Varför svettningar vid avsteg?
Hejsan,
Jag är ny medlem på KIF, tack för ett jättebra forum!
Jag har ätit LCHF i två månader nu och har en liten fråga till er erfarna. Jag är 27 år, frisk och normalviktig samt har aldrig haft några problem med att äta kolhydrater egentligen. Orsaken till att jag vill prova LCHF är för att se om det kan råda bot på min migrän som plågar mig flera gånger i månaden.
Nu till min fråga. För några dagar sen "fuskade" jag och åt under dagen ett par frukter, en fralla samt lite glass. Genast fick jag ungefär som "feberfrossa", blev varm och klibbig och kände allmänt obehag. Blev också supertrött. Har upplevt samma sak när jag fuskade litegrann vid ett annat tillfälle.
Vad är det som händer egentligen, varför reagerar jag så? Är det omställningssymptom fast "åt andra hållet"? Eller har jag, som innan alltid tålt kolhydrater bra, gjort mig överkänslig mot dem genom att äta LCHF..?
Intressant dethär. Jag är 60+ och har haft jätteproblem med svettingar, vallningar och klimakterieproblem, inte särskilt mycket i övergångsperioden, då var det mera en modesk att använda östrogen och läkarna trodde att hormoner kunde förebygga allt, benskörhet, bröstcancer m.m.
Efter ett antal år med hormonterapi fick jag våldsamma svettningar, läkarna ville höja hormonmängden, men jag slutade istället, och svettningarna fortsatte.
Småningom började jag äta LCHF och svettningarna minskade till nästan noll. När jag "syndar" och äter kolisar då svettas jag igen, någon som förstår hur dethär hänger ihop?

Det blir en rivstart i insulinproduktionen när kroppen upptäcker en plötslig blodsockerstegring.
Först ökar hela kroppen sin aktivitet när insulin väller ut och allt överblivet socker snabbt ska lagras i energidepåerna.
Då ökar också svettning puls etc.
När sen blodsockret sjunker tillbaka blir man istället trött orkeslös och hungrig

Hos mig är det tvärt om.Jag som alltid varit blåfrusen, har plötsligt börjat få svettningar. Kommer ca en timme efter måltid. och på morgonen ör det just inga kolisar alls. Ägg o bacon!

"0
Du byter ju bränsle på motorn helt tvärt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack dufva, det låter intressant dethär du säger. Jag har frågat läkare flera gånger om mina svettningar, men dom hävdar attdet endast kan bero på hormonerna, jag tror inte det.
Har samma svättningar/fryser om vart annat jag med trode det var klimateriet men det är ju svårt att avgöra är ju en knepig ålder . Försöker ligga på max 20kolisar
detta är ju superintressant då jag under flera år har svettningar på nätterna som om jag vore i klimakteriet, jag är 37,dessa svettningar kom alltid i uppehåll när jag åt ppiller, de 7 dagar man håller upp för att sedan försvinna resten av de dagar jag åt piller,,,när jag slutade helt hade jag svettningar varje natt så jag fick byta lakan,,fruktansvärt!allra helst när jag bara var 25 år då, det enda rådet jag fick var att äta ppiller igen, började och efter 3 mån avtog det,,,MEN slutade igen för 2 år sedan och haft ett helvete sedan dess TILLS för 2 mån sen då jag började på allvar anamma LCHF kost,,,det tog typ 2 dygn…..sen inga svettningar, jag är helt förstummad…..