Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5388 ggr
karbohydrat
0

detta med äggmjölk...

Jag älskar verkligen konceptet äggmjölk, men undrar om jag gör det på rätt sätt.

Jag tycker inte så mycket om att ha grädde eller smör i, och brukar försöka göra på bara ägg.

Det står ibland att man skall mixa äggen och sedan hälla öer hett vatten, men då blir det en syrlig smak av rå ägg…

Jag fösökte koka upp bara äggula och mixa ihop med vatten i kastrullen (alltså koka upp allting en stund) för att äggen inte skulle vara "råa".

Då blev det ganska bra, förutom att det belv lite kornigt.

Hur brukar ni göra? Har ni tips fär att få ett resultat så neutralt och så nära vanlig mjölk som möjligt?

missaz
0

Gör du på bara ägg utan smör lär det inte bli gott. Då smakar det nog bara råa ägg ja… Det är smöret som gör det "gräddigt".

magma
0

Koka upp gulorna i vattnet? *ryser* Det låter verkligen läbbigt…Tungan ute Varför vill du inte ha i smör? Har du provat cocosfett?

Råa ägg smakar väl inte syrligt vad jag vet, och eftersom äggblandningen går upp till runt 80-90 grader beroende på proportionerna så är de för övrigt inte råa längre.

karbohydrat
0

Tack för ditt svar, missaz!

Ja, jag misstänkte att det kanske var så. Jag får väl prova med smör i alla fall.

sorry, är lite av en nybörjare på detta…

men det är en bra frukost när man är sådär osugen på kokt ägg.

karbohydrat
0

magma; ja, visst låter det lite äckligt :) precis vad jag tyckte att det var också…

kokosfett kan vara en lösning!

zikzak
0

Jag har gjort äggmjölk på kokosfett och det blev inte alls gott, smaka lite vattnigt och blev inte så där gott gräddigt som med smör Tungan ute 

Men smaken e ju som baken…….

JAUS
0

#2 Ägg koagulerar vid ca 80 grader så 80-90 tror jag knappast att det är.

Cimmie
0

Jag gör min äggmjölk med ekologiska ägg, cocosfett och smör. Jag tycker att äggmjölk ger ett välmående som är helt unikt och om man känner sig en aning förkyld så försvinner det för det mesta av äggmjölk.

magma
0

#6: Jag har mätt min äggmjölk med en digital stektermometer, och den kom upp i prick 90 grader. Jag smälter smöret i vattnet när jag kokar upp det. Har inte märkt av några koagulerade äggklumpar.

savonit
0

Släng i en skvätt grädde!

Jag har aldrig tyckt om ägg mjölk trots att jag vill och har testat flera gånger,

Testade idag med 4 dl vatten 2 ägg 50g smör.

Värmde smör och vatten till kokpunkten och mixade samman allt ihopa. Smakade helt ok men lite ägg-skummt.

Så slängde i en skvätt grädde och rörde om och mm.

Det smakade gräddigt och gott. Som färsk mjölk ifrån ny mjölkad ko.

Underbart.

Så innan ni vänjer er vid smaken, fuska med en skvätt grädde.

aussiemia
0

Jag har 1 helt ägg och 2-3 äggulor i mixern, en klatt smör och lika mycket kokosfett, 4 teskedar snabbkaffe, drar på mixern och häller över ca 7 dl kokande vatten. Låter mixern gå typ 45 sek och då blir det den skummigaste, lenaste caffe latten du kan tänka dig.

Till sonen på 10, byter jag ut kaffet mot antingen pepparkakskryddor eller kakao och han älskar det.

Att koka äggulorna låter inte som det *harkel* godaste man kan göra. Flört

aswedishsmorgasbord.com

hochlash
0

jag gör min frukostlatte via presskannan som rymmer ca 3 dl. hur gött som helst. tar i lite sukrin för att dölja saltheten från smöret. får köpa osaltat enbart för ändamålet äggmjölk.

Effie
0

Konceptet äggmjölk är just att man ska kunna blanda fett med vatten, så att det blir som mjölk, eller grädde. Det är därför man har i ägg.

Jag gör på ungefär samma sätt som aussiemia, fast lite mindre (min mixerbägare är inte så stor). Och så har jag i lite vaniljpulver.

Brukar du ha saltat eller osaltat smör? Det är en viss smakskillnad. Jag använder oftast osaltat.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

sarag
0

Jag har kokosfett i min äggmjölk. Tycker inte om att ha smör i.

1 ägg, 2 äggulor, en klump kokosfett, sen kokande vatten och vispa på högsta varv.

Cajsavarg
0

Jag har Cocosa, den utan kokossmak, 1-2 msk i en bägare. Häller på 1,½ dl kokande vatten. Kör lite med mixerstaven. I men en äggula o mixar igen. När det hälls över kaffet så blir det verkligen som en krämig Caffelatte!

