Kostdoktorn ute och cyklar?
Enligt min mening är allt prat om ökad risk för hjärtinfarkt ju fler av metabola syndromets faktorer vi får, alldeles fel!
På Kostdoktorns blogg beskriver han hur risken kan bli ända upp till 2000% om man uppfyller alla kraven för metabolt syndrom.
Jag tycker att risken är 100% att du ska få åtminstone någon av dem om du äter enligt tallriksmodellen.
Läs mer på min blogg.
Vad tycker du?
Bertil
Det är skillnad på risk och riskökning! En risk på 100% är mycket mer än en riskökning på 2000% i detta fall. 
Alla sockerberoende personer bör läsa dessa böcker
Sockerbomben: bli fri från ditt sockerberoende, av Jonnson, Bitten och Nordström, Pia från 2004, ny uplaga kommer ut snart
Hjärnkoll på vikten av Ingvar, Martin och Eldh, Gunilla ny bok från 2010

Är ditt bibliotek anslutet till e-lib så kan du ladda ner "Hjärnkoll på vikten" därifrån och läsa en gratis på datorn.

jag förstår det. Jag ifrågasätter om det det öht finns något samband emellan de olika faktorerna i metabola syndromet eller om alla i stället har samma orsak.
#2 o 3
Jag har och har läst Hjärnkoll på vikten. Jag ifrågasätter inte Sockerberoende, det kan i stället vara en starkt bidragande orsak till att man får ett metabolt syndrom.

Två intressanta kommentarer på inlägget från nja och Livsvis.
mitt inlägg #2 är off topic!
jag måste be om ursäkt, jag tänkte att jag svarade på ett annat inlägg om sockerberoende

UBCL: Varför frågar du inte på kostdoktorn blog istället? Då får du ju svar från honom direkt.

Jag vill gärna att frågan om RISK ventileras här på Kif.
Jag har läst på Kostdoktorns blogg, så därmed anser jag att jag fått hans svar redan, men jag håller inte med.
Jag tror inte att jag fick diabetes för att jag varit tjock i hela mitt liv. Jag tror att jag var tjock OCH fick diabets för att jag ätit för mycket kolhydrater i hela mitt liv. Min far, som dog i hjärtinfarkt vid 54 års ålder efter flera infarkter, var mager som en sticka och hade mig veterligen inte diabetes.
Min poäng är att om vården riktar in sig på RISK i stället för ORSAK missar man det väsentliga, att isf att medicinbehandla varje symptom för sig, behandla alla metabola syndromets faktorer med LCHF-kost. För min del kan detta gärna få ske individuellt med dietister som handledare, bara de är utbildade inom LCHF-metodiken.
Jag ifrågasätter om det det öht finns något samband emellan de olika faktorerna i metabola syndromet eller om alla i stället har samma orsak.
Jag antar att du med med samband ovan menar orsakssamband (man menar normalt samvariation).
Gällande siffror för riskfaktorer när det gäller kost och hälsa har jag bara sett sådana för samvariation - inte orsakssamanband.
Ja, det är nog troligt att alla har samma orsak, men det motsäger väl inte det kostdoktorn skriver? Om man visar fler symptom som i botten har samma orsak, borde väl det innebära att man är "sjukare" och därmed borde risken öka.
Att man koncentrerar sig på riskfaktorer snarare än orsak, är ofta beroende på att det är svårt att fastställa en tydlig orsak. Dock, i fallet med typ 2-diabetes (och metabola syndromet) borde det inte vara så svårt.

Patrik, det känns som om vi är ganska överens