Klimakteriet?
Jag undrar om någon av er har erfarenhet av klimakteriet och LCHF. Jag tänker främst på vikten. Har ni gått upp i vikt eller haft svårt att gå ner under denna fas?
Jag vet inte om jag själv är i klimakteriet men börjar fundera på det. Jag går inte ner något i vikt, snarare upp känns det som (har inte vägt mig). Har kört LCHF sedan drygt ett år tillbaka. Tidigare GI under ca 6 år. Gick då ner ca 10 kg. Trots samma kost så började jag "lägga på" mig igen. Det var därför jag började med LCHF, för att gå ner igen. Det verkar omöjligt. Har provat att ändra lite t.ex ännu mindre kolisar,mer fett, mindre fett, mindre protein, mindre kalorier men det verkar inte spela någon roll. Ja, det kanske är så att jag har kroppens önskevikt, men definitivt inte min! Har ca 5-10 kg. övervikt. Ingen katastrof men irriterande! En väninna till mig gick upp 6 kg. pga klimakteriet och jag börjar fundera om det kan vara orsaken då jag är 47 år. Har inga andra direkta tecken som t.ex svettningar eller sömnsvårigheter.
Skulle vara intressant och höra om någon av er har märkt någon skillnad under klimakterietiden.

Kan intyga att önskevikt å klimakteriet ej går att kombinera! Nä skämtåsido, det är verkligen svårt, en rasandes kamp är vad det är. Förhoppningsvis kommer man ut någorlunda behållen…Och då har jag förstått att blir livet lättare, på flera plan, så håll ut!
Har du ätit LCHF-kost under klimakteriet?
Jag är i klimakteriet, är 55 år och har problem med nattliga vallningar. Går ut och svalkar mig på balkongen flera gånger per natt.
Jag har gått ner 22 kg med LCHF på ett år, gått ner i storlek från 46/48 till 38. Dessutom har min värk minskat mycket. Jag är helnöjd.

Grattis Gentiana, riktigt skönt att höra, det visar ju igen, att vi funkar olika.
Själv har jag antagligen varit i klimakteriet länge, enligt gyns östrogenmätningar började det redan 1998, men jag har tyvärr inte gått in i menopausen än. Jag har inga direkta fysiska besvär, bara enstaka nattliga svettningar och en å annan vallning. Tackålov. Jag har dessutom ingen större ångest kring just klimakteriesyndromet, vilket jag tror hjälper humöret mycket.
Sista gången jag lyckades gå ner i vikt var för 5 år sedan, gått upp dom nu igen på 8 månader, jag pratar om 7 kilo, så det är inga mängder. Har hållt mej riktigt strikt nu, men har fortfarande några kvar. Har börjat tro att kroppen tjuvhåller på dom sista.
Jag är kanske inte den evige bantaren, men alltid hållt igen och tänkt på vad jag stoppat i mej - många förbud. Jag har bantat medvetet 4-5 gånger - priset man får betala om man svävar ut för mycket! Det har alltid funkat, men nu är det riktigt segt alltså.
Det har nämts förut och kanske är det så, att om man har en större övervikt, kan det kanske vara lättare att minska i vikt, vem vet?
#3 Grattis till till stora viktminskning!

Hade enstaka nätter med svettningar innan jag började med LCHF.
Nu har jag ätit detta i 2½ år. Så länge jag håller mig till kosten är problemen minimala/finns nästan inte - men får jag en flong och käkar massa kolhydrater nån dag (händer tyvärr då och då- min man säger att jag har samma symptom som inför mens) så svettas jag jättemycket ett helt dygn efter.
Helt klart för mig är att LCHF minskar problemet med svettningar. Vikten har stannat på cirka 5-10 över min önskevikt men det står jag ut med och kämpar på - jag mår ju så jättebra.
Jag har ett Blodtryck som ligger bra oavsett vad jag gör - 110/65 ungefär (utom när jag käkat kolhydrater för då stiger det direkt)- utan någon som helst medicin. Hade 2 st. för blodtrycket innan.
Så kämpa på - klimakteriet tar ju slut till sist det också!
Jag gick igenom klimakteriet för några år sen - är 56 nu - utan större problem, var lite varm då och då, men på den "Svensson-kost" jag då åt gick jag upp ett antal kg.
Nu äter jag LCHF sen flera år och kilona går sakta, sakta av mig. Så de individuella variationerna är stora!