Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 8795 ggr
UlrikaA
0

Grillade spareribs

Min favoritlunch är grillade spareribs! Problemet är att jag inte vet hur jag ska lägga in dem i CalCounter. Jag brukar äta 300 gram ungefär, men det är ju väldigt mycket ben på dem och jag undrar om inte programmet räknar bara själva köttet. Mina 300 gram räknade programmet som 80g protein, 54 g fett och 800 kcal. Visst låter det mycket!? Nån som vet hur mycket jag ska räkna?

Gittan-Xyz
0

Köper du dem färdiggrillade?

korseett
0

vadå? är det inte revbensspjäll??

Gittan-Xyz
0

Jodå, men jag kan bara tänka mig hur mycket snusk som har penslats på. Glutamat och annat.

magma
0

…tycker färdiggrillade revensspjäll och kycklingar smakar sött..!

UlrikaA
0

Men jag råkar älska grillade revben och märker inget negativt om jag äter mat som innehåller glutamat.

Det verkar inte okej för er…?

Margareta
0

Glutamat är verkligen något jag blivit avskräckt ifrån…

Jag har en länk jag brukar hänvisa till, men att googla själv ger betydligt mer info… sen väljer man ju själv om man vill utsätta sig och familjen för det eller inte… jag undviker.

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/glutamat.htm

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Men…Nog svarade jag Ulrika nyss m revbensspjäll, vart tog det vägen?!

Ivartfall: jag gör hellre egna som jag tycker blir godare, eftersom de i butik smakar sött och "sliskigt". Men tyckte jag de färdiga var godare, så skulle jag nog köpa dem oftare än jag gör idag. Gillar du dem och inte mår dåligt av tillsatserna, och kan tänka dig att äta dem med glutamat, druvsocker etc, så finns det ju inget hinder att du köper dina färdiggrillade!! Varje individ måste göra sina egna val och ställningstaganden, det som är OK för en är bortåt tok för en annan. Glad

SvartKaffe
0

Det kan ju också vara så att man blir petigare med tiden. Lchf har förändrat mina smaklökar och kanske blir man känsligare för tillsatser också.

Om man har det stressigt i vardagen med barn, jobb och matlagning så kanske man kan ta till färdigmat ibland hellre än att hoppa av tåget och äta "som vanligt" igen.

UlrikaA
0

Just så är det SvartKaffe. Jag har all möda i världen att hinna med att hämta barn, handla, laga mat, diska, tvätta etc. så att dessutom orka bry mig om var kossan betat eller vilka kryddor som använts känns lååångt borta. Vi är en typisk barnfamilj där maten till stor del bestått av pasta, ris och potatismos. När jag nu ska ändra om hela mitt tänkande så får begrepp som omega6 och glutamat stå åt sidan för reella saker som "vad i hela världen ska jag laga idag".

Igår blev det falukorv med blomkålsmos och det gick ner hos ena dottern (hon den runda) men inte hos lilla tunnisen, som bara åt korv och ketchup. Moset blev lite rinnigt, nästa gång ska jag koka upp moset efter att jag hällt i grädden, så att grädden kokar ihop lite och tjocknar.

SvartKaffe
0

Utesluter du bröd, pasta, potatis och ris så kommer du en bra bit med att minska kolisarna. Öka sedan på fettet så du nästan skäms så är nog proportionerna bra.

Jag skulle tro att det var viktigare/nyttigare att försöka få balans mellan omega 3/omega 6  än att leta efter tillsatserna om man är frisk i övrigt och inte har allergiproblem. I ditt stressiga liv så låter som ett tillskott med omega 3 kanske hade varit enklast,  även "piller" ger positivt resultat i undersökningar även om det kanske är bättre att få i sig det i kosten.

Det är min åsikt, du får säkert en kommentar från någon som tycker tvärsemot Flört  Vi är ju olika och på den här sajten får man faktiskt lov att tycka olika Glad

Pasi
0

Jag håller med Svartkaffe!Glad
Men för att undvika tillsatser så kan man göra medvetna val ibland, när möjligheten finns…kanske välja hel kyckling istället för korv nån gång emellanåt, helt enkelt välja oprocessad mat före processad….då får man ju automatiskt lite mindre tillsatser i sig.
Men det är upp till var och en hur optimalt man vill äta….

Forumet är ju egentligen inget stenålderskost/Paleoforum utan ett LCHF-forum….även om jag förespråkar artriktig paleomat.Glad

Karin20
0

Hej, frågeställningen försvann visst! Jag gillar också färdigköpta grillade revbensspjäll, men förstår inte heller hur man ska räkna. 300 gram bruttovikt blev 80 gram protein + 54 gram fett = 134 gram mat. Och 800 kcal på det. Jag tycker också det låter konstigt. Det brukar vara mycket ben. Hur ska man räkna?

