Vitt eller rött vin?
Jag tar gärna ett glas vin till helgen (eller två!)…
Från början läste jag att rött vin är att föredra framför vitt. Men nu har jag hört att rött vin inte alls är så himla bra - pga ??? Utan ska man dricka vin ska man helst dricka torrt vitt vin!
Vad är det som stämmer och varför?
Hej Shigne,
Jag tror att det är mindre mängd kolhydrater i torrt vitt vin jämfört med rödvin. Du kan lätt jämföra mellan sorterna på systembolagets hemsida. där finns sockermängd per LITER angiven för alla sprit/vinsorter.
Om jag förstår det rätt så har ju dock rödvinet andra påstådda fördelar, typ ger ett visst förebyggande skydd mot en del sjukdomar och så är det väl nåt med att det innehåller antioxidanter?
Det negativa med att dricka alkohol över huvud taget är väl att kroppen sätter igång att förbränna alkoholen som är ett större gift än kroppsfettet som vi så gärna vill bli av med :o)

Torrt vin är alltid att föredra, vitt såväl som rött. Sen är väl rödvin i måttliga mängder kopplat till fler hälsovinster än vitt, mycket beroende av det resveratrol det innehåller.

Det finns både röda och vita med lågt innehåll av kolhydrater så välj färgen efter smak.
Tack! Då var det utrett
…
Alltså torrt vin, välj själv efter färg, smak och kolhydratinnehåll!