Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 8507 ggr
sissabella
3

Hollandaisesås i mikron .

Ingr 2 pers
50g smör
2 ägulor
½ dl grädde
1 msk saft från pressad citron
1 krm senapspulver - frön
salt
lägg smöret i en liten skål smält i 1 min högsta effekt 
vispa ihop äggulor+grädde+citronsaft+senapsfrö+salt i en skål
tillsätt det smälta smöret under vispning hetta upp igen på låg effekt 1 min
ta ut från micken vispa igen micka igen ½ till 1 min.
OBS. om såsen skär sig lägg ner en isbit, vispa igen till den är tjock.

Diana61
0

Låter gott, skall prova någon dag.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ashe
0

Vi fick hollandässås i går gjord på det gammeldags sättet med vattenbad och visp visp visp.

Underbart god till fisk.

I dag en slutt över som stelnat i kylen till stadig kräm konsistens. O så gott till frukosttonfisken!

Suckade dock då jag inser att denna sås ids jag inte göra själv och nu flyttar sonen/kocken hemifrån. Så glad jag blev med denna varient. Skall testa om jag klarar det. Han har ju i betydligt mycke mer smör i sin sås. Det är kanske därför det går bra i mikrovarianten utan vattenbad.

Blir bara smaken lika underbar så blir ja lycklig.

mammam
0

Tackar! Det var verkligen ett recept i min smak. Jag är microman…Räcka ut tungan

susanne.s
0

Dert här receptet fast utan senap men med massor av persilja och dragon blir fin fuskbearneasesås. Kanongod!

Anterrabae
0

gör mina bearnaiser och hollandaiser utan grädde.. och på orginalvis. Gör dock på osaltat smör som jag skär i kuber och låter smälta i såsen.. Då är risken mindre att det skär sig. Behöver inte vispa såå förvivlat på så vis.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

maxiq
0

Hollandaisesås? Jag har bara hört talas om Hallandsås…

Fundersam

Mervi
0

Skrattande

anki1
0

gjorde hollandaissås på det gamla viset oxå i vatten bad, det gick bra. oh så gott det blev.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Anterrabae
0

#8: den är oslagbar… till ugnsstekt lax med svartpeppar och citron.. till frukost.. *ler*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

anki1
0

9, mmmmmmm

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

HelenBergstrom
0

Gjorde den idag till smörstekt rödspetta. Så enkelt och snabbt det gick! Jag hade inget senapspulver hemma så jag bytte ut det till ca en halv tsk dijonsenap. Mumsigt!

MillisB
0

Jag gör mina hollandaise- och bearnaisesåser i vanlig kastrull, utan vattenbad. Det har gått helt fint de tre gångerna jag har försökt. Men att värma upp såserna blir helt misslyckat, de skär sigGråter.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Skogstrollet
0

Detta är det bästa recept jag provat på länge!

Jag smälter smöret på spisen, vispar ihop de andra ingredienserna i en bunke, vispar ner smöret och värmer sedan upp i kastrullen. Med dragon till kött, utan dragon till inkokt lax. Underbart!!

[Pennylane1]
0

bearnaisemikrorecept har TS också lagt in, det är lite mer skillnad än bara dragonen.  Jag har gjort det flera gånger med utmärkt resultat, (inser inte varför man ska krångla att göra på annat sätt  och inte heller varför så många ska påpeka det i andras recepttrådar heller) men idag ska jag testa denna!