Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3697 ggr
kitabu
0

SBU - Livsstilsbehandling?

Enligt SBU är

"livsstilsbehandling att övergå till kost med reducerat fettinnehåll och ökat fiberinnehåll kombinerat med ökad fysisk träning."

Livsstil är enligt en definition "en vana som går att ändra".

Varför "Livsstilsbehandling" skulle följa den definition som anges ovan tycker jag är en semantisk stöld, dvs stöld av ett begrepp.

För mer än 3 år sedan ändrade jag livsstil - till lågkolhydratkost.

Är det ordet "livsstil" i förening med ordet "behandling" som är reserverat för SBU och i förlängningen för vården?

Vi kanske borde mynta ordet "livsstilsförändring" för att markera att det är fråga om ett självvalt alternativ.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Effie
0

"behandling" - den som utsätts för det är passiv.

"förändring" - mer neutralt, men ansvaret kan ligga hos den som förändras.

"Livsstilsbehandling" låter inte bra alls.

Kommer någon på något ord som låter mer aktivt, mer att det betonas att det är personen själv som har ansvar, som gör något, utifrån sin fria vilja? Annars håller jag med TS.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Inkanyezi
0

Jag tror att det är ett försök att beskriva KBT (Kognitiv BeteendeTerapi) i termer som ska vara lättare att förstå. Det finns en föreställning att KBT skulle kunna hjälpa mot fetma, oavsett vilket förhållande man har mellan makronutrienterna; det gäller "bara" att lära sig hur man ska hantera sin hunger. Teorin bakom är att man ser det som ett beteende att äta sig fet, och bara till en mindre del att man väljer fel mat. Bland dem som tror att man behöver alla sorters mat handlar det om att lära bort överätandet och lära in ett sätt att äta så att det inte blir för mycket. Att resultatet blir att man måste svälta för att minska i vikt efter den modellen, och att man tär på musklerna, som man kanske hellre skulle vilja behålla, det bortser man ifrån, då det primära i "viktminskning" inte är hälsa, utan att minska i vikt. KBT kan så klart också användas för att ändra livsstil i andra riktningar, exempelvis till att äta sig upp till ett sumofettberg eller att skära ner på kolhydraterna för att må bra.

matsmurfen
0

Inkanyezi, den kommentaren var klockrent bra!