Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6946 ggr
MrsBond
0

Orkeslös

Jag har nu avverkat de första 5 veckorna sedan jag började med LCHF… det har funkat bra med kosten för mig och motivationen är på topp.. MEN.. Jag är helt slut, kroppen känns som om varenda muskel är fylld med mjölksyra, jag är så trött och orkeslös att det känns som att jag skulle kunna somna när som helst. När jag befinner mig i upprätt läge så känns det som om att alla mina inre organ är på väg nedåt, drar liksom, känns tungt. Jag får svårt att andas, blir yr och andfådd även när jag bara tar några få steg eller bara står still också för den delen. Jag trodde att de värsta omställningssymtomen hade passerat vid 3 veckors gränsen då jag började känna mig lite mer normal igen men sen så slog det ner mig igen vecka 4… och där är jag nu. Är det någon annan som känner så här också eller är jag sjuk??

Önskar jag orkade gå ut och ta en promenad i vårsolen eller inviga min nya motionscykel… Cool

magma
0

Hur strikt äter du, och får du i dig tillräckligt mycket energi? (=kalorier)

MrsBond
0

I början d.v.s. de första 3 veckorna höll jag mig runt 5 gram kh/dag, nu de sista 2 veckorna ligger jag mer runt 10 gram kh/dag. Kalorimässigt ligger jag lite olika… vissa dagar ligger jag rätt lågt, runt 1300 kcal men oftast blir det runt 1700-1900 kcal/dag.

WilliamJ
0

När man väl hittar rätt brukar det vara omgivningen som tycker att man är för pigg.

Det kan ju vara D-vitaminet som behöver påfyllning så här på vårkanten. Ut i solen mitt på dan om du har möjlighet.

och kolla att du får i dig minst 1600 kalorier. Mer om du tränar.

Zepp
0

Testa så om det hjälper med att öka kolhydraterna.. dra i dig några glas mjölk rätt upponer!

Annars så kan det ju alltid vara någon förkylning!

Men det är bra att utesluta kosten så man inte drar på att söka läkarvård om det är sjukdom!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magma
0

Äter du inälvsmat, lever t.ex? Fet fisk ofta?

Om du brukar ligga runt 5-10 gram kolhydrater/dag och inte äter lever, så är det antagligen en god idé att ta ett allsidigt vitamineraltillskott förutom D-vitamin, Omega3 och C-vitamin.

Zepp
0

Du ligger väldigt lågt på kolhydraterna så här redan i början, det borde bli ordentliga omställningsbesvär!

Får du plats med grönsaker i den fördelningen?

För hjärnan tar det tre veckor att ställa om till ketondrift, men då hindrar kroppen musklerna från att använda glukos då det är reserverat för hjärnans behov och det kan ta månader att ställa om musklerna till att bli fettdrivna!

Man pratar om att det känns som att gå omkring med en riddarrustning!

MrsBond
0

Tack för svar…

Jag har börjat för nån vecka sen att ta c-vitamin, d-vitamin, magnesium och järn.. men jag kan inte påstå att det gjort någon skillnad… inte än iaf. Omega 3 är jag dålig på att ta… försöker att äta fet fisk emellanåt.

Ligger jag lågt på kolhydraterna? Jag trodde att man skulle ligga runt 5-12 g kh/dag om man vill minska i vikt??? Kan jag äta mer kolhydrater och ändå gå ner i vikt?

Riddarrustning..haha.. precis så känns det… sååå tungt! Skrikandes

Månader för musklerna att övergå i fettdrift? Oj.. då kan man räkna med att känna så här ett bra tag till då kanske.

magma
0

Det är ganska individuellt hur lågt man behöver ligga i kolhydratintag, för den som inte är insulinresistent kan det räcka att gå så lågt som ca 20 gram/dag eller kanske att man t.o.m kan äta mer än så. Medan andra behöver ligga på mycket lägre än så, kanske under 5 gram/dag. Sedan är en del känsliga för mjölkprotein och laktos men kan äta grönsaker utan större problem.

