VLCD till LCHF
*Varning för lång text*
Hej, är helt ny här men har läst runt en hel del de senaste dagarna.
Ska väl börja förklara lite hur läget ligger till.
Går för tillfället på ren VLCD kur, är inne på min 11:e vecka och har gått ner totalt 24,5 kilo, från 93,1 till 68,6 på mina 170cm, kan även tillägga att jag är man på 22 år.
Vet att många är kritiska mot VLCD, tar mycket muskler, jojo-bantning etc. är väl insatt i både det positiva samt negativa med dieten, är dock snart klar med den så den eventuella skadan är redan skedd.
Måste dock säga att jag mår riktigt bra för tillfället och har gjort det under hela dietens gång, motionerar även dagligen mellan 1-2 timmar per dag och har gjort det under hela kuren.
Nu till mina funderingar. Jag har tänkt fortsätta med VLCD tills jag nått mitt viktmål (63-65) vilket kommer vara inom de närmsta veckorna. Måste erkänna att jag varit rätt så nojig angående "slutfasen" av dieten, hur jag ska fortsätta äta osv för att inte gå upp det jag tappat igen.
Hade i början planerat att äta försiktigt enligt GI/tallriksmodellen. Hade inte läst så mycket om LCHF på den tiden. Nu på slutet har jag dock fått upp ögonen för det och måste ju säga att det låter underbart, har suttit och läst många timmar i sträck de senaste dagarna och kan inte sluta kolla runt på recept som ser underbara ut.
Har tidigare läst om folk som gått över från VLCD till LCHF med bravur och fortsätter gå ner i vikt, har dock inte sett någon som gått på VLCD i mer än 2-3 veckor, tror ni det är någon stor skillnad i mitt fall?
Jag har inte som planer att gå ner mer i vikt med hjälp av LCHF utan bara för att bibehålla min uppnådda slutvikt och för alla andra nyttiga egenskaper denna diet tillhandahåller, ser ni det som en god idé eller bör jag satsa på något annat?
Har även tänkt börja gymma och konditionsträna då jag börjar äta igen för att bygga upp muskler och få en lite mer "fit" kropp, är det något speciellt man bör tänka på i samband med det och LCHF?
Och slutligen, är risken stor att man går upp i vikt med LCHF (ej vatten/glykogen-vikt) om man en helgdag då och då förtär någon öl och "råkar" få i sig t.ex chips/glass/skräpmat etc, jag pratar förståss om en syndardag. Lätt hänt då man är på fest med vänner och LCHF-alternativ ej finns tillgängligt, vill som sagt bara bibehålla min vikt, ej gå ner eller upp(förutom viss muskelmassa).
Kan för övrigt säga att jag har varit helt alkoholfri de veckor jag kört VLCD, har inte fuskat med mat eller godis eller annat "skräp" heller (förutom valborgs samt min födelsedag men då åt jag iaf nyttigt) så disciplinen finns där, är bara rädd att gå upp det jag kämpat för ifall man skulle "unna" sig något dåligt i form av för mycket kolhydrater vid enstaka fall.
Tack till er som orkat läsa och hoppas jag inte slösat er tid alltför mycket.
Att övergå till LCHF är det bästa du kan göra för din kropp! Du har inte varit snäll med den men tydligen har du tänkt bli och det är jättebra!! 
Skulle tro du kanske kan gå upp lite i början som en reaktion när din kropp äntligen får mat igen, men det borde inte bli mkt. Håller du dig sen till LCHF så kommer du istället troligen att öka i muskelvikt, inte i fettvikt, särskilt om du tränar.
Fusk/syndardagar. Rekommenderar dig att låta bli, särskilt i början så din kropp får tydliga signaler. Fusk nu direkt efter VLCD skulle lätt kunna leda till att fettinlagringen sätter igång.
Vad du tål i form av "fusk" längre fram i tiden, det är individuellt och det får du prova dig fram till själv.
Lycka till med allt! 
#1 Tackar för svaret.
Jo det lär nog dröja ett tag innan jag vågar ta syndardagar skulle jag gissa, är väl lite mer av en framtida fundering egentligen.
Kommer nog ta det väldigt lugnt med kosten över huvud taget när jag väl börjar med det, då är dock en följdfråga ifall jag kanske tar det för lugnt. Hört att vissa har problem med det i början att de inte får i sig tillräckligt med fett.
Innan jag började med VLCD åt jag mängder av skräpmat och kolhydrater i alla dess former, men har alltid varit nojig med rent fett i form av smör och feta såser (även fast jag älskar det), nu blir det i princip en sväng åt motsatt riktning och har fortfarande lite svårt att greppa det även med all den information jag tagit till mig från diverse lchf-sidor ^^
Det viktiga är att du verkligen äter fett, så du inte kör LC med mycket protein och fettsnålt. Det kan vara riktigt farligt att "bara" äta protein.
Det är också viktigt att äta tillräckligt mycket totalt sett och LCHF innebär att man ersätter energin från kolhydrater med energi från fett.
Exempel: Jag är kvinna och jag brukar få i mig 160-180 gram fett per dag, alltsomallt inklusive det som finns i proteinkällorna. Jag käkar alltså inte 180 gram smör.. hehe. Tillsammans med ca 90-100 g protein och ca 5-10 g kh, blir det ungefärligen 1900 kcal.
Du är kille, längre än jag och du tänker träna, så du behöver sannolikt mer energi än så. Jag är inte så kunnig när det gäller LCHF och träning, men du får säkert andra svar av dem som kan mer.
#3 Uppskattar dina svar, låter verkligen som en njutmetod det här, så länge man lyckas få bukt med allt, men nog ska man lyckas anpassa sig för eller senare :)

Det vore bättre att du gick direkt till en kalorireducerad LCHF för kroppens skull..!
Du är ju ung och har förhoppningsvis inte ännu blivt skadad, men VLCD är en tripp i den riktningen!
Ren kalorireduktion är helt outstanding vad gäller att minska i vikt snabbt men det myntet har även en baksida!
För många som är friska kan det vara just det att man slutar med all skräpmat, godis. läsk öl o sånt som gör att man håller sig smal o frisk!
Och.. det kanske viktigaste.. det man tvingar av kroppen vill den ofta återställa.. så räkna med en viss uppgång vid övergången.. du lär iallafall ha en tid där kroppen varken vet ut eller in.. men fortsätt att ge kroppen näring som den så väl behöver så skall du se att den blir nöjd och trygg!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp - Varför är det bättre att äta kalorireducerad LCHF? Vilken nivå menar du med "kalorireducerad"? Och "bättre" än vaddå? 
tired skriver att han inte har tänkt att gå ner mer i vikt..

För att det innehåller essentiella näringsämnen.. var det jag tänkte mest på.. kan ta lite längre tid att nå sitt mål men med mindre biverkningar!
Oså får jag ytterligare ett tillfälla att lägga in den här länken! 
"Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.