Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5289 ggr
svanskog
0

UFO-metoden

jag har försökt läst runt lite på internet om UFO-metoden. Men jag är nog väldigt trögfattad för jag fattar inget typ… "UnderFemgramOmdagen"? 
Vad innebär det?
Får man ÄTA ALLT som är under 5 gram?
Eller ska det vara 5 gram kolhydrater totalt under en dag!
Eller är det 5% kolhydrater under en dag?
Det sistnämnda är det antagligen inte, då 5% ligger runt 20 gram skulle jag tro… eller?
Jeje… jag är helt vimsig just nu så jag fattar noll…

Aniara4
0

Ja som det låter, fem gram [kolhydrater] om dagen. Inte per 100g, per måltid utan just 5g om dagen. Det är tämligen strikt, exempelvis kan det vara svårt att få in kaffe.

Mervi
0

Det är högst 5 gram kolhydrater under en dag.Skrattande

Zepp
0

Det betyder under fem gram om dagen.. och är för de som är väldigt insulinresistenta!

Du skall veta att det inte är någon tävling där det gäller att äta minst gram per dag.. man skall hitta sin egen gräns.. som du står ut med i långa loppet.. annars så blir det ingen långvarig livsstil!

Finns gott om folk som höjt sin nivå fråb väldigt låga nivåer till att äta nästan fritt av grönsaker.. och slutligen gått ner.. antagligen för att de helt plötsligt slappnat av.. att mäta, väga o späka sig kan i sig innebära en form av stress!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

svanskog
0

Ok… tack så mycket för svaren…
Jag känner att ajg har svårt att gå ner, för det verkar stå helt stilla… även om ag bara hållt på i 5 dagar men ändå…
Så tänkte att det kanske går fortare om man kör med UFO eller inte…
Visst det är individuellt och aldrig lika för någon. Men nått tycker ag ju att jag skulle ha märkt…
Är kaffe en bov i dramat när man äter enligt LCHF? Jag är nämligen en riktig kaffekärring… *love it*

[ErikSvensson]
0

Ge det ett par månader och återkom om inget hänt. Låter helt klart som du vill att det ska ske över en natt och tyvärr kommer det inte att göra det. Nedgången kommer i den takt din kropp tycker det ska gå, att försöka stressa det kommer inte hjälpa.

Erik

kaisakavat
0

Drick du kaffe!

Äter man bra i övrigt så är det helt ok, för att inte säga supergott med kaffe! Skrattande

Aniara4
0

Nej, kaffe är en "bov" om man tillhör den som sagt mycket lilla grupp som inte kan äta mer än fem gram kolhydrater om dagen. Jag dricker t.ex. mycket kaffe och får i mig 2-3 gram därifrån på en dag, men det får plats i min "budget".

Du har just börjat och är inte ens riktigt klar med omställningen än. Det tog förmodligen längre tid än en vecka att bygga upp din övervikt. Som sagt, ge det några månader så att du hinner ställa om och leva på kosten ett tag, och om det då inte verkar funka kan du börja fundera på vad du ska ändra.

svanskog
0

#5 - japp… helst av allt skulle alla 10 kg bara piff paff poff försvinna… jag vet innerst inne att det inte är så det går till, men fick jag välja så… heheh…
Jag är deremot en person som tyvärr! tröttnar om jag inte ser resultat relativt fort! Mycket hänger nog i min självkänsla skulle jag tro.
Men, får hoppas ajg åtminstonne gått ner NÅGOT när det är dags för vägning igen… Annars får jag väl försöka bita ihop även om jag kommer se det som ett misslyckande och köra igen… ;)

#6 ÅÅÅH! Underbart… hahah… skulle alldrig klara mej utan kaffe, eller ens dricka mindre… :P höhöhö

[ErikSvensson]
0

Fullt förståligt! Så är vi alla! :) Efter ett par månader tröttnade jag på att väga mig ofta och gör det så sällan som man kan. Det som är viktigast är spegelbild, hur man mår samt klädstorlek framför vågen som kan visa både upp och ner. Kör hårt och håll oss underrättade om hur det går! Lycka till! Glad

Erik