Har man en kraftig övervikt (jag skulle säga minst 20 kg) som man haft under flera år, så är risken för metabolt syndrom högre än om man han dras med några "otrivselkilon".

Har du gått ned i vikt på dessa fem veckor? Även efter de första två veckorna?

När jag gjorde omställningen till LCHF så tog det nästan 2 månader innan kroppen kändes lika stark som tidigare vid träning/motion, men sedan blev musklerna allt tåligare i en snabbare takt än tidigare.

OlgaMaria
0

Vad har du för Blodtryck? Det kanske är lågt och LCHF brukar sänka det lite ytterligare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MrsBond
0

Jag gick ner 3 kg efter de första 2 veckorna, sedan gick jag upp ett kilo sedan ner 1 kilo… så status quo alltså.

Jag har ca. 50 kilos övervikt.

Ja jag har alltid haft lågt Blodtryck så kanske det är ännu en orsak… har ej mätt något B.T. sen jag började med lchf.

Zepp
0

Överväg iallafall tillfälligt att äta mer grönsaker så du ser om det är för lågt för dig!!

Ja har du lågt Blodtryck så lär det bli lägre, pröva med mer salt om det hjälper!

Har du 50 kilos övervikt lär det ta en tid iallafall så börja med att komma till ro med din kropp, det är en häftig omställningen den får gå igenom nu!

Har man 50 kilo övervikt är man nästan garanterat insulinresistent i någon grad, se det lite mer på sikt och stressa inte din kropp för mycket den behöver läka!

MrsBond
0

Okej… då ska jag försöka med det, vågar jag ligga på 20g kh/dag?

Ja det där med insulinresistens tror jag på. Jag har haft väldigt jobbiga blodsockerfall emellanåt de senaste 3-4 åren, varvid jag frågade vid ett läkarbesök vad detta kunde bero på men han ruskade bara på huvudet och sa att det kunde han inte svara på, kunde bero på vad som helst Obestämd ..men jag hade min misstanke om begynnande diabetes eller liknande men det tyckte inte han… av nån anledning.

OlgaMaria
0

Jag tror att tålamod är det bästa tipset vi kan ge dig. Din kropp behöver tid att ställa om, speciellt eftersom du har lågt Blodtryck.

Jag har själv lite väl lågt Blodtryck och jag vet inte om det är någon skillnad om jag äter 5 eller 20 g kh/dag. Kanske skulle jag på ett sätt må bättre om jag åt mycket kolhydrater men nackdelarna med det överväger.

Jag tror att du behöver ge den här kosten en månad till i alla fall till att bara vänja kroppen. Jag tror faktiskt inte att du tjänar mycket på att gå upp lite i kolhydratmängd men du kan ju prova om du vill. Ha nåd med dig själv den här tiden. Vila. :)

Man kan behöva fixa och trixa lite så småningom eventuellt för att få en viktnedgång, men nu låter det som att du får vara nöjd bara med att kroppen ställer om.

Lycka till!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ettfriskarejag44
0

Känner så väl igen symptomen, helt orkeslös, orkar inget. Inser när jag läser detta att jag nog har varit alldeles för strikt i min start.

Har 30 kilos övervikt, har tagit bort så mycket kolhydrater som det bara har gått, knappt ens ätit grönsaker till köttet o fettet… idag har jag gjort i ordning en god sallad på bladspenat, tomater, gurka o fetaost tillsammas med min lilla köttbit.

Hoppas på bättring. Har gått upp ca 3-4 kilo under samma period o kommer även att dra in på mejerivarorna och hårdosten. Får se om det kommer att göra ngn skillnad.

Minimalt med kolhydrater - enbart i salladsväg samt minimalt med mejerivaror, så blir mina kommande lchfveckor… Vad tror ni om det?

Zepp
0

Låt mig säga så här.. insulin har en funktion i kroppen,, det handlar mer om att äta så nivån blir lagom!

