Skillnad mellan Atkins och LCHF?
När jag berättar för mina vänner om min kost så säger alla alltid "Oh, so your doing the Atkins diet"
Men jag vet att det inte är riktigt som Atkins, men när de förklarar så låter det som samma koncept, så vad är skillnaden??

Egentligen är det ingen större skillnad, LCHF är mer eller mindre att konstant ligga på Atkins induktionsfas. Samt att Atkins inte var helt noga med att poängtera vikten av rena råvaror, utan godkände rätt mycket skräp med tillsatser så länge kolhydrathalten var låg. Måltidsersättningar såsom Atkinsbars är väl ett bra exempel.

Men den nya Atkins boken är riktigt bra. Finns tyvärr ännu så länge bara på engelska. Här har man rensat bort en del tokerier och kopplat det bättre till vetenskapen.
Atkins är en specifik variant av LCHF. LCHF-förkortningen beskriver endast makronutrient fördelningen, sen kan man välja vilken variant man föredrar Atkins, Gi-noll, Njutmetoden, Jägarkost etc eller så kan man göra sin egna variant om man har tillräckliga kunskaper.

Den stora skillnaden är väl mest författaren, tiden.. dvs 1970 något och landet med dess kultur.. men allt är samma sak i grunden!
Säg att LCHF är en mix mellan Atkins och Paleo!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.