Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6883 ggr
shigne
0

Dum av LCHF?

Vad anser ni om det här?

Tidningen ToppHälsa

Jag snubblade över denna kvinnas blogg och läste att hon blivit dummare pga LCHF - gjorde ett inlägg och frågade på vilket sätt hon blivit dummare! Hon har nu tagit bort mitt inlägg och skrivit in detta (se länken)…

Har även skrivit om detta i min blogg!

Vore intressant att höra Era kommentarer…

[ngupa]
0

hon kom ej över omställningen,, klarade helt enkelt inte av att stå ut så länge det behövdes att ställa om sig till fettdrift. hade hon haft tålamod och vilja så hade hon senare märkt att det blev bättre ställt i hjärnkontoret än innan. mer snabbtänkt tycker jag att min hjärna är.

undra hur många dagar/veckor hon försökte?

shigne
0

Det stod att hon gått på kosten i 8 veckor, när jag gjorde mitt inlägg…

Eftersom jag själv är inne på min 9:e vecka så förstod jag nästan att det var det hon var inne i "omställningen"!!

Jag blir lite smått irriterad när jag läser såna här inlägg, för enl. min mening är det inte kosten som gör personen dum! Det tog så gott som hela livet att komma dit jag är idag - varför då tror att jag ska kunna lägga om hela livsstilen och det ska fungera helt perfekt med en gång??????

Inkanyezi
0

Nej, hon är fortfarande korkad, hon bara tror att hon är smartare.

Om hon inte ens begriper att hennes hjärna fortfarande får lika mycket socker även om hon äter LCHF, och drar slutsatsen att det var hennes åttaveckors försök att gå över till fettrik och kolhydratfattig kost som gjorde att hon hade en dipp i sina kognitiva funktioner, då är hon sannerligen korkad.

Slutsatsen som man skulle kunna dra kan läsas ut ur hennes blogg. Hennes mål är att gå ner i vikt. Hon tog "LCHF" som en viktnedgångsfix, och stannade där. Hon vill inte erkänna att hon helt hade missuppfattat hur man gör för att få en bra fördelning mellan makronutrienterna, och det gav heller inte resultatet som hon hade hoppats på. Korkad var hon innan och korkad är hon nu, men hon gick inte ner i vikt med raketfart, och därför skyller hon på att det skulle ha minskat hennes intellektuella kapacitet - på åtta veckor, och det medan hennes hjärna fortfarande hade lika mycket socker som förr.

Så jag är ledsen, hennes story håller inte. Man kan spekulera i skälen till att hon publicerar sånt dravel, men jag tror att det är för att stärka sin självkänsla. Bloggen är ju en slags narcissistisk självbekräftelse, som skriker ut att "jag finns". Varje gång hon läser den själv kan hon se svart på vitt, att hon har fattat rätt beslut. Något större vetenskapligt värde har den ju inte; den är ännu en av alla anekdoter.

Nej, en kostomläggning på åtta veckor minskar inte den intellektuella skärpan, om man inte under den tiden skapar en avsevärd brist, och det är faktiskt möjligt. Om det verkligen var så, så provade hon aldrig LCHF, utan det hon försökte med var "LCHF", en falsk modell, där hon svälte sig. Det kan säkert orsaka störningar också i hjärnkontoret. Vi ser ju dagligen exempel på propaganda från någon slags motståndarsida, där det hävdas att en del av idén skulle vara att man inte äter grönsaker. In på forumet kommer folk som äter cirka 1000 kcal per dag och tror att deras svältsymptom skulle bero på att LCHF är en ohållbar diet. Den enligt henne själv mycket intelligenta personen som är forskare och undervisar på Handels, missade helt enkelt att ta reda på vad LCHF är. Kanske hon käkade för mycket kolhydrater för att klara av att göra en korrekt analys?

sundsvallstjej
0

Man blir aggressiv av LCHF

[ngupa]
0

du menar hon var i "paltkoma" *asgarv*

Just detta att vara "påverkad" av "drog"kolisarna gör ju att hjärnan (som jag upplever det) inte är så "dimmig" och seg hela tiden, utan nu är mer klar och rapp… eventullet inbillar jag mig baraObestämd

Ju mindre kolisar ju bättre mår jag på alla sätt, jag borde alltid 0 kolhydraterna…

Inkanyezi
0

Man blir ju också ganska skärpt om man tar fem starköl. Ännu intelligentare känner man sig om man spetsar med Koskenkorva. Om sen inte andra kan se hur skärpt man är, så beror det säkert på att de är för dumma.

camsve09
0

Jag upplevde inte just att jag blev dummare under min omställning, och jag studerar på Högskolan. Under min "omställning" plockade jag VG i alla kurser, men nu ligger jag mer på G - inte beroende på hjärnkapacitet, utan bristande studiemotivation och mindre slit, helt enkelt. Kroppen, däremot, hade en hel del att säga! Seg som sirap i musklerna innan jag var anpassad till fettdrift.

shigne
0

#4 ???? Vad menar du??

shigne
0

Puffar lite!!

DanielH
0

Som forskare i ett ganska tungt fysikaliskt och matematiskt ämne, där jag kastar runt stora ekvationer och modellerar världshaven, kan jag tillfoga att jag inte upplevt någon "fördumning" när jag övergick till LCHF. Började äta enligt detta i november 2009 och upplevde viss trötthet eller abstinens den första veckan. Men det var allt, sedan kändes allt normalt igen (upplevde till och med förbättring med en normalt krånglande mage). Jag är fortfarande lika klar, om inte klarare, i mina tankegångar och kan utan problem härleda nya teorier och ekvationer. När jag undervisar har jag inga problem att följa studenters resonemang eller instruera dem i hur de skall använda instrument eller hantera kemikalier i laborationer.

MimLan
0

Det är inget ovanligt med åsikter baserade på omställningsbesvär. Hon är inte den första och kommer inte att bli den sista.

Jag jobbar på KI och har lärt mig att det är skrämmande mycket ointelligens bland forskarna. Det är en sak att de ofta har tunnelseende och enbart kan sin egen grej, men de extrapolerar gärna den kompetensen till alla andra ämnen.

Generellt då.