Och det finns inget som säger att det optimala är att ligga på minimum kolhydrater.. utan det är mer troligt att man skall ligga på nivåer där man mår bra utan onödiga svängningar upp o ner!

Är man diabetiker så har man inte mycket val.. och det finns inget som säger att de inte skulle må mycket bättre om de bara hade haft ett val!

Ryms inga grönsaker i ens dagliga kolhydratdos blir man tvungen att ta kosttillskott.. vilket borde vara sämre än att få komplett uppsättning från maten!

MrsBond
0

Tack för alla svar…

Jag har nu inhandlat lite mer färska grönsaker och ska försöka ligga runt 15-20g kh/dag istället ett litet tag och se om det sker någon förändring. Jag har förstått att om man vill minska i vikt med denna livstil så kan det ta sin tid och faktiskt, för första gången i mitt liv stressar jag inte ihjäl mig eller kastar in handduken och ger upp bara för att det inte går tillräckligt snabbt att bli av med kilona. Jag tror egentligen inte på att vara extrem åt något håll, vilket jag i normala fall har en fallenhet för att vara… "allt eller inget" Hitta balansen är det vikigaste… och det svåraste, med allt här i livet.

Måste bara berätta vilken blunder jag gjorde igår… jag tänkte att jag skulle testa den omtalade low carb eller GI-burgaren på Max som jag hört talats om och glatt mig åt att avnjuta under gårdagens shoppingrunda. Jag beställde en GI-burgare i drive thru kassan…. när jag till min stora förvåning öppnade upp min burgare så var det ju bröd på denFörvånad Men jag läste på pappret att brödet var bakat på nötter och frön så jag tänkte att asch… kan väl inte va så farligt dårå.. kom hem och kollade på nätet och insåg att jag beställt fel… hette ju low carb burgare! Till min stora förskräckelse så innehöll burgaren jag åt 37g kh!! Till och med en vanlig cheeseburgare hade mindre kolhydrater… bara 27?! So.. what's the point? Snacka om att bli blåst. Jag trodde att GI också innebar lågkolhydratkost. Ja ja, nu vet man bättre till nästa gång iaf.

JAUS
0

#15 Även om man äter 0 g kolhydrater så har kroppen en basnivå av insulin om man inte är diabetiker, man behöver alltså inte äta kolhydrater överhuvudtaget bara man får i sig all näring man behöver.

magma
0

#16: Hihi, nej tyvärr så innebär GI egentligen ingen som helst begränsning i kolhydratintaget, det handlar bara om typen av kolhydrater och vilket GI de har. Nu vet du vad du ska beställa nästa gång! Tyvärr innehåller Max' LC-burgare natriumglutamat, vilket jag känner av efteråt men vad gäller kolhydraterna är den väl ganska OK.

MrsBond
0

Vill bara uppdatera tråden…

Jag ökade mitt kolhydratintag till runt 15-25 g kh/dag.. och ganska exakt på 2 månaders-sträcket så vände min orkeslöshet och olustkänsla i musklerna. Mår jättebra nu och även vikten började släppa mer, inte mycket men det går åtminstone nedåt efter nästan 1½ månads stiltje. Mitt "problem" som jag numera har är att jag aldrig är hungrig, äter inte mycket på en dag och fryser för jämnan… men jag tänker som så att energin kommer från mina fettreserver, att kroppen kompenserar för mitt låga kcal-intag. Så länge man går ner i vikt så måste det ju betyda att kroppen inte befinner sig i svältläge iaf…

Eller?

Ha det gott i solen Cool

[hermes]
0

Dina upplevelser speglar mina egna ganska precis. Orkeslös efter ca 5 veckor. Köpte C- och D-vitamin samt magnesium. Detta släppte och sedan frusen, inte ofta hungrig. Där är jag nog fortfarande. Men jag tycker det börjar bli bättre nu, efter en lite förkylning.

Har tyvärr inga bra tips. Jag kämpar på och äter ungefär 5-15 kolh/dag. Tappar vikt jag med, så det är nog inget "fel". Glad

Kämpa på!