% eller gram
När jag skriver i cal-counter…
Vilket är bäst….
Att rätta sig efter % eller gram…
JAG blir förvirrad när det inte visar samma…(det ska det ju inte göra heller)
Men jag vet inte vilket jag BÖR rätta mig efter…
// Shintaida

Såhär gör jag: satsar på att ligga närmare 80 % i fett, 2-3 %i kolh och så blir protein det som blir över. Samtidigt vill jag inte ha mer än 15, helst under 10 g kolh, och ca 65-75 g protein.
Jag säger inte att detta är det bästa sättet, men det är det jag kör just nu.
Visst har du nyss börjat? Då är det kanske inte så blodigt att få allt rätt utan handlar mer om att vänja kroppen. Det kan lätt bli för mycket räknande som inte känns roligt.
Sen får du prova ut själv var du ska ligga för att må bra.
Lycka till!
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Om man är helt nybörjare och ändå vill starta lite tufft är väl
20-25g kolhydrater en bra start och då får man väl se vad det blir i % beroende av hur mycket mat man behöver…
Numer pensionär i Nynäshamn
Undras om dagen ska komma då jag börjar använda Calcounter.
Jag körde % innan, men det blev inte bra, då det blev för många kolisar eftersom mängden kolisar blir ju mer ju mer jag åt, och ju mer kolisar desto hungrigare blev jag,,, så nu är det gram som gäller 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Jag går på känslan!
Grammen säger mer om mängden du stoppar i dig. % talar om förhållandet mellan fett, proteiner, kolhydrater och säger inget om mängden. Om man skall hålla kolhydrater kring 20 gram så är det viktigare med grammen.
En gång för nåt år sedan, efter att ha läst Maria Tausons "bok" började jag väga och räkna grammen kolhydrater, men jag blev så nojjig och åt så lite till slut att jag inte mådde bra. Huvudsaken man mår bra och trivs. En dag ska jag hoppa på nybörjartåget här och börja räkna, om det behövs.
Jag skriver allt efter att jag ätit det. Gör kanske inte någon nytta men jag brukar hamna rätt ändå. 
Om jag kollar så gör jag som Mervi och skriver efteråt. Mest för att kolla hur jag ligger…
Numer pensionär i Nynäshamn