Atkins eller LCHF?
Vad är skillnad mellan Atkins och LCHF och finns det skillnad? Jag hör ofta att man kallar Atkins diet för "köttdiet"? Kanske hans diet inte innehåller mer fet? Visste han att fet och kolesterol inte var farliga?
Jag går på atkins och har gjort det i flera år. Skillnaden är att atkins är lite mer genomarbetad och äldre metod än lchf. atkins har fyra faser : induktion, pågående viktnedgång, övergångsfas och livslångt upprätthållande.
Lchf liknar induktionsfasen i atkins då man minskar kolhydratintaget till max 20g nettokolhydrater om dagen. Då man gått ner det mesta av sin vikt kan man börja öka med bra kolhydrater, 5 g mer varje dag i veckan tills man är ca 2kg från sin målvikt. Man ska hitta den nivå av kolhydrater man kan äta och samtidigt fortsätta gå ner i vikt. När man väl gått ner alla kilon så vet man hur mycket kolhydrater man kan äta för att varken gå upp eller ner i vikt.
Själv tycker jag denna idé är mycket effektiv efter man kan anpassa den utifrån sig själv.
atkins var inte rädd för fett eller kolestrol. Kolhydraterna i hans metod kommer mestadels från grönsaker,mejerier, nötter och bär. De som klarar av högre kolhydratintag kan också äta lite baljväxter, frukt och obearbetade fullkornsprodukter.

Det är samma sak.. bara olika författare,, man skulle lika gärna skilja på Skaldemandieten och Dahlkvistmetoden!!
I Polen heter det Optimal diet och företräds av en läkare som heter Kwasninevski, i Norge heter det locarb!
Skaldeman har även skrivit om olika faser för olika behov och grundtillstånd.. men till syvende o sist gäller i alla fall att anpassa sig efter egna behov och förutsättningar!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Atkins varnade i mångt och mycket inte för industriproducerade varor utan att så länge kolhydrathalten var låg var det okej, LCHF är mer inriktat på att rena råvaror är bra. Annars är metoderna ganska lika.
Atkins har precis som #1 skriver en minimigräns på 20g kolhydrater per dag. Vi är många som testat det utan att gå ner i vikt och då blir åtminstone jag lite förvirrad - hur gör man då när man sen skall lägga till efter induktionsperioden? Jag själv kom aldrig förbi den.
Det var först när jag råkade på Sten Sture Skaldeman som jag "vågade" försöka nolla kolhydraterna - då hade jag testat Atkins flera gånger under flera veckor utan att gå ner ett enda dugg.
Numer pensionär i Nynäshamn
Tack för alla svar, har inte själv läst Atkins böcker så vill gärna veta om skillnader…
Har han betonat betydelse av bra fetter smör, grädde, kokosolja, olivolja? Har han varnat för industriprocessade fetter proppade med omega-6?
#5 Atkins pratar om animaliska fetter och varnar för transfetter.
#4 Det finns kapitel i Atkins böcker om just din situation. Induktion funkar på de allra flesta, men gör det inte det så finns det hjälp från Atkins där också. Bl a rekommenderar han en fettfasta med nära noll kolhydrater. Han har också de tips som vi delar med oss av, som att minska gräddintaget etc.

Tror de flesta har lite förutfattade uppfattningar om Atkins, då de flesta inte har läst hans böcker och så var han betydligt tidigare ute med sina kostråd, så man skall nog inte klaga över att han inte har med de influenser som kommit senare!
Man kan nog säga att LCHF är en samanslagning av Atkinsdieten och stenålderskost, dessutom influerad av senare tankar om mat utan tillsatser typ "Äkta vara", ekologiskt, med djur som ätit sin artegna föda och en massa andra nyare influenser!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Atkins snodde konceptet från Alfred Pennington, som var praktiker och inte skrev någon egen bok. Men han försämrade idén samt förde till en massa skräpmat. Ungefär som Paulun snodde sin GI-idé från Calle Carlsson.
Mycket av det vi säger är nytt, men vårt budskap är väldigt likt det ursprungliga som det formulerades för hundra, hundrafemtio år sedan. Jag skriver en artikel om våra historiska föregångare i nästa nummer av LCHF-magasinet.
/SSS

syftar du på Banting?

Banting är ett bra exempel. WIlhelm Ebstein också. Och så klart hela eskimåskolan, från Stefansson, över Donaldson och Pennington. Men Brillat Savarin tar nog priset. Han skrev om GI och lågkolhydratkost i en bok som kom ut 1826!
Jag reder ut hela denna trevliga historia i nummer 2 av LCHF-magasinet.
/SSS