Jag köper gärna också grillad kyckling och framförallt färdiggrillade kycklingvingar. Kanongoda på vårt Hemköp. Jag är lite feg vad gäller att göra kyckling själv. För att vara på den säkra sidan vad gäller genomstekning och campylobakter blir min kyckling oftast torr och tråkig.

//Karin

Pasi
0

Du får nog skrapa bort köttet från benen och väga det innan du använder calcounter.
Fast jag anser inte att man behöver hålla reda på allting….kroppen är ett självreglerande system.Glad

Mervi
0

Pasi: jag tror att kvinnor behöver veta, ha liksom lite kontroll… Vi kan nog inte lita på kroppen riktigt när det gäller fett + mat.Flört

Pasi
0

Jag tror lätt att det blir fel om man försöker rätta kroppen efter ens hjärna, kunskap och normer….kroppen vet mer om hur det ligger till med allt angående energiförbrukning, behov etc….. kroppen ligger fortfarande flera steg framför forskarnas vetskaper.Flört

Att lyssna på kroppen är det viktigaste och det är lätt att det glöms bort eller att kroppens signaler inte uppfattas när man kognitivt fokuserar på annat.

UlrikaA
1

Jag litar inte alls på min kropp. När jag vill att den ska gå ner i vikt gör den inte det och alltför ofta säger den: Ulrika, gå och köp fem hekto lösgodis till mig och glöm inte sura nappar och salta fiskar.

Dessutom säger den att jag inte alls behöver gå ut och promenera om kvällarna utan säger istället att jag ska sätta mig i soffan, ta ett glas vin och sätta på ett avsnitt av CSI.

Nej, min kropp har jag slutat lita på…Flört

magma
0

Jag ingår i en familj varav en medlem är midjehög och den andra slutar i lårhöjd.Skrattande På ren svenska: en på 20 månader (som just nu har hosta och hög feber) och en på snart 5 år, samt jobbar nätter med en 'gube' som nyss slank ut genom dörren för att åka till jobbet nu när jag vaknat…Ledsen Hans gör 3-skift på heltid och mitt arbete nattetid, kan innebära upp till 14 dagar utan en enda gemensam, ledig dag för hela familjen. Så om man väljer färdiggrillat då och då- för att överhuvudtaget kunna hålla igång LCHF-kosten- så förstår jag absolut det till fullo! Också vi har varit en *korv+bröd/pasta+korv+ketchup/smörgås familj* tidigare.

Jag tycker dock det har varit relativt liten påverkan på tidsåtgången att gå över till LCHF, det var mest i början som det tog lång tid i affären för att läsa alla innehållsförteckningar i sockerjakten. Jag tyckte nog kryddningen redan före LCHF inte var värst god när man köpte färdiggrillat, men SvartKaffe har rätt i att det NU smakar mer socker och slisk än för 7 månader sedan, när jag började med LCHF. Färdiggrillad kyckling köper jag dock ganska ofta, för jag drar alltid av det snubbiga skinnet och då försvinner det mesta av slisket… Räcka ut tungan OBS: smakmässigt är det för mig sliskigt, smaken är ju dock som baken- delad (eller bred:O)

Ulrika: detta med att lita på kroppen ÄR svårt, speciellt kanske för kvinnor? Som många gånger har en historia av bantning, viktväktare, pulver etc bakom sig. Men vad det handlar om är att lära sig skilja på vad kroppen talar om för en och vad hjärnan försöker lura i en… Det är inte din kropp som vill ha godisfiskarna, det är hjärnans sätt att ropa efter socker och sina gamla vanor. Skillnaden däremellan tar tid att känna in sig på, åtminstone för mig.

Gittan-Xyz
0

Tänk jag funderar inte på godis längre, gjorde jag inte ens i julas när jag tillät mig allt, då valde jag chokladpraliner när jag kunde gått ner i affären och köpt hur mycket lösgodis som helst. Jag som alltid varit en sån gottegris, men jag har fått in det där tänket om att äta naturligt (förutom mitt proteinpulver till lunchen då…Flört). Det tar ett tag innan man kommer dit, men det är skönt att vara där, att inte behöva ha nåt att mumsa på när man sitter framför TV:n eller gör nåt annat mysigt. Att äta sin middag och sen är det bra när man är mätt. En kaffe latte i stort glas med vispgrädde i stället för mjölk hör förstås till, men det är ju rätt ok.

magma
0

…vad knäppt jag skrev, jag har själv svårt att fatta vad jag menade?!

Jag skrev:…"Hans gör 3-skift på heltid och mitt arbete nattetid,  kan innebära upp till 14 dagar utan en enda gemensam, ledig dag för hela familjen."

Jag menar att HAN, inte "Hans", jobbar 3-skift och jag har enbart nattjobb. Punkt.