20/80/80 ??
Jag har testat LCHF i två månader och tänker fortsätta ett tag till ("alltid" låter så långt).
Jag undrar över Annikas rekommendation att man ska äta 20g kh, 80g protein och 80g fett. Hur går det ihop, jag kommer inte upp i så många kcal om jag testar göra en sådan meny, ex:
Energi kcal: 1086,27 För låg!!
Proteiner: 79,46
Kolhydrater: 10,00 (vill inte lägga på onödiga kh)
Fett: 79,94
Frukost:
120Gram Ägg stekt
15Gram Majonnäs 80% fett
Lunch:
75Gram Broccoli
5Gram Kokosfett
100Gram Kyckling
middag:
5Gram Kokosfett
120Gram Tonfisk i olja konserv avrunnen
20Gram Paranötter
50Gram Avokado
50Gram Paprika röd
Har jag missat något? Tänker jag fel?

Glöm det.. det var mest en retorisk fråga till en dietist.. det var Annikas väninna som var liten äldre och inaktiv som körde den dieten!
Läs i frågor och svar i vänstermenyn!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annikas 80-80-20 är en kalorireducerad lågkolhydratkost, det når inte ens upp i 1200 kcal, det är en modell som endast skall tas till i nödfall, för de som har svårt att gå ner i vikt. Den brukar ge viktreduktion rätt fort men nackdelen är att om man gått hungrig en längre tid och sen återgår till att äta sig mätt brukar man äta mycket mer än vanligt för att kompensera. Det bästa om man ska vara strikt är att äta sig lagom mätt på naturlig mat, dvs kött (och med kött menas vilt, fläsk, nöt, fågel, fisk, ägg osv) och stekfett, kompletterat med grönsaker.
Du tänker helt rätt! 
Det är för lite mat! För lite mat är ohälsosamt. Du kan troligen äta något mer protein, men framför allt mer fett.
Jag har fram tills nu kört "max 5% kh i allt jag äter och ät tills jag blir mätt". Men nu började jag läsa på mer och började använda minmat.nu. Tänkte bara tappa 2-3 kg.
Jag läste att man behöver 1g protein/kg kroppsvikt (önskad). Men det går inte heller. Det går inte att få i sig tillräckligt med kcal om man ska hålla nere proteinet på den nivån. Såvida jag inte äter endast kokosfett och det låter inte så kul ;-) Hur gör ni????
Kokosfett verkar annars verksamt och inte så äckligt som jag trodde först. Fast det finns en smärtgräns, jag har inte lyckats få i mig mer än 40g/dag. Men det har gett snabba initiala resultat. Tappat ett drygt kilo på 3 dagar.
Jag gillar mathållningen, det är så enkelt att laga, så snabbt att handla och så gott!
I början försökte jag hitta alternativ till det jag åt då, men nu så har jag börjat tänka om. Stekt kött med grädde räcker. Det där med tillbehör är inte så viktigt. Tillbehör väljs numera med omsorg, ex. lite avokado, paprika, paranötter för vitaminer och mineralerna.
Oups, lite långt.
Ska man hålla sig till proteinnivån i gram = önskad målvikt i kg?
Vilka är särskilt vitamin/mineral rika? Får inte riktigt upp Magnesium, Kalcium, D, Folsyra, Järn och Kalium nivåerna.

1gram är MINIMUM.. du kan utan vidare äya det dubbla. speciellt om du tränar eller har ett rörligt liv!
Du tänker som en viktväktare.. ät dig mätt eller rättare sagt ohungrig på mat med naturlig fetthalt.. så lär du gå ohungrig länge innan du behöver äta igen!
Ät fetare mat helt enkelt, fett fläsk, fet fisk, entrecote med bea, fetare såser och röror!
Håller med om att mathållningen är väldigt lätt.. blir mycket tid över till annat.. äta 2-3 gånger per dag.. matkassarna är små men varar länge!
Ibland kan kroppen vara envis med de där sista 2-3 kilona.. Var beredd på det!
Vi är oftast ok även med dem, tycker naturen.
Du kan prova begränsa eller byta ut grädden mot bara smör, för att se om mjölkproteinerna och eller laktosen bromsar.
De mineraler vi behöver finns oftast i animalisk mat men ibland behöver vi tillskott av dem. Jag tar extra magnesium, t ex i form av dolomitpulver i vatten. De andra nyttigheterna finns ju också i piller- eller kapselform som kan hjälpa till att knuffa upp dina värden till en vettig nivå. Har de väl höjts så kan kosten sen vara nog för att hålla dem uppe.
Det är nog inte någon fara att öka på proteinet lite ifall du vill/behöver äta mer. Protein bygger muskler och är nödvändigt till väldigt mkt annat i kroppen, t ex aminosyror till hjärnans funktion.
Dessutom behöver vi ett ordentligt "energiintag". Det får vi i huvudsak från fettet, men inte bara från fettet.
Är du relativt ny med LCHF så kan det tänkas att du blir nöjd på mindre mat med tiden. Du kan prova dig fram, men tänk på att det ska hålla i längden så du inte gör dig själv illa med svält.

Om du äter mycket ägg.. typisk frukostmat och en del lever samt fet fisk o lite grönsaker får du i dig de mesta vitaminer o mineraler du behöver!
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=788&lang=sv