Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3942 ggr
Ninjisen
0

Hjälp en nykomling :)

Jag åt LCHF under en tid för några månader sen men har nu tänkt att sätta igång igen, började igår och det går riktigt bra. Jag har några frågor..

Jag slog upp krossade tomater via fineli och det står att det är mkt kolhydrater i, men är det inte bara tomater för tomater är ju okay?

Såg att vispgrädden va mer fett och nästan inga kolhydrater medans matlagningsgrädden va mkt mer kolhydrater i.. Då kanske man kan ha vispgrädde i maten istället? Mer fett :)

Jag har svårt för frukost och åt tidigare Cambridge kuren och har kvar en del påsar, är det okay att ta en sån varje morgon, det är 16.7 g kolhydrater i en påse och jag tar bara en på morgonen. Hur hade ni gjort?

Jag äter sen igår knappt några kolhydrater alls, helt strikt! Vill ju inte förstöra detta genom någon dum tabbe :)

Jag läste någonstans att vissa mejeri produkter inte är bra trots alls, men ost går bra. Men ost är ju gjort av mjölk så jag förstår inte hur det går ihop.. Jag äter mkt turk yoghurt till maten tex.

Blev en del frågor nu men vore väöldigt tacksam för svar, skoj att läsa hur just ni gör.. Glad

Wtn3
0

Det beror lite grann på, en del tomatkross är gjorda på tomater, tomatsås, tomatpuré och ett fåtal till och med tillsatt socker, så läs på förpackningen, innehåller det bara tomater och vatten så innehåller det såklart färre kolhydrater än de med tomatpuré och tillsatt socker.

Matlagningsgrädde ska du absolut undvika, fettreducering innebär tillsättning av socker och E-nummer istället, vispgrädde är många mil bättre.

16.7 gram kolhydrater är mer än vad de flesta av oss äter på en hel dag, nu kanske inte du måste vara jättestrikt och du kanske tål de mängderna, men en bättre frukost för den som inte riktigt klarar av fast föda på morgonen är äggmjölk. Finns tråd här, döm inte rätten efter receptet dock, det smakar inte alls illa som man kan tro, tvärtom, med en halv tesked kakao och en halv tesked kanel kan man nästan tro att det är vanlig varm choklad.

Mejeriprodukter som turkisk yoghurt, gräddfil, vispgrädde och crème fraiche kan vara jättebra fettkällor, de kan också vara en bromskloss, det beror på hur bra man tål dem, förutom en del kolhydrater innehåller de en viss typ av mjölkprotein, som också är insulinfrisättande och är man känslig kan de hindra viktnedgången för de som behöver gå ner i vikt, man kan inte på förhand veta om man tål dem eller inte, man får prova, och får man inga resultat på flera månader kan man prova utesluta dem. Ost innehåller i mångt och mycket inte samma typ av mjölkprotein och därför är det inte ovanligt att de som inte kan gå ner i vikt om de äter vispgrädde ändå kan äta ost, även fast båda två är mjölkprodukter.

Effie
0

Hej och välkommen!

Kolhydrater i tomater? Ja, grönsaker brukar innehålla kolhydrater. Sedan beror det på hur mycket av dem man äter. Det är ju totala mängden i gram som är intressant.

Vispgrädde i stället för matlagningsgrädde. Ja, mer fett och mindre kolhydrater.

Svårt för frukost har jag också. Jag äter inte frukost - det är inte nödvändigt. Du märker själv vad som passar dig.

Ost och smör är gjort av mjölk/grädde. Men det försvinner vassle/kärnmjölk vid tillverkningen, och det är där kolhydraterna finns.

Men ta det lugnt i början; du lär dig med tiden.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ninjisen
0

#1 Okay så jag läser på tomatburkarna innan, det står inte hur mkt kolhydrater men iaf om det är annat än tomat i.. Man får väl använda färska :)

Alltid haft matlagningsgrädde i mat för jag fått för mig att vispgrädde är söt.. Men jag köpte 10 dl vispgrädde igår så nu ska det smaskas!

Ja det va dumt av mig att använda cambridge, det är ju en helt annan metod och ganska mkt kolhydrater trots att det bara är en påse.. Ville bara ha något lätt på morgonen men ska börja göra smoothies eller liknande :)

Okay, så mejeriprodukter med måtta då.. Jag använder inte särskilt mkt nu heller, ska byta mjölk i kaffet mot vispgrädde.. Har grädde i viss mat.. Och turk yoghurt har jag en klick till mat istället för sås..
Men ska absolut dra ner på det!

Tack för ett så utförligt svar.. Fick jättebra svar!

#2 Ja det är svårt på morgonen när man inte alls är hungrig.. Men det är ju bra att få igång matsmältningen så jag måste försöka få i mig nått litet… Funderar på att koka upp lite ägg o ha i kylen o ta ett på morgonen… Hmm..

Tack för dina svar!! Glad