i en vara. Finns många som går ner i vikt på viktväktar mängder av kolhydrater också. Vad man tål eller inte har liksom inte med innehållet att göra. Har man mindre problem med sin metabolism så "tål" man oftast betydligt mer kolhydrater än om man inte har det. Det betyder inte att du "sparar" i närheten lika mycket kolhydrater som du tror jämfört med det vanliga alternativet som innehåller socker. Lite grann visst, och maltitol har trots allt något lägre GI än vanligt socker.

Vet inte några särskilda hälsomässiga problem med maltitol förutom magbiverkningar, men det är ju mer obehag och inte alla som får. Däremot så lurar man sig själv om man tror att det är en stor kolhydratsbesparing att välja något sötat med maltitol istället för socker, eller att de inte skulle behöva räknas alls. Sockeralkoholer är en slags kolhydrat och alla kalorier de bidrar med är i "kolhydratsform", hur man ska räkna dem jämfört med socker/stärkelse hittar man i den aktuella sortens kalorinnehåll, t ex sukrin som har näst intill ingen blodsocker påverkan har ett kaloriinnehåll på nära noll, medans maltitol(finns några olika sorter, vissa är i närmast lika med socker både i kolhydrater som behöver räknas och GI, andra ligger på ca hälften) har ca 2kcal per gram (jämfört med socker/stärkelse på 4).

Net carbs idén har mer validitet i usa pga att där fibrer redovisas inräknade i kolhydratsinnehållet och att man där behöver subtrahera dem (obs i sverige räknas de inte in och ska alltså inte dras bort), sedan har lite olika tveksamma kolhydrater som har ganska så betydande påverkan skuffats dit grupperats med fibrerna också - man bör dock observera att de *INTE* var tillåtna av Atkins heller innan de började göra buisness med dessa barer och liknande. Och även där är det känt att det i många fall inte alls går att förena dessa med viktnedgång för alla.

Vad man väljer att äta och vad man "tål" varierar ju väldigt mellan individer, men att sockeralkoholer inte behöver räknas som kolhydrater generellt är helt enkelt inte sant, det gäller sukrin men absolut inte den i sockerfritt godis mest förekommande maltitolen (framförallt i choklad) som behöver räknas till en viss del (ca hälften) om man vill hålla närmare koll på kolhydratsinnehåll.

Miyu
0

Mjo, men kan ju tilläggas att jag är väldigt kolhydratkänslig.

Fiana
0

Nu har jag inga siffror på cavaliers choklad (var ganska länge sedan jag provade den), och den vita lär ligga betydligt över de andra (pga av den stora andelen mjölkpulver). Kommer dock ihåg att jag gjorde ett snabbt överslag på en av de atkins barer som vanligen säljs nuförtiden, ca 10gram kolhydrater per styck på ett ungefär (istället för de angivna ca 3 "net carbs"), det är ju framförallt en proteinbar och det är nog andra ingredienser som är mindre hälsosamma i just dem än maltitolen (t ex sojaproteinet och sukralosen(vilket sänker kolhydratshalten genom att den finns där istället för mer maltitol) och mycket annat "jox"). 10gram kolhydrater en dag är ju för de flesta inget banbrytande. (jämför t ex med att ett litet (2 dl) glas mjölk är 10gram kolhydrater också, och där får man även problematiken med mjölkprotein och den extra insulinhöjande effekten, något som får många att tro att de är mer kolhydratskänsliga än vad de verkligen är, man "tål" oftast mycket mer kolhydrater om alla kommer från grönsaker än om en del kommer från mejerier, men det är ju en annan fråga).

Men just när det kommer till rent "godis" som är "sockerfritt" är oftast kolhydratsbesparingen mycket liten jämfört med "vanliga" sorter. T ex om man jämför lindts 85% choklad med cloettas mörka sockerfria choklad så blir kolhydratshalten högre i den sockerfria trots att lindts har socker i. Dock blir det en viss "besparing" jämfört med en annan låg kvalitets choklad med lägre kakaohalt, men båda innehåller fortfarande ganska mycket. Sen är det alltid upp till var och en att välja vad man vill äta och om man vill räkna något alls, men sockeralkoholer och mjölkprotein är riktiga "luringar" om man vill ha närmare koll för en lågkolhydratskost för viktminskning.

(observera att när det gäller så kallade icke energigivande sötningsmedel som exempelvis aspartam som doseras i pytte mängder till skillnad från sockeralkoholer så innehåller de inga kolhydrater att räkna, dock finns teorier eventuella effekter att den söta smaken i sig kan ge insulinpåslag med sjunkande blodsocker och mer hunger som följd, förutom deras eventuella giftiga påverkan)