Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6259 ggr
Maerion
0

Mjölkfri diet - behöver inspiration

Min lilla dotter har kolik och jag prövar nu att hålla en mjölkfri diet för att se om det hjälper. Har hållit på en vecka och fantasin börjar tryta. Det börjar bli lite tjatigt med köttfärsbiff och Lohmanders bea.

Det största problemet är nog fettet för jag är så van att ha smör till allting. Har gjort äggmjölk på kokosfett för att ha i kaffet och det smakar helt ok men hur kan jag variera maten?

bullmagen
0

Här kommer några tankar, kanske något passar?

Kokosmjölk till grytor, kokosgrädde med bär till efterrätt.

Kokosfett eller ghee istället för smör. Det kan smaksättas med kryddor som är gott till kött.

avokado kan du göra guacamole på.

fet fisk och fett kött behöver inget extra fett tillsatt. Olivolja över grönsakerna är gott!

Regina78
0

Min pojk har också kolik, äter endast ägg och majonnäs just nu.

Han är 2,5 månad och jag har väl tänkt att amma i ca 6 mån.

Det lär bli mycket ägg och majonnäs.  :-)

Ett tips är kött med sallad och massa dressing.

En annan sak, min pojk nattammar inte längre. Jag äter därför middag med lite mjölkprodukter precis innan han får sitt sista kvällsmål.

Då hinner det gå ur kroppen innan han äter morgonålet.

MimLan
0

En variant på pindjur relish brukar jag göra: aubergine, lök, paprika i tunna strimlor som smörstekes länge tills det blir en enda mjuk röra. Ha i tomatpuré, kryddor och örter. Jag kör vanligtvis med svartpeppar och basilika. Servera till protein. Samma med spenat. Med fryst spenat tinar jag den och kramar ur vätskan, och smörsteker sedan. Kryddar med muskot, vitpeppar och salt.

Ta en tur i grönsaksdisken, helt enkelt. Du har drabbats av tunnelseende, bara.

Maerion
0

#1 Tack för tips om kokosmjölk i grytor. Det ska jag absolut prova.

#2 Skickar en massa sympati! Kolik är hemskt. Vi ska till akupunktör på måndag och jag har stort hopp om att det kommer att hjälpa i kombination med mjölkfri kost och Gripe water som jag beställt. Hjälper den mjölkfria kosten er? Jag har bara försökt en vecka och tycker att det blivit lite, lite bättre. Hon skriker inte längre lika länge på kvällarna.

#3 Smör funkar inte heller eftersom det innehåller mjölkprotein men man kan ju steka i kokosfett förstås. Tunnelseende stämmer nog att jag fått för jag ser bara vad jag INTE kan äta. Tar nog ett tag att vänja sig.

Jag försöker äta lite striktare nu för att gå ned kilona efter graviditeten. När jag ammar, vilket jag gör nu, så tenderar jag att samla på mig kilon istället för att göra mig av med dem och det är lite deprimerande att fortfarande efter sju veckor gå omkring i mammajeans. Detta gör att jag känner mig ännu mer begränsad i mitt val av livsmedel mem självklart går dotterns välmående före min viktminskning.

MimLan
0

#4 Smör går att äta ändå, om du gör det till ghee istället. Som skirat smör, där du låter mjölkproteinet fälla ut och tar bort det. Gör större satser som du har i matlagningen. Det finns en del trådar om det både här och på nätet.

Regina78
0

# Det tog nog ca 2 veckor innan det hade hjälpt med att utesluta mjölkprodukter. Antagligen pga att det finns i så mycket mat, även där man minst anar det.

Men sedan försvann koliken helt, så nu är det skrikfritt. Klarar att äta lite mjölk på kvällen utan han får ont.

Hur gammal är din dotter, eller rättare sagt, hur länge har du tänkt att amma? Är det verkligen så bråttom med gravkilona? (vill själv hemskt gärna bli av med mina men det får väl kanske ta lite tid)