Jag drog mig verkligen för att prova äggmjölk för jag tänkte att det skulle "skära" sig, eller helt enkelt inte vara gott. Men det är det! Och även min man har godkänt fast han inte äter LCHF fullt ut.

//Fat makes Me fit//

karbohydrat
0

TACK allihop för att ni övertygade mig om att man faktiskt skall ha smör i!

Jag tyckte väl att det lät osmakligt med smör uppblött i vatten, men nu har jag lagt i en rejäl klick smör tillsammans med 2 ägg och kokande vatten och mixat.

Det blev ju helt fantastiskt, och till och med gott bara som det är!

Jag har testat vaniljessens. Även kakao och kaffepulver.

Helt underbart!

aussiemia
0

Härligt! Välkommen till klubben! Skrattande

Själv sitter jag och har en kanna med skummig, len caffe latte bredvid mig. Det är faktiskt den bästa stunden på dagen och den måltid som jag ser mest fram till.

aswedishsmorgasbord.com

JAUS
0

#8 Mixar du äggmjölken?

magma
0

#15: Vad bra att du tyckte det var gott:)

[shimpo]
0

Det var det vidrigaste jag smakat…och jag är inte kräsen vill jag lova…………..

Sarah81
0

Hej hej

Jag kokar upp vatten i min vatten kokare.

4dl kokande vatten

2 st ägg läggs i medans vattnet är kokhett och så mixar jag det direkt

(det blir en vit mjölkliknade vätska utan klumpar)

40 g riktigt smör lägger jag i när det forfarande är varmt och så mixar jag

Sen brukar jag även lägga i lite vanilj och man kan säkert ha lite sukrin eller något om man tycker det

Sedan står det i min kyl (har hört att det håller en vecka)

Det delar dock på sig så man får vispa med en gaffel innan man häller i det i kaffet :)

Funkar fint för mig.

camsve09
0

Jag har svårt för äggmjölk, men dricker ägglatte varje morgon! Alltås med kaffe i stället för vatten. Gärna en tesked kakao också. MUMMA!

Silverscreen
0

Jag brukar göra en smoothie på min äggmjölk. Först gör jag en naturell variant (1 ägg, 1½ dl vatten, 15g osaltat smör, 15 g kokosfett och utan smaksättning), den får sedan svalna och står sedan i kylskåpet över natten. På morgonen mixar jag den med några blåbär och vaniljpulver. Blir kanongott! :)

camsve09
0

Bra tips nu i sommartider (jaja, snart i alla fall)! Ska testas!

seitoho
0

Jag gör en kaffe-ägg-mjölk.

4 äggulor
100g fett (oftast 60-70g smör och resten kokosfett)
4dl kokande vatten.

Dela fettet i små bitar och lägg i en hög tillringare (har en 13dl plasttillbringare), lägg i äggulorna.

Kör med mixerstaven tills det är en blandad klaggig smet.

Häll på lite kokande vatten och kör med staven, sen häller man på resten.

Häller det sen i en plastfalska och har i kylen, räcker ett par dagar.

Funkar även till "vanlig" äggmjölk. Frugan kör den till frukost:
70g fett
4 ägg
7,5dl kokande vatten
1msk kakao
Lite sötningsmedel

Samma här, blanda smör, kakao, sötningsmedel och ägg i en hög tillbringare. Kör det med stavmixern, häll på kokande vatten och kör en stund med staven.

Detta är nog det snabbaste sättet, med minst mängd prylar.

//Tomas

Camilla77
0

Puh!

Väntade i ett par månader in i LCHF svängen innan jag vågade mig på äggmjölken. Var väldigt skeptisk. Men, det funkar! Det är drickbart. Sen när jag experimenterade med en skvätt grädde och kakao och stevia så var det riktigt gott.

Testade 2ägg, 4dl vatten, 25 smör, 25 kokosfett.

Tror att mindre del vatten/ ägg hade varit bättre. Är man ovan vid stora mängder kokosfett (eller fett?) så tror jag magen känns bubblig efteråt. (ok, min iaf).

Summering av era recept omvandlat till basenheten 1 Ägg:

1 ägg/ äggula

1-2 dl vatten

15-25 gram fett (kokosfett eller osaltat smör).

Ev. + kakao/ vaniljesocker /sötningsmedel/ kaffe/kardemumma/ bär/ …hitta på själv.

Multiplicera sedan efter behov och experimentera inom de ramarna till att börja med.

Santhe
0

Hur många teskedsmått har ni i av smak, pepparkakskryddor eller kardemumma?

[annalinnea]
0

Jag brukar slänga i en halv tesked kanel till en sats på två äggulor. ett kryddmått vaniljpulver.

Vill man ha varm choklad, så 1 msk kakao och två tsk sukrin, på ett ungefär :)