Spetskål vs vitkål
Är det någon som ätit spetskål? Tycker att den ser ut som vitkål i allt bortom formen så jag är så skeptisk mot att betala ett kg-pris på kanske runt 30-40 kr för någon annorlunda form på kålen.
Finns det någon smakskillnad att tala om?
Ja använde spetskål i kålpudding en gång. Det smakade precis som m vitkål

Jagc tycker spetskålen har en mjällare och mildare smak än vanlig vitkål. Och bladen är inte lika tjocka. Tycker den är godare, men det beror på priset om jag väljer den. Strimlad och hastigt uppfräst i smör med salt och peppar är spetskålen dock väldigt god!

Föredrar helt klart spetskål.. då den är mjällare.. men så är jag oxå ensam i mathållet och äter inte upp en hel vitkål.. de är ju stora som basketbollar.. rödkål är oxå en favorit i Coleslawe.. bli lite extra piffigt med röd kål!!
Rödkål smakar dessutom mest!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Okej, jag tar och testar. Jag gillar att smörsteka strimlad kål, gärna till strimlat fläsk, så det kan helt klart vara värt lite extra piff som omväxling i smaken.
Jag är tokig i rödkål själv, och gjorde ständigt råkost på strimlad rådkål och riven rödbeta med en dijonsenapsvinägrett som tillbehör till matlådorna förut. Och det funkar ju även idag om man inte är känslig för stärkelse, lite rödbeta gör inte så mycket för kolhydratnivån.
Nu påminns jag om att ett favortitillbehör var strimlad rödkål som wokades/stektes lätt med haricot vertes (och visserligen potatis), och kryddades med en tångkrydda innehållandes rosépeppar, tång, chiliflingor och salt. Tusan vad gott. Åt massor till lamm.
Och rent krasst är det ett behändigt format att trycka ner spetskål i ryggsäcken jämfört med vanlig vitkål. :) Tack för er input!

Fräs upp lite grovt klyftad spets kål med kummin och ev. lite grädde. Karrékotlett till. Gott!
Rödkål eller vitkål äter jag. Brukar smörsteka det tillsammans med köttfärs, lök, paprika och grädde.